Riia oli Baltimaade autopealinnaks
06.06.2007

Baltimaade autonäituste korraldamise kord oli tänavu lätlaste-leedulaste käes. Tallinn võõrustab siinse regiooni tähtsaimat autošõud järgmisel aastal.

Kaks aastat tagasi jõudsid Eesti, Läti ja Leedu autonäituste korraldajad kokkuleppele, et edaspidi hakatakse kolmes Balti riigis suuri automesse korraldama vaheldumisi. Kui varem olid omavahel näituste korraldamist kooskõlastanud vaid eestlased ja lätlased, siis nüüd võeti kampa ka leedulased.
Esimene “uut moodi” näitus toimus aasta tagasi Tallinnas (Motorex 2006), tänavu korraldati erandlikult kaks näitust – esmalt Vilniuses, seejärel aga ka Riias. Alates järgmisest aastast peaks graafik lõplikult paika loksuma ning aastal 2008 toimub maailma autotööstureid ühendava OICA rahvusvahelisse kalenderplaani kuuluv näitus Eestis, seejärel 2009. aastal Leedus, 2010. aastal Lätis, 2011. aastal jälle Eestis jne.
Ehkki nii Leedu kui Läti messikorraldajad tituleerisid omi seekordseid ettevõtmisi “kõigi aegade suurimateks Baltimaades”, oli tänavuseks näituseks nr 1 siiski Riias toimunud (seda kas või põhjusel, et mullu müüdi Lätis esmakordselt taasiseseisvumisaja jooksul rohkem uusi autosid kui Eestis, rääkimata Leedust).
Paraku kummitab ka lätlasi (nagu leedulasigi) sarnaselt eestlastega suure autonäituse korraldamiseks sobimatu messihalli puudumine – Kipsalas asuv messikeskus pole selgelt selliste ettevõtmiste tarbeks mõeldud. Nii nagu Tallinnas, üritatakse ka Riias lahendust leida ajutiste paviljonide kasutuselevõtust ning nii oligi kompleksi taha rajatud lisahall autode eksponeerimiseks Riia oludes vaata et parim lahendus. Nimelt pole Riia messikeskuses sellist Valget paviljoni nagu Eesti Näitustel, aga tumedate seintega statsionaarsed näitushallid ei sobi autode esitlemiseks küll kuidagi…

Üllatajad tulid Eestist
Eestlaste seisukohast pakkus messi suurima üllatuse aastaid Motorexi peakorraldajana tuntud-teatud Urmas Põld. 15–20 aastat tagasi vormeliroolis mehetegusid teinud tänane autoärimees jagas seekord kolme tuuningumaailmast tuntud kaubamärgi – Brabus, Hamann ja Techart – visiitkaarte. Riias käidi end esialgu vaid näitamas, esimene nende automarkide salong avati mai alul siiski Tallinnas.
Lisaks neile kolmele kaubamärgile leidis näitusehallidest muidki kõlavaid nimesid tuuningumaailmast – nt BMW Alpina ja Steinmetzi.
Läti autoostjad on alati eestlastest enam eksklusiivsust hinnanud ning see on kajastunud ka autonäituste väljapanekutes – olgu tegu siis nn tavanäituste või hoopis tuuningautodele orienteeritud Autoexoticaga. Stend, kuhu kõrvuti pargitud Rolls-Royce, Bentley ja KOLM (!) Aston Martinit, kaunistaks iga autonäitust – täitsa ilma irooniata! Aga just selline stend lätlastel seekord oli. Corvette’idest, Hummeritest, Cadilaccidest ja oma “kohalikust” tegijast, Riias baseeruvast Porsche Balticust, ei tasu siinkohal rääkidagi – need olid loomulikult kah!
OICA kalendrisse kuuluv ettevõtmine pälvib alati suuremat tähelepanu ka autotehastes ning see peegeldub näituse väljapanekutes, kuhu tavapäraste seeriaautode kõrvale ilmub ka “rosinaid” ideeautode näol. Lätlastel oli ideeautode kohale toomine sedapuhku üsna hästi õnnestunud – Peugeot stendis troonis 2004. aasta Pariisi autonäituselt tuttav V12-mootoriga Peugeot 907, messikeskuse fuajee pärliks oli Pininfarina sajandivahetuseks loodud Ferrari “rossa” ning Toyota stendis püüdis pilku eelmise aasta Genfi autonäituselt pärit pisiauto Aygo erimudel For Sport. Ja ega Lada stendis olnud erkpunane võistlusauto Lada Revolutiongi teab mis tavaline eksponaat olnud!
Eksootika eksootikaks – lõviosa autoostjaid sõidab ikka nn tavaautodega. Seekordse Riia näitusevaliku värskemad/tähtsamad uudised olid Ford Mondeo, C-MAX ja Focus CC, Volvo V70 ja XC70, diiselmootoriga Mini, uus Škoda Fabia, Dodge Avenger, Peugeot 207CC, Mazda CX-7, Jeep Wrangler ning Lada mudelid 1118 ja 1119.
Nagu see Eestiski “kauniks kombeks” kujunenud, et saanud ka lätlased sel korral ühise katuse alla kõiki sealmail esindatud automarke. Olulisematest tegijatest jäid näitusest erinevatel põhjustel kõrvale nt Audi, BMW, Honda, Hyundai ja Mitsubishi.

Sarnased artiklid