Renault Twizy
01.04.2012

Renault näitas mõne aasta eest tervet seeriat elektriautosid – alates kaubikust Kangoo, lõpetades suure sedaaniga Fluence. Nende kõrval püüdis pilku pisut Smarti meenutav kahekohaline pisisõiduk Twizy. Kes arvasid, et tegu oli vaid näituse tarbeks loodud pilgupüüdjaga, eksisid.

Kui Twizy pärineks mõnest peamiselt rollerite-mopeedide tootmisega kuulsust kogunud firmast, oleks asi hoopis lihtsam – keegi ei kipuks seda autodega võrdlema. Et aga „süüdlaseks” on antud juhul Renault, seisab turundajatel ees raske ülesanne – päästa Twizy ebavõrdsest võitlusest nn pärisautodega.

Prantsusmaal ja veel paaris riigis on seeria-Twizy juba müügis – baashinnaga alates 6990 eurost. Et tegu elektrisõidukiga ja erinevalt teistest elektriautodest ei kuulu Renault’del akukomplekt hinna sisse, lisandub sellele summale ka akude liisingmakse – antud juhul sõltuvalt aku mahutavusest alates 50 eurost kuus.
Auto mõõte Twizy välja ei anna – kogupikkus 2,32 m on väiksem kui tavaautodel telgede vahe. Sellele vastav on ka laius – vaid 1,19 m – ja mass, mis koos akudega on ca 450 kg. Nii et tüüpiline miniatuurne linnasõiduk, selline, mida paljud maailma autotootjad viimastel aastatel riburada mööda maailma erinevatel autonäitustel esitlenud. Seeriatootmiseni jõudis esimesena siiski Renault.

Sisuliselt on tegu elektrilise rolleriga, kuid mitte kahe-, vaid neljarattalisega. Praktilist väärtust omab seega kiirendusvõime 45 km/h-ni (100 km/h-ni ei saa seda näitajat välja tuuagi!) ja siin pakub Twizy igati konkurentsi 125 cm3 rolleritele. Rolleri standarditele vastab ka sõiduruum, mis on kõvast materjalist, võimalikult vandaali- ja ilmastikukindel. Kuna tegu on eelkõige mopeedi aseainega, tuleb Twizy kasutajal arvestada pea olematute pakilaegastega ja sellega, et sõidukit ei saa autole omaselt lukku panna. Ja lisaks jõuab auto sõiduruumi nii teetolm kui külgedelt tuulega sisse sadav vihm. Selle arvestusega on Twizy siseruumi materjalivalik tehtud võimalikult veekindlaks ning sinna sattunud vee saab põhjas olevate aukude kaudu ka lihtsalt välja lasta!
Twizyt toodetakse kolmes varustusastmes – Urban, Color ja Technic. Lihtsaimas versioonis (mudelinimeks Twizy 45) liiguvad need 5 hj elektrimootori abil, mis võimaldab kuni 45 km/h lõppkiirust. Paljudes riikides võivad sellise liikuriga sõita kõik, kel täitunud 16 eluaastat, sõltumata juhiloa olemasolust. Kallimatele mudelitele (sõltuvalt varustusest 7690–8490 eurot) paigaldatakse 17 hj jõuallikas ja sel juhul ulatub lõppkiirus 80 km/h-ni, mis aga tähendab, et mopeedist saab juba auto.

Twizy „lisavarustuse” lehelt leiab ka sellise rea nagu uksed! Baasmudelitel need nimelt puuduvad, lisavarustusena maksavad aga 590 eurot. Klaase neil ustel ei ole, nii et sõltumata varustusest jääb Twizy suveautoks – suletud uste puhul tuleks lisada ventilatsiooni- ja küttesüsteem ja muu pärisautole vajalik – see aga tähendaks ülitähtsate sõidukilomeetrite vähenemist…

Küll aga saab Urbanile ja Technicule tellida läbipaistva katuse ning lisavarustuse lehelt leiab koguni Bluetooth-ühendusega audiosüsteemi ning parkimisabi! Põhivarustuses on aga juhi turvapadi, juhi 4- ja kaassõitja 3punktiturvavööd (kaassõitja istub Twizys mitte juhi kõrval vaid taga!), lukustatav kindlalaegas ning pardakompuuter, mis elektrisõidukil hädavajalik, saamaks aimu, mitmeks kilomeetriks akus veel voolu on.
Ehkki elektriautod peaks olema vaiksed, kehtib see Twizy puhul vaid linnatänavatel vurades (kuhu ta eelkõige mõeldud ongi). Et aknaid ja mõnel juhul ka uksi ei ole, kostab sisse nii rehvimüra kui õhuvihin ja kiiruse kasvades ka trollibussidelt tuttav elektriajami vilin-pinin. Ja seda pininat ei ole mitte vähe!

Elektrisõidukite valusaim teema on nende läbisõidu ulatus ja laadimisaeg. Renault lubab keskmiselt kuni 100 km (ideaalis kuni 120 km) ulatuvat läbisõiduraadiust ja 3,5tunnist laadimistsüklit. See kehtib muidugi nn normaa- ja eelkõige linnaoludes, mitte maksimaalse 80 km/h kiirusega kihutades. Seda, mis juhtub 30 miinuskraadi juures, said sel talvel Eestiski kogeda kõik need, kel võimalus elektriautosid kasutada… Aga on selge, et erinevalt muudest elektrisõidukitest ei üritatagi Twizyga 20–30 miinuskraadi juures sõitma minna.

Ehkki sisuliselt elektriroller, lööb Twizy juures välja otsene sugulus nn pärisautodega ja nii leiab sellelt ketaspidurid, turvapadja ja isegi handsfree-seadme. Ehkki välimuse põhjal seda kuidagi kahtlustada ei oskaks, on Twizy loomisel oma käe külge pannud Renault F1-spetsialistid – seda kas või mootori juures, sest nemad on Renault’ süsteemis ühed vähesed, kel kogemusi mootori pööretega suurusjärgus 9000 minutis. Aga just selliseid pöördeid Twizy elektrimootor arendabki!

Renault elektrisõidukite rida koosneb nüüd kolmest sõidukist, kuid juba selle aasta keskel asub Kangoo Z.E., Fluence Z.E. ja Twizy kõrvale ka Zoe Z.E. Eesti klimaatilistes oludes jääb Twizy osaks eelkõige liikuva reklaamitahvli roll, kuid nt Vahemere ääres on tal otstarvet küll. Miks mitte ei võiks sellised „tvitsid” jõuda näiteks rendifirmadessegi, kus nad rolleritele kõva konkurentsi pakkuda võiks!

Sarnased artiklid