Renault Megane II (2002-2008)
Martin Harak
10.08.2011

Väikekeskklass on äärmiselt tiheda konkurentsiga turusegment, kus kliendi rahulolu peab autotootjale ülim eesmärk olema. Siinne ostja jälgib hoolikalt, millele oma raha kulutab, mistõttu kõiksugu ekstravagantsuste lubamist uue mudeli juures võiks võrrelda loteriil mängimisega. Maailmas, kus kõik mõeldav on juba niigi olemas, on autotootjal üha vähem võimalusi oma uue keskklassi auto kohalolekust teada anda. Kuid mitte Renault´l...

II põlvkonna Renault Mégane, mida avalikkusele esitleti esmakordselt 2002. aasta Pariisi autonäitusel, tõstis väikekeskklassi auto mõiste peaaegu et uuele tasemele. Kandes Renault´ mõne aasta vanustelt idee- ja seeriamudelitelt äratuntavaid stiilielemente, lõi Mégane oma paljudest keretüüpidest koosneva mudelipaletiga täiusliku seeria. Mudelivalik sisaldas 3- ja 5ukselist luukpära, sedaani, universaali, klaaskatusega kupeekabrioletti ning samale põhjale ehitatud ruumikaid mahtuniversaale Scenic ja Grand Scenic. Sensatsiooni tekitasid tollal just mõlemad luukpärad – aastakümneid polnud seeriaautol nähtud niivõrd radikaalset disainilahendust, seda eriti kriitikatundlikus väikeses keskklassis. Meeliköitev välimus, soodne hind, praktilisus ning suurepärane ohutus – need on märksõnad, mille abil Mégane´i mudelipere aastal 2003 Euroopa aasta auto tiitli võitis.
Järgnevatel aastatel lisandus veel hulganisti eriseeriaid, märkimisväärsemad neist ehk nii 2005. kui 2006. aasta vormel 1 võitu tähistanud mudelid Mégane Renault Sport 225 ja Mégane Renault Sport 230 F1 Team R26.
Suurem mudeliuuendus võeti ette aastal 2006, mil uuema väljanägemise sai esiosa. Ühtlasi võeti sõitjateruumis kasutusele paremad materjalid, muudeti näidikuid ning esivedrustust, mille tulemusel paranes auto veermiku vastupidavus. Mégane´i teist põlvkonda toodeti kuni aastani 2008.

Ohutus ja mugavus käsikäes
Veel eelmise sajandi lõpus Renault´ poolt seatud ohutusalased eesmärgid realiseerusid Mégane´i puhul EuroNCAP katsetustel, kus esmakordselt autoajaloos teenis selle klassi sõiduk 5 tärni. Labori keeles öelduna garanteeriti sellises autos linnakiirustel juhtuvas avariis juhi ellujäämine ilma tõsisemate vigastusteta. Sellest piisas täiesti kiire müügiedu tekkeks, kaasa aitas loomulikult ka tuntud autosaate eetris sooritatud reaalne avariikatse, millest juht ühegi kriimustuseta väljus.
Prantsuse päritolu ei lase end Mégane´i puhul kaua peita. Valida sai paljude erinevate kerevärvuste ja sisustuse tüüpide vahel, meele järele oldi kõigile. Järelturul võib tihti kohata erksavärvilisi ning eri tooni sisuga sõidukeid, samas pole probleemi leida igavat, kuid soliidselt halli.
Mégane´i sõitjateruum on koostatud üldjoontes meeldivatest materjalidest, kohati hakkab aga silma prantslaslik lohakus detailide koostamisel. Esineb küll häirivaid naginaid, kuid odavama klassi auto puhul on see pigem iseenesest mõistetav. Üldjoontes on auto tänu suurepärasele mürasummutusele sõites väga vaikne.
Istumine autos on mugav ja tuge pakkuv, isegi pikemal sõidul ei ole väsitav. Mégane´i suhteliselt pikk telgede vahe tagab muretu olemise ka tagaistmel, puudu pole ei jala- ega pearuumist. Juhiistme ja rooliasendi sobiva kombinatsiooni leidmine ei valmista samuti probleeme. Eht-prantslaslikult kõrge isteasend sobib suurepäraselt linnaliiklusse, kuid tundub siiski veidi harjumatu maanteel.
Sõidab Mégane väga mugavalt, kuid mitte üleliia sportlikult. Teelpüsivus on hea ja seda ka korraliku katteta teel. Mõneti kipub Mégane konarustel siiski õõtsuma ning tundub seetõttu veidi ebakindel. Roolitunnetus jätab aga soovida, olles liialt sünteetiline ning tundetu. Väikese pöörderaadiuse tõttu sobib autohästi linnasõitudeks. Kõikidele autodele paigaldati ketaspidurid (ees ventileeritavad), mis tagavad eeskujuliku peatumise.
Esisillas kasutati MacPherson-tüüpi vedrustust, tagasillas odavamat väändetala. Üldjoontes on veermiku vastupidavus keskmine. Algusaastate autodel kippusid kuluma amortisaatorite tugilaagrid ning rooliotsad.
Igapäevase kasutuse poolelt on Mégane´i II põlvkond tasemel. Panipaiku jagub kõikjal (sh juhi ja kõrvalistuja jalge all põrandas), nupud-kangid on selgelt loetavad ning arusaadavad. Isifixi turvatoolikinnitused võib leida ka juhi kõrvalistmelt. Võti on asendatud kaardiga. Kui see on taskus, lubab auto juhi lähenedes tollel ukse avada ning kui kaart vastavasse pesasse sisestada, nupust mootori käivitada. Nutikas lahendus, mis omal ajal oli tõeliseks teenäitajaks linnasõidu mugavuse suurendamisel.
Paraku võib esineda tõrkeid auto ja kaardi omavahelises suhtluses. Mégane´ide (v.a Scenicud) kujustuselt muidu veidi igavat, kuid soliidset sõitjateruumi ilmestab omapärane seisupiduri hoob, Scenicutel sai see elektroonilise lahenduse.
Pakiruum on luukpärade lõigatud pära tõttu ahtake, sedaanil ja universaalil aga konkurentidega võrreldes täiesti sobilik. Scenicu ja Grand Scenicu istmete ümberseadmisega tekitatakse lausa kaubikumõõtu ruum, kupeekabrioleti pagasiruum allalastud katusega meenutab aga mütsiriiulit.
Mégane´il kui tüüpilisel prantslasel esines algusaastatel rohkelt lastehaigusi. Probleeme oli jupsiva elektroonikaga (aknatõstukid, Scenicu käsipidur), generaatorite ja süütepoolidega (1,4liitrine mootor). Meie oludes tekitas probleeme veermik, mille seisukord on alati oluline argument hinnaläbirääkimistel. Esinenud on ka erinevaid juhtloogika vigu, mille tõttu ei nõustu auto näiteks käivituma ning mille lahendamiseks on tarvis läinud firmaesinduse abi.
Kasutusmugavuse olulise puudusena olgu ära toodud esirattakoopa kaudu lähitule pirni vahetamine, mis isegi kogenud Mégane´i omanikul võib võtta tunde. Ja pirne kulub Renault´l palju...

Mootorid omadustelt head
Mégane oli saadaval 1,4-, 1,6- ja 2liitrise bensiini- ning 1,5- ja 2liitrise ühisanumpritse diiselmootoriga. Bensiinimootoritest lahjem on jõuetu ja mitte just eriti ökonoomne, 1,6liitrine oma muutuva klapiajastusega pakub head tõmmet ning mõistlikku keskmist kütusekulu (6,8 l/100 km kohta). Tegemist ongi vahest kõige sobilikuma bensiinimootoriga keskmisele Mégane´i kasutajale. Muidugi võib veel mõelda 2liitrist, mis oma korraliku pöördemomendiga suudab samuti tagada tasemel kiiruse-ökonoomsuse suhte. Toodeti ka 2liitrist turboga varustatud mootorit, mis andis Mégane´le juba väga sportliku dünaamika.
Diislitega on mõnusad sõita, nad on vaiksed, jõulised ja säästlikud. Eriti säästlik on 1,5liitrine, samas võimsam 1,9liitrine tagab oluliselt paremad kiirusomadused, olles oma momendiga küll agar esirehvide kulutaja. Mudeliuuenduste käigus tõsteti mootorite võimsusnäitajaid ning suurendati töömahtu. Enne ostu tasuks kaaluda mõlemaid variante.
Käigukastidest pakuti 5- ja 6käigulist manuaal- ja 4käigulist automaatkäigukasti. Selle klassi autodel tasuks enamjaolt eelistada manuaalkaste, kuid Mégane´i automaatkast on täiesti kooskõlas auto üldise iseloomuga. Käigukastid on üldjoontes probleemivabad nii kasutuselt kui vastupidavuselt.
Bensiini- ja diiselmootoriga Mégane´i hooldusvälp on 20 000 km, mille täitumisest annab teada pardaarvuti. Mootoririhma tuleb vahetada iga 100 000 km järel. Seejuures tasub kindlasti lasta kontrollida veepumba seisukorda, tõenäoliselt vajab ka see vahetust. Algusaegade autodel võib remonti (või lausa vahetust) vajada generaator. Üldiselt tuleb silmas pidada, et originaalvaruosad on Renault´l keskmisest kulukamad, ajaga on need aga õnneks soodsamaks muutunud. Vältimaks puudusi koostekvaliteedis ning jätkuvaid lastehaigusi, võiks Mégane´i ostmisel eelistada hilisemate aastakäikude mudeleid. Kupeekabrioleti puhul peab kindlasti veenduma katusemehhanismide toimimises.

Sobib paljudele
Kokkuvõttes võib öelda, et Renault Mégane sobib inimesele, kes soovib huvitava väljanägemisega väga mugavat ja säästlikku autot; samas võib Mégane´i sportmudelite puhul leida endale väga kiire pühapäevaauto. Scenicute näol on jällegi tegemist väga mugavate ning mahukate peresõidukitega.
Jätkuvalt värske välimusega luukpärad ning soliidsed, sedaan ja universaal on saadaval kohati väga heade hindadega. Enne Mégane´i soetamist oleks kindlasti mõistlik auto spetsialistil lasta kontrollida ning üheskoos avastatud puudusi arvestades hinnapakkumine koostada. Nii tasub toimida aga iga kasutatud autoga.

Sarnased artiklid