Rallimaailma vaheaasta
Rein Luik
02.01.2016

Jaanuari teisel poolel algav autoralli MM-sari peab tänavu üle elama mõnes mõttes vaheaasta, sest järgmisest hooajast kehtima hakkavad tehnilised muudatused mõjutavad mitmeti algavat ralliaastat.

Vaevalt oli eelmise hooaja viimasele etapile punkt pandud, kui juba läkski kiirelt lahti karussell nii tiimide koosseisu kui muude teemade ümber. Surve tiimide eelarvetele kasvas koos etappide arvuga ja samas oli ju vaja ka konstrueerida uut autot 2017. aastaks.

Tänak jätkab uue tiimiga
Eestlaste suureks rõõmuks jõudis Ott Tänak sõlmida lepingu uue tiimiga veel enne (vähemalt avalikkuse ees), kui ta M-Sporti võistkonnast lahti lasti. Eks see oligi ennustatav, et nii Tänaku kui ka tema mulluse tiimikaaslase Elfyn Evansi jätkamine on suure küsimärgi all, kuna kumbki raha kaasa ei too, ja samas jäi ju M-Sport tehasetiimide arvestuses neljandaks ehk viimaseks.
Aga rehvitootja Dmack oli juba suvel teatanud soovist oma WRC2-klassis osalevale võistkonnale lisaks panna välja ka tiim WRC-autodega ning nii leidsid Ott Tänak ja Raigo Mõlder ühelt poolt ja rehvitootja teiselt poolt kiirelt ühise keele. Autoks saab olema juba tuttav Ford Fiesta RS WRC ja kavas on osaleda kõigil etappidel.

Citroën teeb pausi
Tehasetiimide arvestuses mullu teise koha saavutanud Citroën võis ju hooajaga rahule jääda, sest kirja saadi üks etapivõit ning nende sõitjad Mads Östberg ja Kris Meeke lõpetasid punktitabelis neljanda ja viienda kohaga ehk siis Volkswageni sõitjate järel oldi ülejäänutest parimad. Citroën oli aga juba varem teada andnud, et kaalub 2017. aastaks kahest programmist – turismiautode ja autoralli MM-sarjadest – vaid ühe säilitamist. Hooaja lõppedes tehtigi otsus, et jätkatakse autoralliga, aga 2016. aasta jäetakse vahele, et keskenduda uue auto konstrueerimisele.
Põhjenduseks toodi etapi lisamine kalendrisse, mis koormavat koos uue tehnika arendamisega liialt algava hooaja eelarvet. Kahjuks jäid aga selle otsusega töökohata sõitjad Mads Östberg ja Kris Meeke. Esimene neist leidis kiirelt ühise keele M-Sportiga, teine aga jäi veel ringi vaatama ega ole otsustanud, mis saab. Kuuldused räägivad võimalikust lepingust järgmisel hooajal sarjaga liituva Toyota tiimiga. Eks teine variant oleks jätkata Citroënis, aidates uue auto arendustööd ja sõita kaasa mõned etapid tootjaga seotud eratiimis.

M-Sport uute sõitjatega
Pea sama kiirelt kui oli viimase etapi järel saabunud teade Tänaku diilist Dmackiga, andis ka M-Sport teada oma uue hooaja plaanidest. Käed löödi Mads Östbergi ja Eric Camilliga. Oligi oodata, et Östberg ja M-Sporti boss Malcolm Wilson leiavad teineteist, sest sõitjal oli sponsoreid ja raha ning teine vajas jällegi rahakotiga sõitjaid. M-Sport on ju eraettevõte, kelle äriks autosport, ja selle äriga on vaja ikkagi raha teenida. Kasvavad kulud tuleb aga kuidagi katta ja kui klientidele rohkem ettevõttes toodetavaid võistlusautosid müüa ei jõua, siis peavad sõitjad oma kulud ise maksma.
Eric Camilli on loomulikult üllatusnimi, sest kuigi prantslane oli WRC2-klassis näidanud kohati suurepärast kiirust, puudub tal igasugune kogemus WRC-auto roolis. Pealegi oli ta seotud Toyota tiimiga ning seetõttu oligi leping 28aastase prantslase ja M-Sport võistkonna vahel rallimaailmale parajaks üllatuseks.

Auto üheks aastaks
Hyundai oli juba aasta otsa arendanud uut võistlusautot, mis baseerub uue põlvkonna i20 mudelil. Rohkelt testisõite ja arendustööd ning nüüd ollakse valmis autoga ka võistlustulle lülituma. Aga eks see asi veidi kummaline on, sest järgmise aasta uute reeglite tõttu saab seda uue põlvkonna i20 WRC-autot kasutada vaid ühe hooaja jagu. Hyundai ootused uue auto osas on siiski kõrged ja sellega loodetakse lõpuks ka Volkswagenist jagu saada. Ja kui ei saagi, siis vähemalt mingeid kogemusi ikka hangitakse järgmise aasta uue auto tarvis.
Sõitjate osas mingeid muutusi ei toimunud ja kõik, kes kihutasid mullu Hyundai roolis, saavad seda teha ta tänavu. Ainuke erinevus seisneb selles, et mullu vaid osadel etappidel kaasa löönud Hayden Paddon pääseb tänavu starti kõigil etappidel. Mis tähendab, et Hyundai osaleb kõigil osavõistlustel kolme autoga, mille rooli hoiavad Thierry Neuville, Dani Sordo ja Hayden Paddon. Mullu mõnel etapil samuti Hyundai WRC-autoga stardis olnud Kevin Abbring jätkab samuti tiimi palgal, aga tema tööks on uue auto testimine. Ja ehk lubatakse ta mõnel võistlusel ka starti.

Maailmameistrid muutusteta
Võidukat valemit pole mõtet muuta ja nii jätkab viimase kolme hooaja vääramatu valitseja Volkswagen endises koosseisus ning endise autoga. Isegi nn saasteskandaal ei mõjutanud tiimi eelarvet ega plaane algavaks hooajaks. Maailmameister Sebastien Ogieri hoog ei rauge, vaid vastupidi, prantslane areneb justkui aina kiiremaks. Jari-Matti Latvala on ikka võimeline tiimikaaslasele vahel vastu hakkama ja etappe võitma. Ja kolmaski sõitja, võistkonna noorim Andreas Mikkelsen sai mullu kirja oma esimese etapivõidu ja norralase kiirus tekitab juba väikselt peavalu ka kogenud tiimikaaslastele.

Kired kalendri ümber
MM-sarja promootori poolt kalendrisse lisatud etapp Hiinas kasvatab tänavuse kalendri etappide arvu 14-le. Ühest küljest pole ühelgi tootjal midagi selle vastu, et maailma suurimal turul end paremini nähtavaks teha, aga teisalt paneb üks lisaetapp ja pealegi veel Euroopast sedavõrd kaugel tiimide eelarved surve alla aastal, mil vaja ka uut autot ehitada. Kisa ja vaidlusi etapi lisamise ümber oli, kuid lõpuks kiideti kalender sellisel kujul ikkagi heaks.

2016. aasta ralli MM-võistluste kalender
22.-24.01. Monte Carlo
12.-14.02. Rootsi
04.-06.03. Mehhiko
22.-24.04. Argentina
20.-22.05. Portugal
10.-12.06. Itaalia
01.-03.07. Poola
29.-31.07. Soome
19.-21.08. Saksamaa
09.-11.09. Hiina
30.09.-02.10. Prantsusmaa
14.-16.10. Hispaania
28.-30.10. Suurbritannia
18.-20.11. Austraalia

Sarnased artiklid