Rallimaailma tulevik
Rein Luik
10.09.2008

Eesti rallifännide jaoks kulmineerus suvi loomulikult Soome MM-ralliga, sest esmakordselt Markko Märtini loobumise järel liikusid taas eestlaste väed augusti esimesel nädalavahetusel Jyväskylä suunas. Kuid ralli MM-sarja tuleviku suhtes võeti tähtsaid otsuseid vastu juba kuu aega varem.

Kõik juba kindlasti teavad, et fännide ja sõitjate endi ootustele vastupidiselt lõppes Soome ralli meie jaoks ebaõnnestunult. Urmo Aava näitas küll häid katseaegu, kuid väljasõit esimese päeva lõpus kustutas lootused heale kohale. Jaan Mölder aga kihutas teelt välja teise päeva eelviimasel kiiruskatsel niivõrd rängalt, et noormees toimetati haiglasse. Õnneks siiski vigastusi polnud. Aga vaene pisike Suzuki läks mahakandmisele.
Soome rallist rääkides ei saa kindlasti mainimata jätta Sebastien Loebi üllatusvõitu. Miks üllatus? Eks ikka sellepärast, et oodati ju Fordi sõitjate Mikko Hirvoneni ja Jari-Matti Latvala kodust triumfi. Aga Loeb sai hakkama sellega, milleks varem olid võimelised olnud vaid Carlos Sainz, Didier Auriol ja Markko Märtin. Ehk siis saavutada esikoht võistlusel, millel traditsiooniliselt võidutsenud Skandinaavia rallisõitjad.
Kuid kui veidike analüüsida tänavust Soome rallit, siis ehk selles, et võitu ei suudetud koju jätta, võib isegi süüdistada võistluse korraldajaid. Tänavusel Soome rallil olid kasutusel viis uut kiiruskatset (osaliselt kattusid need siiski ka mõnede ajaloost tuntud katsetega) ja peaaegu kõik valdavalt kitsastel metsateedel. Kadunud polnud mitte ainult kurikuulus Ouninpohja, vaid ka mitmed teised laiadel ja kiiretel teedel toimunud kiiruskatsed. Aga just nendel uutel ja kitsastel ralliteedel oli Loeb Soome sõitjatest peajagu üle. Kitsastest ja aeglastest kurvidest väljumise kiirust, mis oli Loebil tunduvalt parem, kui ülejäänutel, pani kohe tähele ja märkis ära ka kogenud Margus Murakas, kellega koos Soome rallit vaatamas olime. Ja pärast võistlust tõdesid sedasama ka mitmed soomlastest asjatundjad.

Ralli tulevik on S2000
Juunikuu lõpus toimunud World Motor Sport Councili järjekordsel istungil oli üks põhiteemasid ralli MM-võistluste tulevik. Juba kaua on arutlusel olnud tänaste WRC-autode kõrge hind ja sarjas osalemise taevasse kerkinud kulud, mis lausa tõrjuvad eemale võimalikke uusi tootjaid. Ja samas on ka praegu sarjas osalevad tootjad eesotsas Fordi ja Citroėniga nurisenud MM-sarja kehva maine üle. Ford ja Citroėn esitasid FIA-le lausa ultimaatumi, et kui ei leita MM-sarjale korralikku promootorit, siis nemad on valmis sarjast isegi lahkuma.
WMSC võttiski vastu mitmeid olulisi otsuseid, mis ettevalmistatud spetsiaalse ralli MM-sarja töökomisjoni poolt. Üks neist puudutas ka MM-sarja turustamist tulevikus. Seni omas ja müüs edasi teleõigusi ettevõte nimega ISC, mille hiljaaegu ostis ära Briti firma North One Television, mis tegelenud rallisaadete tootmisega. Pärast WMSC koosolekut kuulutas FIA välja konkursi promootori leidmiseks ja on üsna tõenäoline, et selleks saab North One Television, kel ralli MM-sarjast laialdased kogemused.
Kõige enam kõneainet ja vaidlusi tekitab tänaseni MM-sarja tulevane kalender, mis peaks järgmisest aastast sisaldama vaid 12 etappi. Sealjuures aga on plaanis hakata edaspidi kasutama nn rotatsioonisüsteemi, kus võistlusi on kokku 24 ja mis vahelduvad aastast aastasse. Nii näiteks ei kuulu järgmisel aastal kalendrisse ehk sarja kõige kuulsam võistlus Monte Carlos, ega ka klassikaliste võistluste hulka loetavad Korsika ja Rootsi rallid. 2010. aastal aga jäävad näiteks kalendrist välja sõidud Soomes, Sardiinias, Kreekas ja Walesis.
Just antud, nn klassikaliste rallide väljajäämine on tekitanud nurinat nii nende korraldajate, tiimide kui ka fännide seas. Lootus siiski jääb, et ehk pole veel kõik päris paigas, sest nagu suures autospordis ikka – pole miski kindel, enne kui asi toimunud. Pealegi on kalendritesse hetkel paigutatud sellised osavõistlused, mis pole veel endid sugugi tõestanud, ehk teisisõnu, kas need on üldse võimelised läbi viima MM-sarja tasemel võistlust. Sellisteks etappideks on võistlused Poolas, Venemaal, Bulgaarias ja Indoneesias.
Huvitav on kalendreid lähemalt uurides märkida, et näiteks 2009. aasta kalendris on põhirõhk Euroopas kruusateedel toimuvatel rallidel. Ületuleval aastal aga väljaspool Euroopat ja asfaldirallidel. Selline rõhkude asetus võib kindlasti mõjutada ka MM-sarja lõpptulemusi.
Aga autod? Põhimõtteliselt võeti vastu otsus, millest oli juba kaua räägitud: alates 2010. aastast kasutatavad uued WRC-autod põhinevad tänastel S2000- või N-rühma autodel, millele võib nn kit-paketina lisada turbo ja tagatiiva täiendused. Täpsemad tehnilised tingimused avaldatakse sügisel. Uute autodega võib sõita juba järgmisel aastal, kuid 2010. aastal saab MM-punktidele sõita vaid uutele tehnilistele tingimustele vastavate masinatega.
Super2000-tüüpi autodele üleminek on kindlasti stsenaarium, mis peaks kaasama MM-sarja rohkem tootjaid. Juba täna on S2000-autod valmis ja kihutamas ralliteedel päris mitmel autotootjal. Praegustele S2000 tingimustele vastavad autod aga saab väga kerge vaevaga ümber ehitada ka uute WRC-autode tehnilistele tingimustele vastavaks. Ka praegu MM-sarjas osalevad autotootjad – Ford, Citroėn, Subaru ja Suzuki – on teatanud valmisolekust osaleda S2000-autodele baseeruvas MM-sarjas.

Sarnased artiklid