Rallimaailm aastal 2013
05.01.2013

Eelmise hooaja lõpust on vaevalt kaks kuud möödas, aga juba on põhjust heita pilk MM-võistluste uuele hooajale. Volkswageni lisandumine on kasvatanud erinevate WRC-autode arvu neljani, aga muutusi on toimunud ka tiimides.

Juba enne hooaja algust tuleb tõdeda, et päris mitmes aspektis tuleb tänavune ralliaasta palju eriilmelisem kui mullu. Mõnes mõttes oli 2012. aasta segasevõitu: algas sarja promootori ja Mini tehasetiimi kaotusega ning lõppes üheksakordse maailmameistri Sebastien Loeb’i ja autotootja Fordi loobumisega. Nüüd on olukord mitmeti selgem nii promootori kui osalevate tiimide osas. Vaid meie rallifännide suurima huviobjekti ehk Ott Tänaku edasine saatus on antud loo kirjutamise hetkeks veel lahtine.

MM-sarja algavale hooajale lisab ennekõike põnevust asjaolu, et tänavu pole stardirivis mitte ühtegi endist maailmameistrit. Sebastien Loebi loobumine „röövis” meilt eelmiste üheksa aasta maailmameistri ja lisaks ei leidnud endale algavaks aastaks enam töökohta ka 2003. aasta maailmameister Petter Solberg. Seega võime olla kindlad, et aasta lõpuks saame esimest korda üle kümne aasta tervitada täiesti uut tiitlivõitjat.

Suurimaks favoriidiks, vähemalt enne esimest etappi, on Mikko Hirvonen, kes Loebi loobumise järel tõusis Citroėni esisõitjaks. Viimasel viiel aastal neljal korral teisena lõpetanud Hirvonen on ennekõike hiilanud suurepärase stabiilsusega. Möödunud aastal ehk oma esimesel hooajal Citroėni roolis jäi 32aastane soomlane vaid korra ilma punktideta ja kõik ülejäänud etapid lõpetas esiviisikus. Kusjuures viiel etapil, mil ta finišeeris teisena, oli temast parem ainult tiimikaaslane Loeb.

Citroėni teiseks sõitjaks palgati Daniel Sordo, kes pärast kahte Miniga veedetud aastat on saabunud peaaegu et tagasi koju, st tiimi, kus ta kihutas oma esimesed viis MM-sarja hooaega. Sordo on samuti väga stabiilne, aga samas ka kiire ja seda eriti asfaldil.
Sebastien Loeb pole samuti kiivrit lõplikult varna riputanud ja osaleb tänavu neljal etapil. Esialgsete plaanide kohaselt on nendeks Monte Carlo, Rootsi, Argentina ja Prantsusmaa.
Citroėni tehasetiimi neljandaks sõitjaks on Abu Dhabi peasponsorluse eest hoolt kandnud Khalid Al Qassimi.

Algava hooaja suurimaks küsimärgiks on Volkswageni võistkond. Ligi aasta jagu on Polo WRC autot nähtud kihutamas ainult testiradadel ning selle konkurentsivõimest võrdluses Citroėni ja Fordiga pole kellelgi mingit aimu. Seevastu sõitjate koosseisult on võistkond hirmuäratavalt võimas – Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala peaksid hirmu nahka ajama igale konkurendile. Kuigi tiimijuhtide sõnul loodetakse tiitli pärast heidelda alles järgmisel aastal, peavad mitmed asjatundjad VW sõitjaid juba tänavu tiitlipretendentideks. Kolmanda sõitjana figureerib tiimi nimekirjas 23aastane Andreas Mikkelsen, kahe eelmise hooaja IRC-sarja meister. Norralase MM-programm algab Portugali ralliga.

Fordi rahalise toetuse lõppemine tegi dramaatilise põntsu Malcolm Wilsoni poolt juhitavale M-Sportile, aga on täiesti selge, et kogu oma äri vaid rallispordi baasil üles ehitanud Wilsonile ei tähendanud see sugugi mitte MM-sarjast loobumist. Vaja oli leida endisest rahakam peasponsor, ja selleks sai Qatar, mille rahasid käsutab tuntud rallisõitja Nasser Al Attiyah, kellest sai ka M-Sporti üks neljast sõitjast.

M-Sport Fordi tiimi esisõitjaks sai aga Mads Östberg, kes oli pärast eelmise hooaja lõppu ilmselt kuumim nimi sõitjateturul. 25aastane norralane võitis mullu ühe etapi ja lõpetas kõigil kümnel osaletud etapil esikuuikus.
Kas Östbergist on ka konkurenti näiteks Hirvonenile? Kindlasti, sest ega ta kiiruselt väga palju soomlasele alla jäänud. M-Sporti ülejäänud sõitjate osas saabus selgus detsembri keskel ning nendeks said Jevgeni Novikov ja Thierry Neuville. Kui esimene neist sõitis juba mullu samas tiimis ega olnud suur üllatus, siis belglase Neuville’i siirdumine Fordi sõitjaks oli seda suurem pauk. Igatahes on mõlemad noored ja andekad võidusõitjad ning kindlasti valmis noppima poodiumikohti – ja kes teab, võib-olla ka valmis oma esimeseks etapivõiduks.
Mini WRC autosid ettevalmistanud Prodrive’i võistkonnast on loo kirjutamise hetkeks teada vaid fakt, et avaetapil Monte Carlos nad starti ei tule ja loodavad oma asjad korda saada Rootsi ralliks.

Kalendris on võrreldes eelmise aastaga vaid üks muudatus: maakera kuklapoolel kihutatakse tänavu Uus-Meremaa asemel taas Austraalias. Oma koha MM-sarja viimase etapina aga taastas Walesi ralli.
Kuna kolm esimest etappi sõidetakse väga erilistes oludes, siis autode tõelist potentsiaali ja konkurentsivõimet saame võrrelda alles alates Portugali rallist. Avaetapp Monte Carlos kulgeb traditsiooniliselt Alpides ehk siis asfaldil, mis kohati kaetud jää ja lumega. Rootsi ralli on ainuke talveralli ja Mehhiko etapp sõidetakse pooleteise kilomeetri kõrgusel mägedes, mis samuti autode tegelikku sooritusvõimet ei paljasta.

Autoralli MM-võistluste kalender aastaks 2013
20.01. Monte Carlo
10.02. Rootsi
10.03. Mehhiko
14.04. Portugal
05.05. Argentina
02.06. Akropolis
23.06. Itaalia
04.08. Soome
25.08. Saksamaa
15.09. Austraalia
06.10. Prantsusmaa
27.10. Kataloonia
17.11. Wales

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid