Ralli ja televisioon
Rein Luik
10.02.2008

Rallispordi ja ennekõike MM-võistluste üks suurimaid kitsaskohti on teleülekanded. Tänapäeva infoühiskonnas müüb hästi vaid otseülekanne, mis aga ralli puhul on niivõrd kallis, et praktiliselt teostamatu.

Rallisõpradele on pakutud viimastel aastatel otseülekandeid publikukatsetelt, aga rallispordi iseloomu silmas pidades, on see sama kui näiteks kümnevõistlusest näidataks ainult saja meetri jooksu või F1-etapist ainult kvalifikatsiooni esimest osa. Viimase kuue kuu jooksul on toimunud ralli MM-võistluste teleõiguste osas olulisi muutusi, mis suurele osale rallihuvilistest pole ilmselt sporditegemise taustal silma hakanud.
Nimelt omandas teleproduktsioonifirma North One Television seni ettevõttele ISC kuulunud teleõigused. ISC oli MM-rallide teleõiguste omanik olnud juba mitu aastakümmet, kuid kuni aastani 2000 oli selle omanikuks Bernie Ecclestone. Viimane müüs ettevõtte teada-tuntud David Richardsile, kes siis 2000. aastal asus oma õigusi ekspluateerima ja üritas panna kasumit teenima. Lisaks arendati tublisti ka kõiki teisi tooteid, esmajärjekorras MM-sarja ametlikku kodulehekülge wrc.com. Teleülekannete produtseerimiseks sõlmiti leping ettevõttega Chrysalis Television, mille kolm aastat hiljem võttis üle North One.
Pealtnäha oli kõik ilus ja tore – North One tootis igapäevaseid pooletunniseid kokkuvõtteid, mida oli muuseas võimalik jälgida ka Eesti telekanali vahendusel, aastatel 2002–2006 kasvas oluliselt riikide arv, kus oli võimalik ralli MM-sarjast kokkuvõtteid ja otseülekandeid publikukatsetelt näha, ja väidetavalt ka vaadatavus. Lisaks arendati ja pakuti korraldajatele GPS-jälgimissüsteemi, mis avardas tublisti ka publikule pakutavaid teenuseid interneti koduleheküljel.
Mis aga toimus tegelikult? Reaalsus on see, et nn prime-time telereitingud hoopis langesid, ülekanded kadusid maapealsetelt kanalitelt ja siirdusid sateliit/kaabelkanalitele ning sellega seoses vähenesid ka ISC tulud. Samal ajal aga kadusid sarjast sellised tippstaarid nagu Colin McRae, Richard Burns ja Carlos Sainz, kes olid ülipopulaarsed Euroopa peamistel teleturgudel ning paremad müügiartiklid, kui näiteks alati MM-sarjas hiilanud skandinaavlased. Näiteks Suurbritannias, kus MM-sarja teleõigused kuuluvad kontsernile ITV ja kus kuni 2007. aastani näidati etappide pooletunniseid kokkuvõtteid maapealselt kanalilt ITV1, otsustas ITV mullu viia ralliprogrammi üle satelliit/kaabelkanalile ITV4. Põhjus lihtne – kuna MM-sarjas puudus arvestatav Briti päritolu tippsõitja, siis kahanes vaadatavus drastiliselt.
Ega paremini ei läinud ka koduleheküljel, kus külastatavus oli küll hea, aga raha eest pakutavate põnevate lisateenuste ostjaid alla saja tuhande. North One tootis väga head programmi, kuid mida paremat programmi toota, seda suuremad on kulud. MM-rallid toimuvad 11 kuu vältel neljal erineval kontinendil ja vahepeal oli aeg, mil North One vedas igale MM-etapile ligi sada inimest. Tänaseks on see arv langenud poole võrra.
North One’i poolt ISC-le esitatud arved võtsid viimasel pisarad silma, ja kui veel samal ajal vähenesid tulud, oli ISC-l pea võimatu kasumit teenida. Oli vaja leida see, kuidas kulusid kärpida ja sissetulekuid suurendada. Mullu kevadel teatati ootamatult rallide korraldajatele, et seni neile tasuta pakutud GPS-jälgimissüsteemi eest hakatakse alates Akropolise rallist raha sisse kasseerima. Antud süsteem oli nii ajavõtu kui ohutuse seisukohalt aga korraldajate jaoks muutunud pea hädavajalikuks.
Eelmise aasta algul sõlmis ISC teleõiguste ja reklaami paremaks turustamiseks lepingu antud ala suurettevõtte Sportfive’iga. Samal ajal üritas David Richards juba siis ISC-d maha parseldada ja seda ennekõike Sportfive’ile, mis on Euroopa suurim spordiõiguste turundusfirma. Viimane näitaski algul üles mõningast huvi, kuid tutvunud lähemalt rallispordi telgitagustega, otsustas siiski loobuda ISC ostmisest. Põhjusena nimetati asjaolu, et Sportfive’i äri põhineb siiski suurtel ja populaarsetel spordialadel.
Kuna antud diil läks vett vedama, siis asus David Richards otsima uut võimalikku ostjat. Samal ajal aga kasvasid ISC võlad North One’i ees, sest ISC sissetulekud olid vähenenud ja enam lihtsalt ei jõutud toodetud teleülekannete eest maksta. Möödunud aasta 1. oktoobril aga teatatigi, et ettevõte on müüdud või võlgade katteks lihtsalt üle antud North One Televisionile.
Milliseks kujuneb aga ralli MM-sarja teleülekannete tulevik? Igatahes esialgu on North One täis indu tõsta MM-võistluste teleülekannete kvaliteeti, toota paremaid programme, suurendada vaadatavust ning viia täiesti uuele tasemele tele, raadio ja interneti sulandamine, mis on üks tänase infoühiskonna märksõnu. Kuid samas seisab North One raske dilemma ees, sest nad peavad oma võimekust suutma tõestada lähima kolme aasta jooksul. Nimelt müüs FIA teleõigused 1996. aastal ISC-le 14 aastaks, mis tähendab, et 2010. aasta lõppedes saab antud lepingu tähtaeg otsa ja North One kaotab oma ralli MM-sarja teleõigused. Juba on alustatud läbirääkimisi, et pikendada seda lepingut 10 aasta võrra, kuid seni pole veel kokkuleppele jõutud. Loomulikult on FIA huvitatud sellest, kuidas North One teleõiguste majandamisega hakkama saab, ega taha enne midagi otsustada.

Sarnased artiklid