Rahavormel 2010
Rein Luik
10.08.2010

GP-tsirkus on juba teist aastat kuulutanud, et kokkuhoiupoliitika on igati edukas olnud ja tiimide eelarved vähenenud. Kuid kas asjad on ikka päris nii, nagu tiimid seda mõista annavad?

Viimastel aastatel on üks väga mõjukas majandus- ja turu-uuringutega tegelev korporatsioon, kelle peamiselt rahvusvahelistest korporatsioonidest koosnev klientide portfell on tõsiselt austustäratav, avaldanud väga põhjaliku majandusanalüüsi F1-tiimide eelarvete, sponsorite jms kohta. Nende selle aasta raportist selgub, et kui võrrelda tiimide tänavusi eelarveid näiteks 2006. aasta omaga, mil majandus õitses kogu maailmas ja F1-sarjas räägiti veel priiskamise lõpetamisest vaid ääri-veeri, siis ega tegelikult mingit drastilist kärpimist pole küll märgata. Ja kui langus ongi toimunud, siis hoopis teistel põhjustel kui lihtsalt kokkuhoid.
Võtame alustuseks Ferrari, hetkel kõige rikkama võistkonna. Fiati kontsernile kuuluva võistkonna. Tänavu kulutab Ferrari oma F1-tiimile koguni 421 miljonit dollarit, mis on ikka uskumatult suur summa ja võrreldav vaid kõige enam oma F1-projektile raisanud Toyota parimate aastate omaga. Aga näiteks neli aastat tagasi oli Ferrari eelarve „vaid” 350 miljonit. Mis kokkuhoiust me siin räägime! Kusjuures tasub tähelepanu pöörata ajaolule, et Fiati ja Ferrari enda panus tiimi eelarvesse on nullilähedane ja kogu papp tuleb sponsoritelt eesotsas Marlboro 200 miljoniga.

Hetkel teiseks kõige enam kulutavaks tiimiks on McLaren, kelle eelarve oli neli aastat tagasi tõepoolest palju suurem kui praegu, ehk siis 400 versus 300 miljonit. Aga siin languse põhjuseks Mercedese omanduses olnud 40% aktsiapaki müük tagasi McLarenile. Teine võistkond, kelle eelarve on väiksem kui mullu, on Renault, kuid sellele tendentsile on kah objektiivsed põhjused. Nimelt müüs Renault enne hooaja algust suurema osa oma F1-tiimi aktsiapakist ühele investeerimisfirmale ning sellega seoses on tänavu Prantsuse autotootja panus tiimi eelarvesse ka vähenenud. Lisaks viis masu ka tiimi suurima sponsori, pangandusgigandi ING, mistõttu rahasumma, mida tänavu kulutada saab, vähenes 292 miljonilt 167-le. Kolmas langeja selles edetabelis on BMW Sauber, aga ka siin on põhjus autotootja BMW loobumine oma tiimi ülalpidamisest ja selle loovutamine Peter Sauberile. Sellega kahanes võistkonna eelarve enam kui kaks korda, ehk siis on „ainult” 156 miljonit.

Kolmandaks suurima eelarvega võib tänavu „uhkeldada” Red Bulli võistkond. NN punaste pullide rahakapis on dollaripakid kasvanud aastast aastasse. Kui 2006. aastal oli neil tiimi rahakotis pappi 195 miljonit, siis mullu juba 264 miljonit ja tänavu koguni 277 miljonit. Ära ei tohi unustada, et Red Bullil on veel ka teine võistkond ehk Toro Rosso, kelle eelarve 2006. aastaga võrreldes on kasvanud koguni kaks korda ja eelmise aastaga võrreldes on kasv olnud samuti märgatav. Võrdluseks: 2006. aastal 64 miljonit, eelmisel hooajal 112 ja tänavu 134 miljonit. Red Bulli kui omaniku ja peasponsori panus oma kahe tiimi rahakotti on eelmise hooajaga võrreldes kasvanud 255 miljonilt 280-le.

Kokkuhoiuga ei hiilga ka nn keskmised tiimid. Pika ja eduka ajalooga Williams on eelarve poolest jäänud suhteliselt samale tasemele viimaste aastatega. Kui 2006 nad kulutasid 130 miljonit, siis tänavu on sponsoritelt kokku kraapinud 140 miljonit dollarit. Force Indiat veel neli aastat tagasi polnud, kuid eelmisel aastal juba oli. Eelarve oli mullu 112 miljonit, tänavu aga juba 136 miljonit.

Ja last but not least, ehk siis Mercedes, mis veel eelmisel aastal esines sensatsioonilise etteaste teinud Brawni nime all. Loomulikult paksenes ka nende rahakott, sest Honda varemetele ehitatud eratiimist sai üle talve Saksa autotootja esindusvõistkond. Brawn kulutas mullu oma kahe MM-tiitli võitmiseks vaid 146 miljonit, aga Mercedes üritab Brawni mullust edu korrata juba 215 miljoni dollari jõul.

Aga uued, esialgu stardirivi lõpus oma sõitu tegevad võistkonnad? Kõik kolm on lausa vaesed võrreldes ülejäänutega, sest kõigil jääb eelarve allapoole 100 miljoni piiri. Kõige rikkam kolmest uustulnukast on tiim, kes kannab legendaarse Lotuse nime, ja nendel on tänavu kulutamiseks ettenähtud 90 miljonit dollarit. Richard Branson üritab oma kaubamärgile Virgin veelgi enam kuulsusesära koguda 66 miljoni dollari jõul, kusjuures Virgini enda panus on vaid 8 miljonit. Ja kõige vaesem on Hispania Racing Team ehk lühendatult HRT, kes peab tänavu hakkama saama täpselt kümme korda väiksema eelarvega kui seda on Ferraril, st 42 miljoniga.
Lõpetuseks veel ühest huvitavast uuringutulemusest. Kui liideti kokku kõik osalevate sponsorite, radade, tiimide jne käibed, ehk siis võeti F1 MM-sarja kui ühte riiki, siis SKP-lt oleks GP-tsirkus maailmas riikide arvestuses 3,787 triljoni dollariga koguni neljas! Suuremad SKPd on ainult USAl (14,256 triljonit), Jaapanil (5,068) ja Hiinal (4,909).

Sarnased artiklid