RAFi hiilgust otsimas
Tõnu Ojala

Kohal, kus praegu on Tallinna Viru keskus, seisid omal ajal marsruuttaksod ning siinsetes oludes tähendas „marsa” igal juhul RAFi – Lätis toodetud mikrobussi.

Viiekümnendatel aastatel vorpisid kümned NSV Liidu autotehased veoauto GAZ-51-põhiseid busse toota – puitraam kokku, plekk peale ja teele! Nende kümnete seas oli ka Riia autoremonditehas venekeelse lühendiga RARZ, mis aga peagi suupärasemaks Riia autobussitehaseks RAF muudeti.

Uue hingamise tõi Riia bussiehitajatele 1957. aasta Moskva noorsoofestivaliks valminud VW T1 meenutanud pisibuss RAF-10 Festival. Suuresti Pobeda detailidel-sõlmedel baseerunud Festival jäi siiski katsepartiiks (enamat ei saanud ka selle väikevennast, Moskvitši-põhisest 8kohalisest RAF-08 Spiriditisest). Seeriatootmisse jõudis aga GAZ-21-põhine RAF-977, mida toodeti tervelt 21 aastat. Hiljem hakati samal mudelil baseerunud kaubikuversioone kokku panema nii Ukrainas Luganskis (mudelinimeks LARZ) kui Armeenias Jerevanis (JerAZ).

RAF (50)

22038-02 (2)

22003-21 (2)

RAF-977 valitses NSVLi väikebusside turgu aastaid, kuni seitsmekümnendate aastate keskel tootmisse jõudnud RAF-2203 selle tagaplaanile tõrjus. GAZ-24 Volga põhisest 2203-st eksisteeris kümneid eriversioone, muu hulgas oli tegu 1980. aasta Moskva olümpiamängude ametliku sõidukiga – Lääne autotehased oleks ei tea mida andnud, et selline staatus koos kaasneva meedia tähelepanuga endale saada! Ka sai RAF just 2203 tulekuga „päris” autotehase ilme. Kui seni oli hakkama saadud kitsukestel pindadel Riias, siis nüüd ehitati Jelgavasse uus omas ajas igati moodne autotehas.

976M (2)

976 (2)

Parimatel aastatel tootis RAF aastas üle 15 000 väikebussi, olles sellega terves suures NSV Liidus sisuliselt monopoolses seisus. Loomulikult liikus RAF-busse ka nn sotsialistliku sõprusühenduse maades, kuid mujalgi.

Poole sajandi kestel jõudis RAF toota kokku 92 erinevat mudelit ning üsna sümboolne oli, et neist viimaseks jäi 1997. aastal ühele Moskva matusebüroole tarnitud katafalk… Tolleks ajaks oli Läti juba aastaid iseseisev olnud, vanad turud olid ära kukkunud ning täies ulatuses plaanimajanduse lapsena sündinud RAF-2203 lootusetult vananenud.

3407 (4)

2909 (2)

RAFi rolli autotööstuses kinnitab aga fakt, et isegi tänastes 21. sajandi arvutimängudes võib kohata just RAFi väikebusse, nii et pole see mark surnud veel midagi!

14 aastat pärast RAFi lõppu on nüüd taas põhjust Jelgava hiiglaslikku tehasekompleksi ka RAFi pärast külastada. Tänu kunagisele RAFi töötajale ja praegusele tuntud autoentusiastile Andris Dambisele on endisesse administratiivhoonesse kogutud paarkümmend üsna nukras seisus RAFi. Tõelise fänni ja RAFi patrioodina on mees võtnud ette katse midagigi päästa ja tulevastele põlvedele talletada. Dambis on oma kollektsiooni kokku korjanud siit-sealt, sageli enam-vähem vanametalli hinnaga. Muuseumiks selle sõna otseses mõttes seda kahjuks nimetada (veel) ei saa, kuid see on siiski parem kui mitte midagi. Sõidukid on üsna kehvas seisus, aga siiski katuse all ning eelneval kokkuleppel (aga ka muuseumiöödel!) saab neid siiski näha.

Sarnased artiklid