Pöidlad pihku – ralliaasta algab!
Rein Luik
01.01.2015

MM-võistlustel osalevad rallisõitjad on tõenäoliselt autosportlased, kel talvepuhkus kõige lühem – lõpetanud novembri keskel eelmise, alustavad nad jaanuari teisel poolel juba uut hooaega.

Eelmise aasta teisel poolel keerles palju spekulatsioone sõitjate tiimivahetuste üle ning tehti MM-sarja promootori ja tiimide poolt FIAle hulgaliselt ettepanekuid sarja vaatemängulisemaks ja põnevamaks muutmiseks. Hinge puges ärevus, et kas tõesti võib 2015. aastal tänu eelseisvatele võimalikele ümberkorraldustele ees seista veidi üllatusterohkem ja meelelahutuslikum ralliaasta.

Mida aga ei juhtunud, olid muutused. Reaalselt vahetus sõitja vaid ühes tehasetiimis, aga see vahetus tõi vähemalt naeratuse eestlastest rallifännide huulile. Oma karjäärile joone alla tõmmanud Mikko Hirvoneni asemele võeti Fordi perre tagasi paari aasta eest sealt „pahanduste” pärast välja heidetud poeg ja vahepealsel ajal end rehabiliteerinud Ott Tänak saab teise võimaluse end tõestada.

Meelelahutuslikumad reeglimuudatused lükati aga vana rallikooli esindajate, eesotsas FIA presidendi Jean Todti poolt karmikäeliselt tagasi. Vägisi tungib pähe mõte, et ehk vajaksid FIA koridorid värskendavat, nooruslikku tuulepuhangut. Mitte ainult ralli, vaid ka vormel-1 MM-sarja juhtfiguurid peaksid ehk ringi vaatama veidi avatuma pilguga märkamaks maailma muutumist. Kui 68aastane Jean Todt on väga kinni klassikalistes rallireeglites, siis 84aastane F1-sarja kommertsguru Bernie Ecclestone teatas hiljaaegu, et „F1 ei vaja sotsiaalmeediat ega ka noori fänne, sest nood ei jaksa niikuinii reklaamitavaid tooteid osta.”

Ma pole ise ka enam päris esimeses nooruses, ja aastate kuhjudes kipub inimene ikka stabiilsust igatsema, aga reaalsusele tuleb silma vaadata. Me elame muutuvas maailmas ja kui muutused ühiskonnas on teinud korrektiive inimeste vaba aja veetmise harjumustes, siis tuleb ka langeva vaadatavusega spordialadel muutuda, et pälvida jätkuvalt tähelepanu.

Aga aitab mõttemängudest. Paar üksikut reeglimuudatust läksid siiski läbi. Esiteks keelati sõitjatele vaheaegade teatamine kiiruskatsetel, et nood ei saaks oma tulemusi ja kohti omatahtsi korrigeerida. Uue ilme sai ka stardijärjekord. Kui varem alustati võistlust vaid esimesel päeval vastavalt MM-sarja paremusjärjestusele ja ülejäänud kahel päeval lasti sõitjad rajale eelmise päeva tulemuste pööratud järjekorras, siis nüüd punktitabel võeti aluseks ka teise päeva stardijärjestusele. See reegel kahandab kindlasti MM-sarja punktiliidrite võiduvõimalusi sellistel kruusarallidel nagu näiteks Mehhiko ja Sardiinia. Arvata võis, et suurim vastane uuele reeglile oli Sebastien Ogier, aga tema kriitika jäi hüüdja hääleks kõrbes.

Kahekordse maailmameistri Ogieri ümber keerles mingil ajal kuulujutt võimalikust siirdumisest Hyundai tiimi, aga põnevust tõotanud vahetus jäi siiski toimumata. Volkswageni võistkonnas säilis sõitjate osas status quo – jätkavad ka Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen. Ja miks ka mitte, sest mis sa mullu kolmikvõidu noppinud sõitjaid ikka vahetama hakkad. Volkswagen Polo R WRC autot, millega on viimasest 26 MM-etapist võidetud 22, ootavad tiimi inseneride sõnul ees uuendused umbes 20% ulatuses.

Hyundai oli ainuke tiim, mis suutis mullu näpata Volkswagenilt ühe etapivõidu. Debüüthooaja kohta igati tubli, eriti veel kui Saksamaal esikoha saavutanud Thierry Neuville’le sekundeeris tol võistlusel teise kohaga tiimikaaslane Dani Sordo. Sõitjatepaar moodustab sobiva koosluse noorusest ja kogemusest ning nii polnud mõtet ka neid välja vahetada. Ka Korea tootja lubab algaval hooajal uuenenud i20 WRC mudelit, aga mitte tingimata kohe hooaja algusest.

Arendustöödest ei jää puudutamata ka Citroën DS3 WRC auto ja eelmise aasta variandist paremat autot loodavad mõlemad tiimis jätkavad sõitjad. Nii Kris Meeke kui Mads Östberg on näidanud oma karjääri vältel piisavalt head kiirust, et parema autoga ka esikohtade pärast heidelda. Meeke’i puhul aga ripub möödunud aasta näitel õhus küsimus, kas ta suudab otsustaval hetkel teel püsida, ja Östbergi puhul motivatsioonis. Aga kindlasti on põnev jälgida üheks etapiks, Monte Carlo ralliks, Citroëni rooli naasva Sebastien Loebi etteastet.

Ja siis last, but not least. M-Sport ja Ford andsid uue võimaluse Ott Tänakule, kelle ülesandeks jääb nüüd näidata piisavalt tänulikkust usalduse eest ja mitte korrata paar aastat tagasi tehtud vigu. Võistkonnas jätkab Elfyn Evans, kel kindlasti veel arenguruumi ja kes suure tõenäosusega suudab seda ka eelseisval hooajal demonstreerida. Aga lisaks eestlastele on veel maailmas teisigi, kes usuvad, et kahest kiirem mees on siiski Tänak. Loomulikult lubab Ford Fiesta RS WRC auto sooritusvõimet parandavaid uuendusi ka M-Sport.

Et meil pöidlahoidmisest vaid üks pöial ära ei väsiks ja teine kängu ei jääks, siis selle eest kannavad hoolt Karl Kruuda ja Sander Pärn. Mõlemal plaan osaleda MM-sarjas WRC2 arvestuses ja loodetavasti kaasa lüüa kõige kõrgemas mängus. Karl võitis juba mullu kaks etappi ja oli WRC2 arvestuses viies ning seega saab temal olla vaid üks siht silme ees – sarjavõit. Sander teenis juunioride Drive DMack Trophy sarjavõidu eest välja seitse etappi R5 autoga, aga temalt kohe võite nõuda oleks ehk ka liiast. Aga loota ja pöialt hoida võib ikka.

Lõpetuseks tuleb tõdeda, et ka MM-sarja kalendris ei toimunud ühtegi geograafiliselt radikaalset uuendust ja kõik riigid/rallid on samad mis mullu.

Sarnased artiklid