„Pisike” Lexus
10.11.2014

Ehkki enam kui 4,6 m pikkusena pole NX just väike auto, märgib selle debüüt siiski Lexuse sisenemist uude autoklassi.

Olukorras, kus kõigil premium-markidel on valikus mõni kompaktne luksusmaastur, pidi Lexus pikka aega pealt vaatama, kuidas Audi, BMW, Mercedes-Benz, Land Rover ja nüüd ka Porsche oma Q5, X3, GLK, Evoque’i ja Macaniga müüginumbreid kasvatavad. Esimene märk sellest, et kaua ei kavatse jaapanlased seda olukorda taluda, tuli 2013. aasta Frankfurdi autonäitusel, kus näidati ideeautot LF-NX, mis nüüdseks on vormunud seeriaautoks NX.

Euroopas teevad selles autoklassis ilma diiselmootorid, Lexus jätkab aga isepäiselt tegutsemist, panustades selle asemel hübriidjõuallikale. Antud juhul on peamiseks jõustajaks 2,5liitrine bensiinimootor, millele sekundeerivad kaks elektrimootorit – üks ees ja teine taga. Ttõsi, eksisteerib ka esiveoline versioon, ilma tagumise elektrimootorita. Seega ei ole ka siin esi- ja tagarataste vahel mingit mehaanilist ühendust ning nelikveo juhtimine on jäetud elektroonika hooleks. „Tavalist” käigukasti sellelt autolt ei leia, bensiini- ja esimese elektrimootori omavahelise töö klapitab kokku elektroonilise juhtimisega sujuvalt muutuva ülekandearvuga käigukast. Elektrimootoreid toitvad akud on peidetud tagaistmete alla. Päris tühjaks neid sõita ei saa, lisaks akudesse salvestatavale pidurdusenergiale hoolitseb nende täitmise eest ka bensiinimootor. Ehkki tegu on kompaktmaasturiga, on autod viimastel aastatel oluliselt kosunud ning ega NX oma mõõtmetelt mõne varasema aastakäigu RX-ist palju pisem olegi. Siseviimistlus ja varustus on premium-margile kohane. Keskkonsooli disainis jätkatakse sama joont mis iluvõre puhul ning ka siin toob küljejoon silme ette liivakella. Nahksisu, alumiiniumdetailid, tippversioonidel Lexusele omaselt Mark&Levinsoni audiosüsteem, valgusdioodidel põhinevad laternad, ventileeritavad istmed, põnevamatest varustuselementidest väärib mainimist nutitelefoni juhtmeta laadimise võimalus – kui muidugi telefon ise seda lahendust toetab. F Sport-versioonidelt leiab kohanduva jäikusega vedrustuse, 18tollised veljed, teistsuguse rooli, alumiiniumpedaalid, metallist iluliistud ning perforeeritud nahkkattega sportistmed. Pisut kipub soliidset tervikut rikkuma vaid sõitjateruumis kasutatud erinevate viimistlusmaterjalide virvarr, kus mitte kõik materjalid tippklassist ei ole. Nii pole mingi probleem uhke läbiõmmeldud naha kõrval „toretsevale” odavatelt Toyotadelt pärit plastile küünega kogemata kriips sisse tõmmata… Nupumajandus lööb algul küll silme ees kirjuks, kuid kui sellega harjub, õnnestub selles rägastikus orienteerumine üsna nobedalt. Sama käib ka käigukangi kõrval asuva „hiire” kohta, mis armatuurlaua kohal trooniva ekraani sisuliselt tahvelarvutina tööle paneb. Võrdlus tahvelarvutiga pole siinjuures sugugi kohatu, sest loomulikult ei saa ka Lexus tänapäeval enam üle ega ümber kõikvõimalikest mobiilipõhistest teenustest, olgu need siis internetiotsing või Google’i kõikvõimalikud vidinad. 2,5liitrise jõuallika nn strateegilised mõõtmed – 197 hj ja 210 Nm – ei tundu teab mis eriliste näitajatena, kuid 100 km/h tuleb spidomeetrile 9,3 sekundiga. Ning et auto raskuskese asub tänu tagaistmete alla peidetud hübriidsüsteemi akudele madalal, on sõidutunne igati reibas. Ja kui kellelgi 100 km/h saavutamiseks kuluvad sekundid ja sekundikümnendikud siiski on veel tähtsamad, siis neile on järgmisel varakevadel valikusse lisandumas turbomootoriga NX200t, mille ligi 235 hj jõuallikas veel paar sekundit äkilisemat minekut lubab. Sõidurežiimide valikul saab klõpsida tava-, Eco- ja Sport-režiimide vahel, tihedas linnaliikluses ukerdades suudab NX veidi ka vaid elektri abil liikuda. Tegu ei ole siiski pistikhübriidiga, mida linnaelanikel tõesti elektriautona kasutada annaks – Lexus ise lubab keskmist kütusekulu alla 5,5 l 100 km kohta, kuid reaalses elus tuleb sellesse numbrisse ettevaatlikult suhtuda ja targem on sellele arvule liiter või paar juurde panna. Lääne-Euroopas NX oma Saksa päritolu konkurentide seas paanikat ei tekita – seda kas või diiselmootori puudumise tõttu. Küll aga on Lexused meil läbi aegade menukad olnud ja nii on kindel, et siinsetel teedel hakkab seda autot päris sageli kohtama – kui muidugi autosid piisavalt tarnida suudetakse. Aga selle murega on premium-maasturite klassis hädas teisedki!

Sarnased artiklid