Pidu, kuid mitte kuigi pidulik
Tõnu Ojala
05.02.2009

Uue autoaasta juhatab alati sisse NAIAS – North American International Auto Show. Nii ka tänavu, kuid seekord märgatavalt tagasihoidlikumalt – autonduses on käes ärevad ajad.

Vaata ka pildigaleriid ja videot

20 aasta tagasi esitles Nissan Detroidis uut premium-automarki, tutvustades esmakordselt Infinitit. Tänavusel Detroidi autonäitusel polnud juubelit tähistamas ei Nissanit ega Infinitit. Ja nemad ei olnud ainsad, kes kulude kokkuhoiule viidates kõrvale jäid – puudusid nt Land Rover ja Rolls-Royce – ning needki, kes osalesid, tegid seda tagasihoidlikumalt.
Varasematel NAIAStel on USA kolm suurt – General Motors, Ford Motor ja Chrysler – teinud kõike võimalikku, et konkurente üle trumbata. Tänavu olid nende väljapanekud tagasihoidlikumad nii näitusepinna suurust kui seal näidatut arvestades (näituse eel kulus ju nii GMi, Fordi kui Chrysleri energia mitte näituseks valmistumiseks vaid riigiisade silmis omaenese olemasolu vajalikkuse tõestamiseks!). Samas ei salli loodus tühja kohta ning seda enam paistsid silma teised. Nii jõudsid esmakordselt Cobo peahalli Hiina autotehased, kes varem nurgataguste paikadega leppinud.
Bensiinihindade ralli on seninägematutesse kõrgustesse viinud huvi elektriautode vastu. Cadillaci kontseptauto Converj peaks GMi arendusjuhi Bob Lutzi sõnul kinnitama, et asi on “tõsine” – tegu olevat osaga GMi ambitsioonikast plaanist “auto uuesti leiutamisel”. Elame – näeme! Igatahes on GMil kindel plaan panna lähitulevikus mõni seeria-Cadillac elektri jõul veerema. Päris ilma sisepõlemismootoriteta hakkama veel siiski ei saada – sarnaselt Chevrolet Voltile peidab Converj endas sisepõlemismootorit, mida vajadusel generaatori ja akude toitmiseks kasutatakse.
Chrysleril oli elektromobiile koguni viis – seda nii Chrysleri, Dodge´i kui Jeepi kujul. Ka Chrysler ei tee saladust, et vähemalt üks neist autodest jõuab Põhja-Ameerikas müüki järgmisel aastal (seejärel ka Euroopas) ning 2013.aastaks lisandub valikusse veel kolm elektromobiili.

Midagi ka Euroopale
Eesti olusid arvestades leidis NAIASe uudisemudelitest tähtsaima uudise Mercedes-Benzi väljapanekust, kus troonis uus E-klass. Nagu praegusele ajale kohale, on sakslasedki panustanud ökonoomsusele ning väidetavalt on uued diisel-E-d senistest kuni veerandi võrra väiksema kütusekuluga (bensiinimootoritega mudelitel peaks vastav näit olema 20%).
Teiseks meiegi turul oluliseks uudiseks oli Volvo S60 – hetkel ideeautona, kuid üsna tootmisvalmis kujul. Eeldatavasti näeme seeriaautot aasta möödudes – kui Volvo tume tulevik (kuuldavasti tahab rahahädas Ford sellest margist lahti saada) siin korrektiive ei tee.
Põnevaid uudiseid on oodata Audilt, kelle mudelivalikusse plaanitakse midagi Mercedes-Benz CLSi taolist. Kui see plaan teostub, peame end harjutama uue mudelitähisega A7.
Ehkki jaanuarikuises Detroidis lahtiste autodega sõitmisest vaid unistada võis, olid kuumaks teemaks ka avaautod – uus BMW Z4 ja kabriolett-Mini. Ka Volkswageni tootmisliinidelt peaks 2011.aastal tulema esimesed väikesed keskmootoriga roadsterid – milline see auto olema saab, reetiski seekordne VW ideeauto.
Kia väikemaastur Soul on siin-seal juba müügis ning nüüd on korealased alustanud selle auto baasil näituseautode loomisega. Seekordne uudis - Soul´ster – kujutas endast põnevat kombinatsiooni Soulist ja roadsterist.
Ehkki jänkide hala kõrgete bensiinihindade üle võtab eurooplasi arusaamatuses pead raputama, on kõik siin maailmas suhteline. Nii vaatavadki ka ameeriklastest autoostjad hoopis lahkema pilguga väikeautode poole ning GM lubas isegi järgmist Chevrolet Sparki sealmail müüma hakata!
Põnevaks läheb hübriidautode konkurentsis – stardijoonele rivistusid Honda Insight ja uus III generatsiooni Toyota Prius. Viimase osas on Toyotal plaanid suured – aastal 2010 loodab Toyota müüa aastas 400 000 seda tüüpi autot, mis teeb Priusest koos Camry ja Corollaga ühe kolmest enim müüdavatest Toyotade mudelitest. Kokku plaanitakse uut Priust hakata müüma umbes 80 riigis – seda on kaks korda enam kui senise mudeli puhul.
Ometi leidub ka kõige keerulisematel aegadel ostjaid ülikallitele luks- ja sportautodele. Jaguar näitas oma uusimaid R-mudeleid – debüteerisid nii XKR kui XFR, Bentley tõi välja uuenenud Continental GTC ja selle ülivõimsa avamudeli GTC Speed ning Maserati valis Detroidi Quattroporte uue modifikatsiooni Sport GT S esmaesitluse paigaks.

Sarnased artiklid