Peugeot RCZ
Tõnu Ojala
03.06.2010

Peugeot RCZ tulek tähendab Peugeot’ jaoks hoopis enamat kui sisenemist uude turusegmenti. Selle sammu olulisust rõhutab juba uustulnuka mudelitähis – tavapärase numbrikombinatsiooni asemel kolm tähte. Ja see ei ole juhus – meenutagem kas või üht teist umbes samasugust autot, mille mudelitähises samuti vaid tähed (tõsi, mitte kolm vaid kaks – see on Audi TT).

Tõsi, sellega otsene võrdlusvõimalus TT-ga ka lõpeb, sest eri rahvad lähenevad autodele erinevalt. Sakslased tähtsustavad tehnikat, itaallased disaini, rootslased tahavad olla eelkõige turvalised ning ameeriklased nõuavad vähese raha eest võimalikult palju autot. Ja prantslased – nende auto peab olema eelkõige stiilne ja mugav.
Stiilne on RCZ igal juhul, mugavus sportautos on muidugi suhteline mõiste, kuid seda mõistet prantslaslikku mõõtkavasse viies tuleb tunnistada, et RCZ jääb ka siin oma päritolumaale truuks. Seda küll väikese mööndusega, sest ehkki nime järgi Prantsuse auto, pannakse teda tegelikult kokku hoopis Magna Steyri tehases Austrias!
Vaatamata välimusele on enam kui 50% Peugeot RCZ-st tegelikult Peugeot 308. See pole aga mingil moel etteheide, sest ilma suguluseta mõne nn massiautoga poleks RCZ iial sündinudki ja täpselt samal moel toetuvad teistele VW grupi mudelitele nii RCZi suur eeskuju Audi TT kui VW Scirocco.
Mingi massiautoga RCZi näol tegu ei ole, aastas plaanitakse toota kuni 17 000 autot. Kas RCZ teeb otsa lahti ka teistele seeriatoodangu Peugeot´ sportautodele, on täna vara öelda – ehkki hiljutine ideeauto SR1 oleks ju justkui võtta?
Aga tagasi RCZi juurde. Disaini osas kohtab RCZil mitmeid põnevaid detaile – nt laineline klaaskatus ja sama joont jätkav tagaklaas (sellise lahenduse väljatöötamine on klaasitootjale ilmselt tõsine väljakutse olnud).
Ehkki RCZ on ametlikult neljakohaline, tuleb sellesse fakti teatud reservatsiooniga suhtuda. Tagaiste on tõesti olemas, aga nagu see seda mõõtu autodes ikka olema kipub, on sel pigem teoreetiline väärtus (vähemalt selles osas, mis seal inimeste transportimist puudutab, kuigi 4–5aastased tunnevad end seal siiski suurepäraselt!). Esiteks pole seal ruumi, teiseks on istmeasend pehmelt öeldes mööda (kas või seljatoe kaldenurka arvestades) ja kolmandaks võib seal kergesti klaustrofoobia tekkida.
Kahekohalisena on RCZ seevastu üllatavalt mahukaks, sobides hästi ka pikemateks sõitudeks, miks mitte suvisele puhkusereisile minekuks. Tavaolukorras 321-liitrise pakiruumi mahu venitab tagaistmeid kokku pannes tervelt 639 liitri suuruseks ja sellest peaks kahele inimesele enam kui küll olema.

Hästi teistmoodi 308
Sõitjateruumis kohtab palju tuttavat 308-lt, kuid see ei ole mingil juhul etteheide, arvestades seda, kui palju prantslased viimastel aastatel oma autode siseviimistlustaset parandanud on. Ja kui ikka Audi TT-le kinnast heita, ega siis teisiti saagi! Siiski ei ole RCZ seest kaugeltki nii põnev kui väljast. Sugulus 308ga lööb siiski liigselt välja. Samas on RCZi viimistlustase – nahk, alumiinium – selgelt klass ülalpool.
RCZi istmed on sportautole kohased, pakkudes head külgtuge. Varustuses on kahetsooniline kliimaseade, tipptasemel stereosüsteem, ohtralt elektroonikat. Varustustasemeid on kaks – Sport ja GT.
Suurimaks erinevuseks tavalise 308ga võrreldes on keskkonsooli ülaossa ilmunud kell ja käsipiduritagune nupp, mille abil tagaspoilerit üles-alla liigutada. Sisulist vajadust selle järgi tegelikult ei ole, sest 85 km/h kiiruse saavutamisel tõuseb see automaatselt 19kraadise nurga alla ning kui kiirus jõuab 155 km/h-ni, võtab spoiler sisse oma normaalasendi 34kraadise nurga all.
Auto välimusele spoileri olemasolu kasuks ei tule, aga ju on prantslastel silme ees Audi aastatetagune „ämber”, kus TT esmalt ilma selle detailita turule lasti ning see hiljem tagantjärele lisada tuli.
Disain disainiks, selliselt autolt nõutakse eelkõige ka sõiduomadusi. Baasmootoriteks on 1,6liitrine 156 hj bensiini- ja 2liitrine 163 hj diiselmootor, valik tipneb aga 200 hj bensiinineelajaga (sama 1,6liitrine, valminud PSA Peugeot Citroëni ja BMW koostöös). 2012. aastal on oodata ka nelikveolist mudelit – seda siis diiselmootoriga hübriidauto näol.
Mootorivalikust võimsaima, 200 hj THP-mudeli jõuallikaks on Mini John Cooper Worksilt ja Citroën DS3 R-lt tuttav 1,6liitrine turbomootor, mis kiirendab sellise RCZi 100 km/h-ni 7,5 sekundiga ja võimaldab kuni 235 km/h lõppkiirust. Eestis on esialgu saadaval siiski vaid „lahjemad” mudelid – antud juhul tähendab see 156 hj 1,6liitrist bensiini- ning 163 hj 2liitrist diiselmootorit.
Diiselmudel jääb dünaamika osas bensiinimootoriga versioonidele oodatult alla. Seda nii numbrilistelt näitajatelt, aga ka sportlikkuselt – oma osa on siin kas või sadakonnal lisakilogrammil, mis oluliselt auto juhitavust mõjutavad. Plussiks on aga oluliselt parem kütusekulu, see on keskmiselt vaid 5,3 l/100 km.
Sõiduomadustelt näitab RCZ oma baasautole (Peugeot 308) kindlalt koha kätte – seda näiteks tänu oma kerekujule saavutatud oluliselt jäigemale kerele. Rool kipub küll prantslasele kohaselt veidi liiga kerge olema, aga sellega harjub kiiresti. Mürataseme osas pole RCZ selgelt vaikseimate killast, aga seda sportautolt reeglina ei oodatagi. Tuleb muidugi ka arvestada, et konkreetsel testiautol olid all koguni 19tollised Continentali rehvid – need näevad küll ülimalt efektsed välja, kuid Eesti teedeolusid arvestades on siiski tegu ilmse ülepakkumisega.
Auto madal väliskuju mõjutab loomulikult ka nähtavust – madal tuuleklaas, paksud A-piilarid ja madal isteasend tähendavad, et veidigi pikemakasvulisema juhi nähtavus on mõnevõrra piiratud.

Hinnasõda!
Audiga võrreldes jääb RCZ siiski igal pool veidi alla. RCZ on veidi suurem ja tänu sellele ka oluliselt raskem, mistõttu võimusnäit kaaluühiku kohta on Audil märgatavalt parem.
Hinna osas heidab RCZ Audile seevastu enam kui tõsise väljakutse. Odavaima RCZi (1,6 THP) saab 369 500 krooniga – Audi TT hinnakiri algab aga 496 400 krooni maksva 1,8liitrise 160 hj TFSI-versiooniga. 163 hj 2liitrise HDi-mootoriga RCZi hinnaks on teatatud 399 500 krooni (170 hj TT Coupé 2,0 maksab seevastu tervelt 595 700 krooni, aga Audi kaitseks tuleb kindlasti lisada, et erinevalt esiveolisest RCZist on see auto neljarattaveoga).
Päris ausat võrdlusautot RCZile olemas ei olegi. Audi TT ja Porsched pole ikkagi päris see ning ka VW Scirocco on veidi teistsugune auto. Nii ongi RCZ lihtsalt see kes ta on – lihtsalt RCZ.

Sarnased artiklid