Pariisi lennundusnäitus 2013
03.09.2013

Kui tahad oma silmaga näha ja kõrvaga kuulda, mida uut on lennundusmaailma tulemas, tuleb külastada Pariisi lennundusnäitust.

http://www.youtube.com/watch?v=Eq0TD4kvTzM

50. Pariisi lennundusnäituse eel oli 3100 akrediteeritud ajakirjaniku ja teistegi külastajate peamiseks küsimuseks, kas saab näha Airbusi uusimat mudelit A350XWB.

Esimese lennu tegi A350-900XWB sobiva registritunnusega F-WXWB 14. juunil, ehk kolm päeva enne lennundusnäituse avapäeva. Pisut enam kui 4tunnine lend kulges viperusteta, mis andis hoogu spekulatsioonidele võimalikust osalemisest lennundusnäitusel. Teine katselend oli planeeritud kolmapäevaks ja kolmas pühapäevaks ehk näituse viimaseks päevaks. Lootus oli, et just see katselend kas lõpeb Le Bourget’ lennuväljal või ehk peetakse võimalikuks teha ülelend. Airbusi testimise eest vastutajad kinnitasid, et otsus tehakse lähtuvalt katselendude eesmärkidest ja mingit survet neile ei avalda ei näituse korraldajad, valitsuse esindajad ega Airbusi juhtkond. Oli kuidas oli, 21. juunil nägid Prantsusmaa president ja teised näitusekülastajad A350 prototüüpi umbes 200 meetri kõrgusel Le Bourget’ lennurajast ülelendu tegemas.

[caption id="attachment_5969" align="aligncenter" width="250"]A350 XWB A350 XWB[/caption]

Uued reisilennukid
Mis lennukiga A350 puhul tegemist on, võib lähemalt lugeda TMi mainumbrist. Airbus pole ainus lennukitootja, mille uue reisilennukimudeli esmalend toimub sel aastal. Enne aastavahetust peaks esimese lennu tegema 92kohaline Mitsubishi MRJ90. 2008. aastal alustatud projekti põhitrumbiks olid Pratt & Whitney uued ja arusaadavalt varasematest tunduvalt ökonoomsemad mootorid PurePower. Tellimusi on 165 ja tootmine tagatud seega mitmeks aastaks. Bombardieril peaks veel varem valmis saama ja lendama hakkama esimene C-seeria mudel, kuni 125kohaline CS100. Näitusel teatati äsjaloodud lennukompaniist Odyssey Airlines, mis kavatseb osta 10 seda tüüpi lennukit ja hakata nendega lendama London City lennuväljalt. Enne Odyssey tellimust oli kindlaid ostusoove kogunenud märkimisväärselt, neid oli 192.

Kuid nii Mitsubishi kui Bombardier peavad kiirustama. Embraeri peauudiseks Pariisi lennundusnäitusel oli otsus regionaallennukite seeria teise põlvkonna loomise kohta. E2-tähistusega tulevad 80kohalise E-175, 97kohalise E-190 ja 118kohalise E-195 kavandatavad versioonid. Seniste mudelitega võrreldes saavad E2-mudelid lisaks uutele PW-mootoritele ka uue konstruktsiooniga tiivad. Kütusekulu lubatakse kahandada vähemalt kümnendiku võrra. Kui kõik kulgeb kavandatult, alustab E-190E2 liinilendudega 2018. aastal. Senistele Embraere kasutatavatele lennukompaniidele, neid on aga enam kui 60, saadeti selge sõnum – püsige meiega!

Nagu ikka, kasutatakse lennundusnäitusega kaasnevat meediatähelepanu, et teatada suurematest tellimustest. Airbusil jätkus neid kõigile oma põhimudelitest. Air France/KLM ostab 25 A350-900 reisilennukit, lisaks vormistati ostuoptsioonid veel 25-le. Lufthansa lennukiparki lisandub lähiaastatel sada A320-seeria lennukit. easyJet kaalus pikka aega, millist lennukit tulevikus eelistada. Otsus jätkata Airbusiga ei tulnud just erilise üllatusena. 135-st tellitud A320 lennukist sada on neo-versioonid ehk neile paigutatakse uued mootorid. Tellitutest 85 on mõeldud seniste lennukite asendamiseks, 50 liinivõrgu arendamiseks. Võimalik, et see kajastub peatselt ka Tallinna lennujaama sõiduplaanis.

Kuigi Boeing peab Pariisi lennundusnäitust rohkem Airbusi omaks ja hoiab ennast pigem tagaplaanil, tulid nad seekord välja olulise uudisega. Teatati otsusest luua Boeing 787 ehk Dreamlineri kolmas versioon. 300-330-kohalise 787-10 lennukaugus on ligi 13 000 km, esimesena hakkab seda kasutama United Airlines eeldatavalt aastast 2018.

Abi Idast
N. Liit ja Venemaa on varemgi Pariisi lennundusnäitusel välja tulnud lennukitega, mida Läänes vaevalt loodeti oma silmaga näha. Seekord oli hävituslennuki Su-35S esmaesitluse kord, demolende tegi ta nädal aega kestnud näituse ajal igal päeval. Varem vaid Venemaa õhuruumis lennanud Su-35S on Läänes Flankeri nime all tuntud Su-27 lennukiseeriast arendatud uusim mudel. Venemaa lennukitööstust ühendavasse kompaniisse United Aircraft Corporationi kuuluv Suhhoi nimetab oma mudelit Su-35S 4++ põlvkonna esindajaks, seega jääb ta vaid õige pisut alla V põlvkonna lennukitele nagu Suhhoi katselende tegev tippmudel PAK FA.

Oma debüüdi Pariisi lennundusnäitusel tegi ka Venemaa kahekohaline lahingukopter Ka-52 Alligator. Aastatel 1993 ja 1997 olid Pariisis Alligaatori eelkäija, ühekohaline Ka-50. Nagu Kamovi kopteritel tavaks, tõstavad lennumasina õhku samal teljel asuvad kaksiktiivikud. Seeriatootmises on Alligator 2008. aastast.

[caption id="attachment_5974" align="aligncenter" width="250"]Ka-52 Ka-52[/caption]

Propelleritega transpordilennukid
Topeltpropelleritega transpordilennukeid oli sel aastal Pariisis kohal kaks, ukrainlaste An-70 ja esimene militaar-Airbus A400M ehk Atlas. Neist väiksemal, 37tonnise kandevõimega Atlasel hakkab pikaksveninud ja probleemiderohke testimisperiood lõpuks otsa saama ja tulevikku vaadatakse juba optimistlikumalt. Näitusel oli seekord katselennuki asemel esimene seerialennuk, mis hakkab teenima Prantsusmaa õhujõududes. Sel aastal loodetakse üle anda esimene lennuk ka Türgi õhujõududele, kokku on kaheksa riiki tellitud 174 Atlast. Kuigi projektis osalevate riikide valitsuste võimalikud kärpekavad võivad seda numbrit vähendada, siis võimalikud uued tellijad hoopiski suurendada. Mitmed riigid on sellisest transpordilennukist huvitatud, Airbus ei välista koguni tellimust USA õhujõududelt. Seevastu 47tonnise kandevõimega An-70 peab alles leidma endale ostjaid.

[caption id="attachment_5971" align="aligncenter" width="250"]An-70 An-70[/caption]

Asjaolu, et keskmise kandevõimega militaartranspordilennukitel on taas kasutusel propellermootorid, pole üllatav. Lennukiirus on reaktiivmootoritega lennukitest vaid pisut väiksem (An-70-l 750 km/h). Otsustav on võimalus kasutada lennukeid varustuse viimiseks kohtadesse, kus puuduvad kõvakattega lennurajad. Sõjategevus kipub teatavasti just sellistesse piirkondadesse viimasel ajal kanduma. Prantsusmaa tundis oma viimase sõjalise operatsiooni käigus Malis tõsist puudust A400M sugusest transpordilennukist.
Järgmisel Pariisi lennundusnäitusel 15.-21. juunil 2015 saab jälgida, kuidas on edenenud DLR ja Aerose plaanid. Vaevalt enne kahte aastat neilt olulisi uudiseid oodata on. A350 leiab lennundusnäitusel täismahus osalemiseks aega loodetavasti varem, järgmise aasta suuremad näitused toimuvad Singapuris, Farnborough’s Inglismaal ja Berliinis.

Lisamaterjale Pariisi juubelinäituse koos rikkaliku pildivalikuga leiad septembrikuisest Tehnikamaailmast.

Sarnased artiklid