Päevaga hävituslenduriks
Indro Maalmann
01.11.2008

Olete kunagi kujutlenud, et istute hävituslennuki piloodi istmel? Noh, vormel 1 auto kokpitti on ju iga noor mees ennast unistanud. Hävitajas on kõik üsna samamoodi – aga kiirused on ligi kümme korda suuremad ja keerata saab mitte ainult vasakule ja paremale, vaid ka üles ja alla. Ja see ei pruugi olla vaid unistus.

Jah, see ei ole mingi aprillinali, kuigi tundub esmapilgul üsna uskumatuna. Nimelt pakutakse täielikele lennundusvõhikutele võimalust hävituslennukit juhtida ja pidada õhus omavahel tõelisi õhulahinguid. Kulude ja inimressursi kokkuhoiu mõttes kasutatakse siiski pärisrakettide asemel elektroonilisi ja tabamuse korral tekitab suitsu spetsiaalne seade, kuid visuaalselt ja tehniliselt ei jää niisugused lahingud millegi poolest alla vihastele heitlustele erinevatel sõjatandritel. Lisaks unustamatule kogemusele lennukikabiinis saab kaasa ka tõelise Hollywoodi põnevusfilmi, mille peaosas olete te ise.
Erinevalt paljudest teistest pakub Hollywood Top Gun lendamiseks reaktiivlennukeid L-39, mis arendavad oluliselt suuremat kiirust. Nende hinnatase on küll konkurentide omast kõrgem, aga väidetavalt iga senti on seda väärt. Valikus on kolm erinevat teenust, mida ka professionaalselt filmitakse. Esimene võimalus on lihtsalt kahekesi erinevatel reaktiivlennukitel koos instruktoriga lennata, tutvuda lennumasinaga ja kontrollida juhtimisseadmeid, teha esimesi iseseisvaid manöövreid lennukil. Teine võimalus on harjutada reaktiivlennukil trikke ja taktikalisi käike ning saada esmane väljaõpe õhuvõitlusest. Kolmanda paketi korral tuleb juba tõsiselt piipu ja prille hoida. Kuna ülekoormus kasvab 5 G-ni, saab lennata kanjonite vahel ja taga ajada ning sihikul hoida teist lennukit. Kõiki kolme lendu kahel reaktiivlennukil filmitakse ja paketi maksumus on 15 000 USA dollarit ehk ligikaudu 160 000 krooni.

Kel niipalju raha pole, aga siiski kange tahtmine teisele lennukile rakett sappa saata, võib otsustada propellerhävitajate kasuks. Air Combat USA pakub samalaadset võimalust Itaalias ehitatud SIAI Marchetti SF-260-l. Nimetatud lennukil on kaks kõrvuti asetsevat istet ja juhist. Lennuki kiirus ulatub 270 miilini ehk 500 kilomeetrini tunnis. Koormustest rääkides kannatab SF-260 kuni 6 G-d positiivset ja 3 G-d negatiivset ülekoormust. Tavainimestele täiesti piisavate koormusnäitajatega lennuk on võimeline tegema kõikvõimalikke akrobaatilisi trikke ja jäljendama tõelist õhulahingut. Lennukite pilootidel on seljataga karjäär tsiviil- või militaarlennunduses. Kõik riietatakse lenduriülikonda, pannakse kiiver pähe ja langevari selga ning korraldatakse maapealne teoreetiline ettevalmistus, mille käigus antakse juhendid kõikvõimalike manöövrite sooritamiseks õhus, et kogemus hävituslendurina oleks unustamatu. Igaühe lennuplaan koostatakse vastavalt soovidele, kogemustele, taluvusele ja seiklushimule. Lennukit lubatakse juhtida kuni 90 protsenti ajast. Eluohtlikumad ja ebatervislikumad manöövrid, nagu õhkutõus ja maandumine, jäetakse pädevate instruktorite hooleks. Esmalt harjutatakse õhus lennukijuhiste tunnetamist, manöövrite tegemist ja üldist ruumitaju ning siis… elagu ülekoormused suurusjärgus 6 G-d. Algab tõeline lahing, kus pole kohta sõprusel ega halastusel. Koostöös instruktoriga on eesmärk vaid üks – tulistada alla vaenlase lennuk. Mis aga saakski olla parem tunne, kui oma vihatud ülemusele või tigedale ämmale rakett sappa saata? Pärast elektroonilise raketi tabamust kärgatavad realistlikud heliefektid ja tabatud lennuk hakkama spetsiaalsete seadmete abil suitsema. Selle tõetruu pildi ja heli jäädvustamiseks on lennukile paigaldatud kaamerad. Lennujärgselt on võimalus vaadata lahingut ka vastase lennukilt filmituna ja analüüsida kõiki manöövreid koos instruktoriga. Firma 20 tegutsemisaasta jooksul on olnud kokku üle 30 000 klient-hävituslenduri, kusjuures enamikul puudub igasugune kogemus lennuki kabiinis viibimisest, rääkimata lendurilitsentsist. Sõltuvalt missiooni pikkusest ja keerukusest mahuvad hinnad 1200 ja 1900 dollari ehk ligikaudu 13 000 ja 21 000 krooni vahele, hinnas on ka ligikaudu 4 minuti pikkune Top Gun video, milles peaosas olete teie ise ja mitte Tom Cruise. Väga populaarne on selliseid elamusi kinkida oma pereliikmetele, kallimale, firma töötajatele, ülemustele, äripartneritele, aga miks mitte ka vihavaenlastele, et panna nad lennukis värisema ja hirmust tarduma.
Kindlasti peaks sellisel juhul korraldama lennuki „allatulistamise” korral ka kohustusliku katapulteerimise…

Kõige, kõige, kõige…
Kui aga soovite panna proovile oma tõelised taluvuspiirid, siis tuleb ette võtta reis Arizonasse, kus päike paistab 360 päeva aastas ja lennumasinaks on Extra 300L, millel 10 G-d nii positiivset kui ka negatiivset ülekoormust ja mis teeb sellest ühe võimekaima ning ohutuima akrobaatlennuki maailmas. Selle lennuki puhul võib julgelt öelda „no limits”, kuna igasugused piirangud trikkide osas puuduvad, siis jätkuks vaid südamel piisavalt jõudu vajalikul hetkel verd ajudesse pumbata.
Mõningad piirangud siiski on, klient peab olema üle 12 aasta vana, lühem kui 2 meetrit ja kaaluma alla 115 kilogrammi, ka võiks tagataskus olla naise teadmata ei vähem ega rohkem kui 1242 dollarit ehk umbes13 500 krooni. Kui aga juhtute olema sõjavastane, aga korralikule õhuakrobaatikale ei suuda vastu panna, siis saate 45minutilise mõnu ja videosalvestuse kätte kõigest 676 dollari ehk 7000 krooni eest.
Kui siiski eesmärgiks ei ole kellegagi sõdimine ja süda ei kannata õhuakrobaatikat välja, on võimalus ka lihtsalt lennata looduslikult kaunites kohtades ja teha sellest professionaalne dokumentaalfilm lastele ja lastelastele vaatamiseks. Paljud kliendid on öelnud, et kvaliteet on isegi parem kui tõelisel filmil. Eks selles ole oma osa ka võttegrupil, kes on võitnud viis Emmy auhinda kategoorias „Excellence in Television Production” ja teinud kaasa paljude Hollywoodi filmide tootmisel. Klient töötab samade inimestega ja lendab samal lennukil, mida kasutati näiteks filmi „Kahuriliha” võtetel. Kuna filmitootmine pole odav, siis ka sellisel filmil on krõbe hind. Hollywoodi ja Los Angelese kohal filmitud meistriteos maksab 2950 dollarit ehk pealt 30 000 krooni ja Las Vegase kohal 4950 USD ehk 55 000 krooni. Selle hinna sisse mahuvad ka õigused nimetatud videot müüa ja levitada.
Ka siin on võimalus lisaks täisgaasil madallennule kõrbe, kanjoni või ookeani kohal sisse tuua akrobaatilisi trikke ja lahingumanöövreid.

Viisnurgad tiibadel
Seiklushimulisi esimese päeva hävituslendureid ei jäta hätta ka Venemaa. Rikastele jänkidele pakub sellist võimalust näiteks FlyMiG.com meeskond. Neil on otsekokkulepped Žukovski Ramenskoe lennuväljal asuva M. M. Gromovi nimelise instituudi esindamiseks Ameerika Ühendriikides. Loomulikult tuleb lendama saamiseks teha hulgaliselt paberitööd. Esiteks tuleb esitada nõutud arstitõendid ja lennuväljal kontrollib enne lennuloa väljastamist need kohalik doktor üle. Ka on vajalik hankida Vene viisa, broneerida hotell ja transport Venemaale. Aga ka see ei ole veel kõik… Žukovski lennuväljale pääsemiseks on vaja hankida Vene Föderatsiooni julgeolekunõukogu eriluba. Loa taotlemiseks tuleb esitada dokumendid vähemalt 16 päeva varem – eitava vastuse korral mingisuguseid pretensioone ei arvestata ning erandeid ei tehta. Väga juhuslikult asub Moskvas see asutus samal aadressil, kus kunagi KGB peakorter…

Kui kuhjaga pabereid täidetud, siis võib suure hunniku dollarite eest saada nostalgia sugemetega tõelise lennukogemuse reaktiivhävituslennukitel. „Soodushind” viie ööbimisega Moskvas viietärnihotellis ja lennukogemus sellistel lennukitel nagu L-39, MiG-23, MiG-25 ja MiG-29 maksab 41 950 dollarit ehk siis ligikaudu 450 000 krooni. Üks täiendav öö ja lisaks eelnevatele teraslindudele unustamatu kogemus lennukil Su-27 maksab juba 56 700 dollarit. Kui jääb rahast natuke puudu, siis võib võtta paketi viie ööbimisega ja kahe lennuga L-39-l ning veel ühe lennu kas mõnel MiG-il või Su-l „kõigest” 16 825 kuni 21 400 dollari eest, hind sõltub valitud hävituslennuki tüübist. Lisaks ööbimisele ja hommikusöögile luksuslikes hotellides ning transfeerile hotelli ja lennujaama vahel mahuvad paketi hindadesse ka ekskursioonid Venemaa pealinnas ja videomaterjal lendudest. Sellised paketid tuleks tellida ette vähemalt 95 päeva, et kõik laabuks tõrgeteta. Vaid lend ühel kolmest MiG-ist või siis Su-l maksab vahemikus 8900 kuni 17 250 USD ehk siis vahemikus 90 000 kuni 180 000 krooni – ega asjata Moskvat maailma kalleimaks linnaks peeta… Kui aga lepite Peterburi sõiduga ja väiksemat sorti reaktiivlennukiga, siis pooletunnine lend L-29 Dolphinil maksab vaid 900 dollarit. Selle raha eest pakutakse ka võimalust proovida soovitud trikke, mis annavad tõelise ettekujutuse reaktiivlennuki juhtimisest ja ülekoormustest. Pooletunnine õhulend propellerlennukiga Jak-52 maksab kõigest 190 dollarit. Loomulikult ei kannata propellerlennuk välja mingisugust võrdlust reaktiivlennukiga, aga kui tahtmist ja raha on, siis tasuks proovida kõiki nimetatud võimalusi.

Tähelennule!
Kui lennukitega juba üsna sina peal oldud ja tundub, et ka taevas jääb kitsaks ning kõik ülemuste ja ämmade lennukid on alla tulistatud, siis miks mitte proovida kosmosesimulatsioone. Ameerikas pakutakse sellist võimalust spetsiaalselt ehitatud lennukil Boeing 727, Venemaal lennukil IL-76. Lennuki siseruum on ehitatud kaaluta oleku mänguruumiks. Näiteks Boeingul „lennatakse” algul Marsile, kus gravitatsioon on kolmandik Maa omast, edasi juba Kuu, kus gravitatsioon kõigest kuuendik, ja seejärel avakosmos, kus puudub gravitatsioon ja inimesed meenutavad lendavat popkorni. Kogu seda kosmosereisi saadavad surisevad kaamerad, mis jäädvustavad iga hetke ja iga liigutuse teie kogemusest kosmonaudina. Päeva kosmonaudina saab kogeda ka Juri Gagarini treeningkeskuses Star Citys erinevatel masinatel, mille kõrval isegi Disneylandi karussellid kahvatuvad, ka saab harjutada kõndimist ehtsas skafandris. Kellel simulaatoritel keerlemisest väheks jääb, võib katsetada lendu rakettlennukil Rocketplane XP. Kui rakettlennuk on saavutanud 6kilomeetrise kõrguse, pannakse tööle võimas raketimootor, mis kiirendab lennuki peaaegu vertikaalasendis ülesse kiirusega ligikaudu kilomeeter sekundis ehk 3 minutiga jõuaks Tartust Tallinnasse. Mootor kiirendab raketti üles vaid 70 sekundit, seejärel kaob igasugune vedu ja te saate tunda kaaluta olekut ning nautida vaadet Maale, mida vaid vähestel „õnnelikel” (loe: rikastel) on olnud võimalus kogeda. Mõne minuti möödudes suunatakse lennuki nina allapoole ja tunnete, kuidas teid surutakse istmesse ning saate tunda tõelist karusellisõitu kuni madalamate atmosfäärikihtideni välja.
Eestis kosmoseturismi veel eriti ei harrastata, kuid lennukiga huvilennule saab minna siingi. Näiteks kolme reisijakohaga Cessna 172 tunnihind on 3540 krooni, 6kohalise Piper Navajo tunnihind on 11 460 krooni ja ühe reisijakohaga kopteri Robinson 22 tunnihind on 6120 krooni. Kui aga taskus juhtub olema vaid 300 krooni, siis Tallinnast Kärdlasse visatakse lennukiga ikka ära…

Sarnased artiklid