Opel Ampera
Tõnu Ojala
12.09.2011

Ehkki vaidlused teemal, kas Opel Ampera on elektri- või hübriidauto, ei vaibu ilmselt veel niipea, on sõiduk ise tehnika absoluutne tipp. Paraku kõik see maksab, nii et Ampera eest tuleb välja käia sisuliselt kahe auto raha.

Nimetatud vaidlused kütavad kirgi automaailmas veel kaua. Opel raiub raudselt et tegu on elektriautoga, lootuses, et Amperale laienevad paljudes riikides (sh ka Eestis) kehtestatud riiklikud toetusprogrammid. Samas ei lase paljud end sellest retoorikast eksitada. Kuni 60 km läbisõidu korral on tegu tõesti elektriautoga, kuid seejärel käivitub 1,4liitrine Ecotec-bensiinimootor ja siis kulub 100 km läbimiseks 7–8 liitrit bensiini – seega oleks justkui hübriid? Opel ise väidab küll vastu, et elektriautoks jääb Ampera ka siis, sest bensiinimootori ülesandeks on vaid generaatorit ringi ajada ning auto sõidab ALATI elektrimootori abil. Paraku tuleb möödaminnes lõpuks siiski välja, et suurtel koormustel suunatakse osa bensiinimootori rammust siiski otse planetaarülekandesse ja nii tekib õigustatud küsimus, kust jookseb eraldusjoon sisepõlemis- ja elektrimootoriga autode ning erinevate hübriidautode vahel? Piir erinevate autoliikide vahel on tänapäeval muutunud üsna hägusaks.

Sõltumata sellest, kuhu Ampera liigitada (las selle üle murravad pead maksuametnikud), on tegu vägagi tähelepanuväärse sõidukiga. Nn päris elektriautodega sõites peab kogu aeg jälgima, kui palju veel sõita saab, kuid Ampera juht on sellest murest prii. Üleminek ühest režiimist teise käib automaatselt ning seda ei pruugi juht tähelegi panna, kui just ei viska pilku armatuurlauale.

Eelkõige on Ampera mõeldud siiski linna ja selle lähiümbruse sõidukiks, ühe laadimisega 40–80 km läbisõitu peaks Euroopa oludes olema piisavalt 80% juhtudest. Aga kui veel 20% tarvidus peaks kätte tulema, siis ei pea seepärast veel teist autot otsima, Ampera täidab teise auto rolli edukalt ära. Paraku maksab Ampera ka täpselt kahe auto hinna – Saksamaal nt alates 42 900 eurost…

Välimuse poolest mõjub Ampera igati värskelt ja midagi pole ette heita ka sisekujundusele (kui kasutatud materjalidesse liigselt ei süvene). Vaatamata nimele on ju tegu General Motorsi globaalse lapsega – sisuliselt sama auto on ka Chevrolet Volt – ning et nii Ampera kui Volt valmivad USAs, siis kipub ka materjalide kvaliteet olema… ameerikalikult tagasihoidlik.

Et autosse tuleb mahutada ka kobakas T-kujuline akude plokk (ligi 200 kg), on Ampera mitte viie-, vaid neljakohaline. Tagaistmel avarust ju iseenesest on, kuid pikemad reisijad kurdavad kindlasti, et pea jaoks on vähe ruumi, ja ega ka kitsukesed aknad klaustrofoobikutele meeltmööda ole.

Ampera tähtsaimaks „kütusepaagiks” on vedelikjahutuse-soojendusega 16 kWh liitiumioon aku, mis toidab 111 kW (150 hj) võimsusega elektrimootorit. See võimaldab täis aku puhul sõltuvalt maastikust, sõidustiilist ja välistemperatuurist sõiduulatust 40–80 km vaid elektri jõul, ehk siis täiesti heitgaasidevabalt. Ette nähes olukordi, kui suurlinnade teatud piirkondades võidakse sisepõlemismootoriga autode liiklemine keelata, on hold-režiim, kus nt maanteel sõidetakse bensiini kasutades, et niiviisi akut linnas liikumiseks säästa. Lisaks sellele ja tavalisele Normal-seadele saab valida auto pisut erksamaks muutva Sport-seade, veel on valikus mägiteedel rakendust leidev Mountain-seade, mille puhul hoitakse akus mägiteede raskemaid olusid silmas pidades suuremat „varu”.
Elektrimootori eripäraks on pöördemomendi maksimum kohe madalatel pööretel ja see teeb Amperaga sõitmise tõeliselt nauditavaks. Seda eelkõige elektrirežiimis, bensiinimootori liitudes on äärmiselt harjumatu kogeda, kuidas see jõuallikas seal omaette elu elab ja tema pöörded vähimalgi määral gaasipedaali asendist ei sõltu! 100 km/h saavutamiseks kulub Amperal 9 sekundit ja ehkki lõppkiirus on piiratud 161 km/h-ga (see number reedab taas auto USA päritolu – loogilisem number on 100 mph!), on seda tavaliiklejale küllaldaselt.
Auto suur mass (tühjalt üle 1700 kg) annab tunda ka roolis olles, sest inerts on suur ning rooliga kiiresti tööd tehes ujub auto üsna korralikult.

Kui nn päris elektriautode akude täis laadimiseks kulub 7–8 tundi, siis Amperal saab hakkama 4 tunniga. Siin tuleb silmas pidada, et Leafidel, iOnidel, C-Zerodel ja iMiEVidel tähendab täis aku kuni 160 km läbisõitu ja erinevalt sellest nelikust ei näe Opel ette kiirlaadimisvõimalust (laadimiseks kasutatakse tavalist 230 V 16 A kodust seinakontakti). Selle asemel on aga bensiinimootor, mis Ampera läbisõidu rahulikult enam kui 500 kilomeetrini viib – seega on tegu sisuliselt nn pistikhübriidiga.

Sõltumata sellest, kas Amperat tituleerida hübriid- või elektriautoks, on kindel, et umbes selletüübilisi autosid saab meie teedel lähiaastatel hulgi olema – 100% elektriautode kasutusvaldkond jääb piiratuks veel pikaks ajaks ja mingi varulahendus peab ju olema. Jah, mõnel juhul lähenetakse asjale elektrimootori poolt (Ampera, Volt), mõnel juhul bensiini- (Toyota Prius PHV) või diiselmootori suunast, aga see on selge, et just erinevad kombinatsioonid erilahendustest on autonduse tulevik.

Esimesed Amperad jõuavad Euroopas ostjate kätte alates sellest sügisest. Tasapisi riikide arv, kus see auto müügis, laieneb, meieni jõuab esialgse info kohaselt sõiduk alles aasta pärast.

Sarnased artiklid