Odavad avaautod
Martin Ruud
01.08.2004

Kellele rannaliival vedelemine ei meeldi või selleks lihtsalt aega pole, võib edukalt päevitada ka igapäevaste asjatoimetuste kõrvalt. Näiteks autoroolis. Erinevalt laialt levinud arvamusest pole avaauto omamine vaid rikka rahva õigus ning täiesti sõidetava kabrioleti saab kätte juba paarikümne tuhande krooni eest.

Kõige odavam viis kabrioleti hankimiseks on ketaslõikuriga vanal sapakal lihtsalt skalp maha võtta. Suvemõnud jäävad sellise autoga siiski nautimata ning perspektiivis olete ilma nii sapakast kui kabrioletist. Esiteks ei tohi niisuguse ebaseadusliku nähtusega koduväravast väljagi sõita ning teiseks vajub kodukootud kabrioleti kere (mille täiendava tugevdamise vajadust alahinnatud) õige pea oma raskuse all kõveraks.
Korralikuks avaautoks ei tihkaks nimetada ka venelaste UAZ-i. Põhimõtteliselt saab tal ju katuse küll eemaldada, kuid sõiduomadustelt on see Vene maastur võrreldav veoautoga GAZ 53. UAZi valitsemiseks vajalikud sõiduvõtted on pehmelt öeldes jõhkrad ning linnaliiklusesse sellisega sukelduda pole sugugi hea mõte. Ent ekstreemsuste otsijaile või lihtsalt külavaheteedele kärutamiseks kõlbab UAZ muidugi hästi.

Hinnaga kuni 30 000 krooni?
Esimesed mõistlikud kabriolettautod jäävad hinnaklassi 20-30 tuhat krooni. Selle summa eest on võimalik leida kahte varianti autosid. Üks võimalus on mõni vanem ja veidi eksootilisem avaauto, mis vajab paraku tugevat kohendamist. Teine variant on mõne argise rahvaauto lahtikäiva katusega versioon.
Kui tahate veel sel suvel avaauto mõnusid nautida, on kindlam osta kohe sõidukõlbulik (ja vettpidav) masin, mitte projektauto. Odava hinnaklassi autot ostes on targem eelistada võimalikult lihtsa tehnikaga laialt levinud mudelit. Vanal autol on nagunii üllatusi ja probleeme varuks. Remont olgu lihtne ja odav. Odavatest Ameerika kabriolettautodest (Chrysler Le Baron, Chevrolet Cavalier) on probleemide vältimiseks targem eemale hoida.
Kuni 30 000 kroonisesse eelarvesse mahub 12-15 aastat vana auto. Enam levinud lihtrahvale mõeldud kabriolettautod on argised Opel Kadett ja Ford Escort, naljakalt kandiline VW Golf ning moekas Peugeot 205.
Tehnika on kõigil standardmudeliga sama, mistõttu hooldamine on lihtne. Kõige kulukam antud nelikust tõotab olla Peugeot. Nimelt hakkab Peugeot 205 Eesti tänavapildist pikkamisi kaduma ning võib juhtuda, et vajalikul hetkel pole õiget varuosa kusagilt võtta.
Sõidulusti pakuvad nad kõik ühtemoodi. Samas – erilist mugavust pole mõtet ühestki otsida. On ju tegu ikkagi väikeste kompaktautode üle-eelmiste või veelgi vanemate mudelipõlvkondadega. Golf Cabrio baseerub esimese põlvkonna Golfil (esitletud 1974). Teise põlvkonna Golfist avamudelit ei tehtudki ja nii vedas Golf I välja kuni kolmanda põlvkonna kabrioleti tulekuni 1993. aasta lõpus. Escorte võib selles hinnas leida nii vanemaid mudeleid kui 1991. aastal esitletud moodsama kerega varianti.
Kõige võimsamat mootorit pakuti sellest nelikust Fordile. 1,8liitrise 16 klapiga 96 kW mootoriga Escort XR3 Cabrio aga ei mahu ilmselt hinnapiiri sisse. Küll aga tuleb kõne alla 2liitrine 85 kW mootoriga Opel Kadett GSi Cabrio või Peugeot 205 CTI, millel 1,6liitrine 83 kW mootor. Peugeot’le pandi peale ka võimsamat 1,9liitrist mootorit, kuid neid autosid odavalt ei anta. Diiselmootoriga avaautot leida on ülimalt ebatõenäoline. Tehase poolt neid diislitega ei komplekteeritud ning tegu peab olema isearetusega.

Odavate kabriolettide koorekiht
Kuni 60 000 kroonisesse hinnaklassi mahuvad juba paremad palad. Kahju on sellest, et korralikku kolmanda põlvkonna Golfi selle raha eest veel napilt ei saa. Midagi on võimalik siiski leida. Küll aga võib antud raha eest osta väga korraliku Opel Astra Cabrio. Erinevalt enamikust konkurentidest ei ole Astra Cabriol kohmakat turvakaart, muutes auto välimuse igati sihvakaks ja kaasaegseks.
Ilma turvakaareta on ka Peugeot 306 kabriolettversioon. Pininfarina poolt kujustatud 306 Cabrio on üks ilusamaid odavaid kabriolette üldse. Paraku jäävad ka alumise hinnaklassi Peugeot’de hinnad 60 000 krooni piirist natuke ülespoole.
Lisaks Opelile on mõistlik ost viimaste aastate (1995-1998) Escort Cabrio. Saab uue aastaarvuga ja üldsegi mitte paha katuseta auto. Küll jäi Escorti välimust lõpuni rikkuma kogukas turvakaar.
Kui auto kvaliteet ja maitsekas välimus on värskest väljalaskeaastast tähtsamad, võiks kaaluda vana BMW 3. seeria avamudelit. Rahuldavas korras auto saab Saksast kätte alates 3000 eurost (umbes 45 000 krooni). Päris korraliku eest tuleb maksta vähemalt 4000 eurot. BMW-l pole turvakaart ja lahtisena mõjub ta kalli ja eksklusiivsena. Samas on tehnika lihtne ja Eesti oludes odav remontida. Kerepaneelidest kattuvad kinnise autoga küll vaid kapott ja tagaluuk. Isegi esitiivad on teised (tänu massiivsemale küljekarbile). Teistsuguse kaldega on ka tuuleklaas.

Kabrioleti eripärad
Lahtise auto ostmisel tuleb olla nõudlikum ja tähelepanelikum kui tavalise auto puhul. Lisaks tavalise autoostu juurde käivatele formaalsustele (kontrollida mootor ja sillad, otsida roostet ja avariijälgi) lisandub kabrioletil salongi ja katuse põhjalik üle vaatamine. See peab töötama, sest katus on kabrioleti kõige kallim vara.
Katuse probleemid jagunevad mitmesse kategooriasse. Parem variant on siis, kui riie on terve ja streigib vaid avamismehhanism. Mehhanismi saab äkki parandada. Mõni kõver või murdunud hoovake on kergesti asendatav. Isegi kui teda poest pole võimalik osta, saab metallitöökodades lasta koopia valmistada.
Hullem lugu on katteriide ja plastikust akendega. Kui riie on katki või aknad tuhmid, tähendab see suuremat tööd. Katuse katteriide asendamine on odaval autol juba mõttetu ning uuena maksab ta poes suurusjärgus 15 000–30 000 krooni. Väiksemaid vigastusi saab muidugi ise parandada, samuti on teoreetiliselt võimalik vahetada tuhme või katki rebenenud aknaid.
Kuidas katuse vettpidavust kontrollida? Tavalise aiavoolikuga. Kindlasti ei tohi minna harjadeta survepesulasse (Statoil), sest seal kasutatud veesurve pressib end igal juhul autosse sisse. Ise saate kindlasti märjaks, halvimal juhul lõhub katuse ka ära.
Kabriolettauto salong on tavaliselt halvemas seisus kui kinnisel autol. Päike kõrvetab armatuurlauda ja pleegitab istmeid. Nii ongi teinekord mõni plastdetail (või kogu armatuurlaud) kuidagi kiiva ja kõveraks tõmbunud.
Mitte alati ei oska omanik ootamatuid vihmahooge karta ja avatud katusega auto vettib läbi. Polster kuivab ära mõne päevaga, ent elektrisüsteemidele ei tee niiskus head. Juhtmete ühendused ja elektroonika oksüdeerub ning tagajärjed on ettearvamatud.
Veel tasub terava pilguga hinnata salongi ja pakiruumi vahelist piirkonda, mis peidab allalastud katust. Pahatihti on auto sealt korralikult roostes. Vesi pääseb sinna kergesti sisse, kuid tuulutus on halb. Kunagi ei tohi kokku klappida märga katust. Esiteks läheb see hallitama, teiseks soodustab selline tegu taas auto roostetamist.

Rohkem lõbusõiduks
Enne kui kabrioletti ostma tormate, proovige mõnega sõita. Paljud inimesed kaotavad pärast esimest proovisõitu avaauto vastu igasuguse huvi. Seda mitmel põhjusel. Esiteks on kabrioletis peaaegu alati külm ning vaid tõeliselt palava ilmaga on ilma katuseta sõit nauditav. Teiseks ehmatab vana lahtine auto oma pehme kerega. Auklikul teel oskab ta korralikult logiseda ja vibreerida, mida vanal autol võimendab veel krigisev plastik. BMW on rahvaautodest veidi jäigem ja vähemalt ei kägise seest, kuid kinnise autoga ei kannata temagi võrdlust.
Linnasõidul või lihtsalt väikestel kiirustel saab kabrioletiga vabalt liigelda nii et katus maas ja aknad all. Linnas tuleb muidugi veoautodest eemale hoida – liiklusvoolus kiirust koguva KamAZ-i kõrvale sattumine tähendab seda, et mõnda aega te ei näe ega hinga! Tossupilve hajudes lähete aga riideid ja nägu pesema.
Maanteel tuleb vähemalt aknad üles tõsta, sest tuulemüra muutub talumatuks ja nagu juba mainitud – külm hakkab. Lõpuks avastate ikka mugavama olevat suurtel kiirustel ka katus üles tõsta ja sõita nagu tavalise autoga. Päris tavaliseks autoks ei saa kabriolett ka siis kui katus on peal, sest välismüra kostub sisse hoopis enam.
Sellega muidugi halvemad omadused piirduvad. Plusse on kabrioletil palju ning neid oskab igaüks ise välja mõelda. Ärge unustage sedagi võimalust, et kui parasjagu endal autot vaja pole, saab kabrioletti mõistliku tasu eest alati headele sõpradele välja rentida!

Sarnased artiklid