Elektriautod lennujaamas

10.07.2024
Forus

Forus võttis oma Tallinna lennujaama patrullteenistuses kasutusele esimesed täiselektrilised autod. Need erinevad tavalistest patrullsõitudest linnatingimustes, sest lennujaama territooriumil tohib sõita väga väikese kiirusega, mis seab mitmed väljakutsed.

 

Forus alustas möödunud aasta lõpus Tallinna lennujaamas lennundusjulgestusteenusega. Hanke üheks oluliseks tingimuseks oli, et 2025. aastast tuleb patrullekipaaži töös kasutada ainult elektrisõidukeid.

Foruse patrullautod läbivad iga kuu lennujaamas kokku 11 000 kilomeetrit ning seda kordagi territooriumilt lahkumata. Siiamaani on kasutatud täishübriidsõidukeid, kuid aasta lõpuks minnakse üle elektrilistele masinatele.

Piirkiiruseks kõigest 30 km/h

Elektriautodele üleminek lennujaamas polnud nii lihtne, kui esmapilgul võib tunduda. Foruse lennundusjulgestuse valdkonna juht Tauri Sepp räägib, et võrreldes tavapäraste patrullsõitudega linnas või maanteel, on patrullringkäigud lennujaamas täiesti erinevad ja arvestada tuleb eritingimustega – märksõnaks on eelkõige madal kiirus. 

Näiteks ei tohi auto lennujaama territooriumil sõita kiiremini kui 30 km/h. Tavaliste bensiinimootoritega auto puhul pole pidevalt sellise kiirusega sõitmine kuigi tavapärane ning see toob kaasa mitmeid muresid.

Lisaks on patrullautod kogu aeg väljakutse ootel ja mootor töötab. Seega on kõikide patrullauto puhul oluline märksõna mootoritundide arv, mitte kilometraaž.

Elektriautod on küll kallimad kui sisepõlemismootoriga sõidukid, kuid testperiood näitas Tauri Sepa sõnul väga hästi ära, kuidas elektriautoga saab iga kuus sadu eurosid kütuselt kokku hoida. Vähemolulised pole hoolduskulud, mis on elektrilise sõiduki puhul kaks korda odavamad.

Elektriliste sõidukitega kaob ära veel üks mure. Sisepõlemismootoritega autodes kogutakse heitgaasides olevad osakesed sõidu ajal tahkete osakeste filtrisse, et need ei satuks otse atmosfääri. Need hävitatakse filtrites nii-öelda järelpõletamise teel. Lennujaama perimeetril sõidavad autod aga väikese kiirusega, mootor ei saa nii palju tööd, filtrid lähevad kogu aeg umbe ning need ei puhasta end ise.  Tagajärjeks on pidev esinduses käimine või maanteel ilma vajaduseta sõitmine.

„See oli siiani reaalne mure, sest meie seniste hübriidsõidukite puhul pole arvestatud, et autod liiguvad vaid 30 km/h“, rääkis Sepp. Elektriautodega ei tohiks sarnaseid probleeme tekkida. Sellest hoolimata läheb Forus lennujaamas elektrisõidukitele üle sammhaaval, et olla vajadusel valmis ettearvamatuteks olukordadeks.

Elektriautod tasuvad end ära

Foruse autopargis on suurem osa sõidukeid täishübriidid. Praegu on mõned täiselektrilised sõidukid kasutusel ka taksopargis.

Foruse mobiilsete teenuste valdkonnajuht Kristo Konks toob välja, et elektriautode kasutamisega on tulevikus kindlasti suurem plaan ja patrullteenuses tasuvad elektriautod end väga hästi ära. Keskmiselt sõidab Foruse patrullauto kuus 7000-8000 kilomeetrit. See teeb kütusekuluks umbes tuhat eurot. Elektriauto aga võtab suvel 15, talvel ligikaudu 25 kilovatt-tundi (kWh) sajale kilomeetrile. See tähendaks edaspidi märkimisväärset kokkuhoidu.

Patrullteenistuses on mõte osaliselt elektrilistele sõidukitele üle minna esmajärjekorras linnades. Selleks tuleb luua oma laadimisjaam, sest avalike laadimisjaamade kasutamine oleks liiga kulukas.

„Kodubaasis laed keskmiselt aasta lõikes hinnaga 10 senti kilovatt-tund (kWh), kuid avalikus punktis laed sama võimsusega 32 senti kilovatt-tund (kWh). See on väga suur vahe. Praegu kaalume erinevaid lahendusi,“ kinnitab Konks.

Tallinna lennujaama esindaja Margot Holtsi sõnul vahetab lennujaam 2028. aasta alguseks kõik bensiini ja CNG ehk surugaasiga sõitvad sõidukid välja heitevabade alternatiivide vastu. 2030. aastaks on lubatud lennujaamas kasutada vaid taastuvenergial töötavaid elektriautosid ja vesinikuautosid või nullheitmega taastuvtoorainel kütuseid. 

Sarnased artiklid