Hiina autode pealetulek ja samaaegne autonduse elektrifitseerimine tähendab, et ka meie teedele on lisandunud ja lisandumas seninägematuid automarke. Et sageli tegu uute tegijatega, pole ime, et need uued tulijad aeg-ajalt ka oma nimesid muudavad – ka selle loo peategelane GWM Ora 03 kandis veel hiljuti isemoodi mudelinime Ora Funky Cat. Siis aga otsustas emafirma Great Wall oma Euroopas müüdavad autod GWM-i marginime alla koondada ning senised marginimed Ora ja Way (seda nime hakkavad kandma kaks pistikhübriid-linnamaasturit) mudelinimedeks degradeerida.
Puna-Hiinas toodetud telefonid ja tugijaamad või TikTok on igapäevaselt tähelepanu keskmes ning seda mitte positiivses võtmes – ja eks seda on ka autod. Lisaks veel seegi, et täna Ukrainas toimuva taustal ei pruugi kaugeltki kõik Venemaal äri tegevaid ettevõtteid – aga just Hiina autotootjad ajavad tänu Lääne firmade lahkumisele Venemaalt seal hiigelkasumeid kokku – „parketikõlbulikeks“ pidada.
Jättes aga hetkeks kõrvale kogu selle poliitilise poole, tuleb tõdeda, et Ora 03 näol mingi suvalise anonüümse autoga tegemist ei ole ning möödujate uudishimulikud pilgud on garanteeritud. Hiina autode areng võrreldes aegadega, kui ka meie turule üritasid siseneda sellised Hiina autotootjad nagu Landwind või Brilliance, on tohutu.
Kes veel 10-15 aastat tagasi suurtele rahvusvahelistele autonäitustele sattus, mäletavad hästi, kuidas pressipäevadel roomasid autode all mõõdulintide ja paksude kladedega hiinlastest „autoajakirjanikud“, kes uudismudeleid põhjalikult üle vaatasid. Oli päris selge, et Hiina automeedias need tegelased ei töötanud, küll aga ilmus sealsetest autotehastest peagi uudismudeleid, mis suuremal või vähemal määral neidsamu Euroopa või Jaapani autosid meenutasid.
Täna pole hiinlastel tarvis selliste meetoditega jännata, sest pea iga kuu tuleb teateid, kuidas mõni nimekas autoinsener või -disainer on jätnud oma senise töö mõnes nimekas Lääne autotehases ja mõne Hiina tootja teenistusse asunud. Nii ka Great Wallis, sest sellegi ettevõtte peadisainer Andrew Dyson on oma varasematel töökohtadel käe külge pannud nii Chrysler Crossfire´i, Opel Cascada, Saab 9-5, Chevrolet Cruze´i, Volkswagen Touaregi, Porsche Cayenne´i kui mitmete teiste meilgi tuntud-teatud mudelite loomisele.
Ora 03 juurest leiab jooni nii Minidelt kui Porschedelt, aga ka Nissanilt, Peugeot´lt ja ei tea kuskohast eel. Mini meenutav esiots jätab üheselt mulje, justkui oleks tegu väikese autoga, kuid tegelikult on 03 tervelt 4235 mm pikkune – seega võrreldav Volkswagen ID.3 või Volvo EX30 või Renault Megane E-Techiga.
Esialgu on Eestisse jõudnud 48 kWh akuga Ora 03, lisandumas on ka 63 kWh Ora 03+, mille sõiduulatusteks tehase endi andmetel vastavalt 310 ja 420 km. Tänapäeva mõistes pole need teab kui suured numbrid, ent eks 03 pigem linnaautoks mõeldud ongi (seda ka vaid kuni 70 kW laadimisvõimsust arvestades). Varustuses osas pole miskit ette heita ka baasmudelile, plussmärk mudelitähises toob lisaks suuremale akule vaid katuseluugi, elektrilise tagaluugi ning massaaži ja ventilatsiooniga esiistmed – kõik muu, mis selles autoklassis tavaline (ja veidi enamgi), on juba olemas.
Salongikujundus on igati tänapäevane ja materjalid korralikud. Puuteekraanide menüüdes ekslemine vähemalt esialgu kõige intuitiivsem ei tundu ja paistab, et GWMi turundajatel on õigus, kui nad nimetavad selle auto üheks sihtgrupiks noori peresid, sest osa infot on ekraanil ikka väga väikeses kirjas.
Harjumist vajab ka pööratav suunavalits, mis edasi-tagasi manööverdades lolliks ajada õnnestus ning mis enne uuesti tööle ei hakanud, kui autole restart tehti. Ka suunatulede lüliti tundlikkus on ei tea mille järgi paika pandud. Kord lülitab end välja, siis jälle mitte ja nii pole ime kui ees sõitev Ora vaheldumisi paremat ja vasakut suunatuld vilgutab, üritades kuidagi lõpuks ometi keskasendile pihta saada.
Maanteel Ora 03 imesid ei tee. 8,3 sekundit 100 km/h-ni oli kõva number enne elektriautode ajastut, täna enam mitte, kuid hätta sellega muidugi ei jää. Sõiduabid on aasialikult abivalmis ning isegi liigselt abivalmis, sest kipuvad vahepeal lausa juhtimist üle võtma. Veidi nuriseda annab ka autosse kostva kõrge mürataseme ja tundetu rooli kallal.
Hiina autode vastuolulisusest oli eespool juttu, kuid näib, et vähemalt Eesti autoostjaid see ei huvita. Meil on ORA teinud muljetavaldava stardi – Hiina väikeauto on jõudnud vaid kolme tegutsemiskuuga elektriautode müügi edetabelis 5. kohale, jäädes alla vaid Teslale, Audile, Toyotale ja Hyundaile ning edestades näiteks Kiat, Volkswagenit, Mercedes-Benzi ja Škodat. Seejuures oli Ora aprillis 11 autoga Tesla järel lausa teine.
Veel ägedam on start olnud meie lõunanaabrite juures. Veebruari-märtsi lõikes oli Ora 03 Balti riikide enimmüüdud elektriauto Volkswagen ID.4 ja Tesla Model 3 ees ning mai alguseks liikus Eestis, Lätis ja Leedus kokku juba üle 100 auto. Oma osa oli siin kindlasti uut automarki turule tuues välja käidud esitlushinnal, mis jäi kriipsuke allpool 25 000 euro piiri, esimese partii lõppedes saab Ora 03 baashinnaks 29 995 eurot.