Nissan Juke
Kaido Soorsk
15.03.2010

Viimasel ajal on mitmed autotootjad pähe võtnud mõtte, et üks võimalikke edu valemeid on uue autoklassi leiutamine. Selle loogika järgi on ehitatud Nissani Juke ning BMW poolt kohe-kohe esitletav Mini Countryman. Mõlemad on suunatud noorematele ostjatele, inspireeritud maastureist ning baseeruvad B-segmendi väikeautodel.

Veebruari keskpaigas tõmbas Nissan esimesena katte oma lõbusalt igapäevasõidukilt Juke. Üritus viidi läbi Pariisis ühes vanas Prantsuse armee tuuletunnelis ning siinkirjutaja poleks iial arvanud, et pelk katte mahalibisemine uuelt autolt võib olla sõna otseses mõttes kainestav kogemus. Juke on põnev ja huvitav, et mitte öelda üks veider sõiduk ja ignoreerida pole seda VÄIKEmaasturit ilmselt võimalik.

Nissan kui Casanova
Teoreetiliselt on lähteülesanne hea – ehitada Renault/Nissani ühisele B-platvormile väikemaastur, mis ühendaks endas maasturi jõulisuse, mahtuniversaali praktilisuse ning sportautode seksika kujunduse – ning püüda suruda kõik see VW Golfist väiksemasse autosse. Antud platvormil baseeruvad näiteks Renault Clio ja Nissan Micra. Need säästlikud, kuid samas lõbusad ja hästi varustatud väikeautod on kogu maailmas minev kaup. Tiivustatuna hääldamatu nimega suurema mudeli Qashqai edust kogu maailmas otsustas Nissan korrata sama loogikat ka Juke puhul ja hiilida ka teie hoovi läbi praktilisust hindava naispere südamete. Nii on see “maastur” eeskätt praktiline luukpärakeraga esiveoline linnasõiduk, millele pakutakse 3 erinevat mootorit ja millest vaid valiku kalleim versioon – 1,6liitrine turbomootoriga mudel – endale ka nelikveo saab.
Juke peaks meile jõudma septembris ning meie turul saab põhimootoriks ilmselt 1,6liitrine vabalthingav jõuallikas (86 kW/117 hj). Lisaks sellele on olemas 1,5liitrine turbodiisel dCi (81 kW/110 hj) ja 1,6liitrine bensiini pruukiv turbomootor (140 kW/190 hj). Esimest mootorit saab valida kas 5käigulise manuaali või variaatorkäigukastiga XTRONIC CVT, teist vaid 6käigulise manuaaliga. Valikut lõpetava 1,6liitrise turbomootori puhul saab jällegi valida, kas kuuekäiguline manuaal- või variaatorkäigukast, lisaks sellele on tippmudelil nelikveovõimalus. Viimasel juhul kasutab Nissan oma elektrooniliselt juhitavat nelikveosüsteemi, mis võimaldab momenti suunata nii telgede kui ka rataste kaupa eraldi – nagu pisike GTR? Fikseeritud momendijaotust ei kasutata, nii püütakse saavutada parim haardumine ükskõik millistes oludes ning kompenseerida/vältida võimalikku alajuhitavust.

Pehmed väärtused
Juke sõitjateruum on üsna ruumikas ning eksterjöörist märgatavalt rahulikum. Kui välimuses püüti omavahel siduda maasturit ja sportautot inspireerituna tsiklist, siis sõitjateruumis leidis kasutust vaid viimase paak – selle kujust on innustust saadud käigukangi ümbritsevat konsooli vormides. Sõitjateruum igatahes ära ei kohuta ning miinuspoolele saab kanda vaid odavakoelise plastiku (nii kalli väikeauto puhul oleks võinud veidi rohkem panustada).
Siit jõuamegi esimese probleemi juurde, milleks on Juke hind. Nissani esindajate sõnul tuleb see võrreldavast Quashqaist pisut odavam, kuid on see 500, 5000 või 50 000 krooni? See saab ilmselt võtmeküsimuseks, sest pisikese hinnavahe korral eelistab klient juba suuremat ja rahulikuma joonega Quashqaid
Teiseks probleemiks on seeneleotis või ükskõik mis see iganes poleks, mida Nissani Inglismaal asuvas disainikeskuses parasjagu pruugitakse. Mulle tundub, et see on liialt kange ja Jukega harjumine tahab veidi aega. Kuid tegelikult on see teisejärguline probleem – Nissani jaoks tormilise kiirusega kasvav ja samas ka väga kasumlik turg asub Hiinas ning Juke puhul võib kahtlustada, et autot kujundades peeti silmas eeskätt selle maa ostjat. Tunnistan ausalt, et olen selle auto jaoks liialt vana – vahest jookseb meilgi arvutimängude ja MTV najal kasvanud X-põlvkond HURRAA saatel esinduse uksed maha? Seda saab sügisel näha…

____________________________________________________
VW rannabagi
See on vaid siinkirjutaja seisukoht, kuid miks ei saaks nn noortemaasturit teha lihtsamas vormis ning funktsionaalsemana! Spikker on minu meelest olemas – näiteks VW kuulus rannabagi. Kupeekere, äravõetav katus ja uksed ning varustada see korraliku nelikveo, kerge turbomootori ja muudetavat kõrgust/jäikust võimaldava vedrustusega? Istmed, kellad ja kogu sõitjateruumi viimistlus peaks lähtuma põhimõttest “voolikuga pestav” ja olekski valmis!
See võiks olla kõrgema kliirensiga efektne kulgur, millega saaks sõita rannas, üle lumise heinamaa ja väikeste mööndustega kasutada ka igapäevasõidukina – usun, et nooremad sellid elaks korraliku dünaamika ja edeva kujunduse nimel üle ka kõrgema mürataseme ja karvase vaiba puudumise, nagu ka Jukega sarnase hinnalipiku.

Sarnased artiklid