Money, money, money…
Rein Luik
10.05.2006

Uute, 2008. aastal kasutusele võetavate reeglitega kavatseb FIA otsustavalt vähendada F1s tiimide kulutavat raha. Kulusid tuleb tõepoolest kärpida, sest heitnud pilgu võistkondade mullustele eelarvetele, saab iga inimene aru, et need on kasvanud arulagedatesse kõrgustesse.

Kui liita kõigi kümne tiimi möödunud hooaja eelarved kokku, saame lausa müstilise numbri – 2,8 miljardit dollarit ehk ligikaudu 36,5 miljardit krooni! Ja seda kõike 20 auto sõidutamiseks MM-võistlustel. Ühelgi teisel spordialal maailmas ei tehta 20 sportlase vaheliseks jõukatsumiseks niivõrd suuri kulutusi. Et pilt oleks veelgi selgem, vaatame lähemalt, kuhu seda raha suudetakse sellistes kogustes kulutada. Antud numbrid on pärit ajakirja F1 Racing uuringust.
Kui vaadata kulutusi erinevate eelarveridade kaupa, võib leida praktiliselt iga edetabeli tipust kas Toyota või Ferrari. Esimene neist raiskas möödunud aastal ühtekokku peaaegu 500 miljonit dollarit (6,5 miljardit krooni) ja teine 433 miljonit (5,6 miljardit). Neist jäi vaid napilt maha McLaren (420 miljonit), kellele väikse vahega järgnesid Williams ja BAR-Honda (mõlemad 360 miljonit). Mõlemad MM-tiitlid noppinud Renault aga kulutas mullu vaid (!) 287 miljonit dollarit. Edetabeli lõpust leiame loomulikult Minardi oma rahanatukesega, milleks oli 50 miljonit.
Raudselt suurima tüki eelarvetest hammustavad mootorid. Nii näiteks neelas Toyota mootoriosakond 180 miljonit dollarit ja Honda oma 170 miljonit. Järgnesid Ferrari (150), McLaren-Mercedes (140), BMW-Williams (137) ja Renault (115). Neli väiksemat võistkonda, kes ostsid mootoreid teistelt, kulutasid loomulikult kordi vähem.
Küsimusele, miks tahetakse pidevalt kärpida tiimide testipäevi, leiab kergelt vastuse testisõitude eelarverealt. Ja veel eriti ilmekaks osutuvad need numbrid, kui neid võrrelda näiteks kulutustega autode sõidutamisele võistlustel. Näiteks Toyota testisõidud neelasid mullu 77 miljonit dollarit, samal ajal kui võistlustel raisati vaid 30 miljonit. Williamsi vastavad arvud olid näiteks 75 ja 27 miljonit. Minardil aga ilusad 10 ja 10.
Autode ehituseks kulub palju vähem kui mootoritele, aga siin tuleb tähele panna ka asjaolu, et autode eelarverida oleks raske vaadata lahus R&D (uurimine ja arendus) ja tuuletunnelitestide ridadest. Otseselt autode tootmisele kulutas näiteks McLaren 2 miljonit dollarit, aga tuuletunnel neelas veel 16 ja R&D osakond koguni 45 miljonit dollarit.
Liites kokku sõitjate ja tiimi ülejäänud töötajate palgad selgub, et laias laastus kulub viiendik võistkondade eelarvest palkadeks. Näiteks Ferraris teenisid kaks sõitjat kokku 46,5 miljonit ja kõik ülejäänud umbes 700 töötajat kokku 51 miljonit. McLarenis aga kulutati võistkonna personali (veidi alla 600 inimese) palkadeks 62 miljonit ning Räikköneni ja Montoya palgat_ekkidele lisati kokku 40 miljonit dollarit.
Loomulikult kulub võistkondadel raha ka muule pisiasjadele, nagu reisid ja VIP-külaliste võõrustamine, aga need read moodustavad eelarvetest siiski vähem kui kümnendiku.

Sarnased artiklid