Midagi erilist
Mihkel Külaots
15.07.2015

Ehkki juba mõnda aega tootmises, on KTM 690 Duke endiselt huvitav ja mitte väga levinud mudel, mistõttu väärib ta kindlasti lähemat uurimist.

Mootorratas KTM 690 Duke on 690 cm3 vedelikjahutusega ühesilindrilise mootoriga naked-tsikkel. Rõhutada tuleb just seda, et tegu on naked-rattaga, mitte maastikutaustaga enduuro-sugemetega supermoto mootorrattaga (selleks mudeliks on KTMi valikus 690 SMC R). Ainult ühe silindriga gondlivaba tänavasõiduratas on üsna haruldane nähtus, mis teeb ka antud mudeli erilisemaks.
690 Duke on visuaalselt üsna agressiivne ja praktiline. Midagi üleliigset pole külge pandud, kõike on täpselt nii palju kui vaja ja nii vähe kui võimalik. Kerepaneele praktiliselt ei ole, paagikülgedele on moodustatud süvendid jalgade jaoks, mis samas aitavad ka tuult põlvedelt eemale juhtida.
Ratta selga istudes on tunda tema kõrgust – 186 cm pikkusel mehel ulatuvad sadulas olles mõlemad jalad sirgelt maha, lühematel inimestel võib raskusi tekkida. Istmel oleva suure jõnksu tõttu on juhil valida ainult täpselt üks vägagi enduurolik isteasend.
Käivitades selgub, missuguse sõiduriistaga tegu on – Duke’i hääl on brutaalne, ilustamata, väljalaskest kostab masinlikku lõrinat. See hääl ei ole just kõige nauditavam, kuid väljendab samas ehedalt mootori suutlikkust. Mootori vibratsioon on sõidu ajal tuntav kogu pööretevahemikus. R4-mootoriga sõitvatele kodanikele on see kindlasti harjumatu kogemus, ent jällegi annab see sõites edasi tunnet, et midagi võimsat on jalge vahel.
KTM 690 Duke on mootorratta analoog ringraja-BMWle, millega Audrus sõita. Sarnasusi on mitmeid: kummalgi pole küljes üleliigseid juppe, mõlema hääl on kaunikõlaliseks disainimata ja võimalikult vähe piiratud, turvapuur (mis sest, et KTMil ainult ümber mootori), vibratsioon, vahetu mootori ja tee tunnetus. Mõlemad on parajalt toored, võimsad, mehised. Ja mõlema eesmärk on sama – pakkuda võimalikult palju sõidumõnu tempokast liikumisest.
690 Duke’i tühikaal on ainult 149,5 kg ja sellist (väga) kerget ratast viib 50 kW mootor edasi suurepäraselt. Üks silinder pakub piisavalt pöördemomenti juba madalatel pööretel ja korralikult gaasi andes Duke lausa rebib edasi. Kiire mineku tasakaalustamiseks on ka tugeva peatamisvõimega pidurid. Eriti hea mulje jättis tagapidur, mis tihtilugu mootorratastel väga võimekas ei ole. Linnas on sellise rattaga lausa lust sõita, maanteele ei ole sel siiski väga pikaks sõiduks asja.

KTM 690 Duke on särtsaka välimusega kerge mehine ühesilindriline naked-ratas. See teeb mehist häält ja vibreerib, aga sellegipoolest pakub palju ehedat sõidurõõmu. Selline kergelt Mad-Maxiliku olemusega ratas.

Sarnased artiklid