Meremessid Helsingis ja Tallinnas
Tormi Soorsk
08.04.2012

Hilistalv on aeg, kui paadiehitajad näitavad huvilistele, mida on neil uueks hooajaks pakkuda. Helsingis toimus 10.–19. veebruaril paadimess ja Tallinnas 2.–4. märtsil meremess. TM käis mõlemal.

Helsingi

Helsingi mess oli sel aastal suurem kui kunagi varem. Näitusehoonedki olid ehitatud avaramaks ja suuremaks, olid tehtud ka uued väravad, nii et saalides võis näha ka suuri kaatreid-jahte, mida enne sai näidata ainult õues. Helsingi mess on ju aastaid olnud Põhja-Euroopa suurim, sel aastal oli külastajaid üle 72 000. Ja näidatav kaup oli super, sest soomlased on asjatundjad. 5,4 miljoni soomlase kohta on üle 700 000 veesõiduki – seega umbes üks alus kaheksa hõimuvelle kohta.

Lemmikud
Iga endast lugupidav mess selgitab välja ka külastajate lemmiku. Parima disainiga aluseks hääletas Helsingis 34% külastajaist mootorpaadi Falcon 26 Fantino. See atraktiivse välimusega, tippviimistlusega ja ka raskes laines suurepärase juhitavusega paat on juba legendaarse kuulsusega. Firma Bella Boats (Aquador, Flipper, Bella) toodangus tähe staatusesse jõudnul on pikkust 8,17 ja laiust 2,6 m, kaalu 2100 kg. Mootoreid võib valida 170–320 hj vahel. Alusel on neli magamiskohta. Eestis neid kaatreid müüva Bell-Marnine OÜ hinnakirjas kõigub aluse hind 80 000–105 000 euro vahel.

Žürii valis parimaks mootorpaadiks Bella 9000 Hybridi ja purjekaks Xp 38. Bella 9000 juures on lendu lastud lausung: see on paadiinimeste tehtud paat paadiinimestele. Žüriid võlus funktsionaalsus (ümber kajuti saab tekil vabalt liikuda), ruumikus ja keskkonnasõbralikkus. Eraldi rõhutati hinna ja selle eest saadava kvaliteedi head suhet. 9,12 m pikas ja 3,45 m laias poolliuglevas kaatris on ruumi kaheksale, koikohti viiele. Mootorite valik peaks jääma 164–200 hj vahele. Sõltuvalt mootorist on hind 140 000–200 000 euro vahel.
Üksmeelselt valiti parimaks purjekandjaks Xp 38. Purjekas on kiire, hea purjestusega, meeldiva viimistlusega ja piisavalt ruumikas. Žürii arvates on jaht kerge, kuid tugev ja kauakestev. Firma X-Yachtsi alles augustis vette saanud mudelile ennustatakse sama helget või helgematki tulevikku kui tema eelkäijale Xp 44-le, mis valiti Euroopa purjekaks 2011.

Yamarini Cross 53 CC
Soome firmale Konekesko OY kuuluv bränd, Eestiski hästi tuntud Yamarin, saab sel aastal 40aastaseks. Tagantjärele on natuke imelik kogeda, et see bränd tekkis n-ö poolkogemata – selleks, et hästi müüa Yamaha päramootoreid, oli vaja paati, kuhu neid demonstratsiooniks kinnitada. Valminud paadid aga müüvad end hästi, tippaastal 2007 müüdi Yamarini mudeleid üle 3600.
Alguses tegi Yamarin vaid plastpaate, kuid kuna soomlased hakkasid eelistama alumiiniumpaate (Soomes on hästi tugevad alumiiniumpaatide valmistajad Buster ja Silver), ei jäänud Yamarinilgi muud üle kui hakata neid tootma. Võistlus oli raske, sest mainitud firmad olid tegutsenud juba aastakümneid. Kuid paistab, et on läinud hästi, sest nt Yamarini Cross-seeria on saanud hulgaliselt parima paadi tiitleid erialaajakirjadelt ja ka läbimüük läheb hästi.
Cross 53 CC valiti 2012. a parimaks mootorpaadiks Euroopas. See mudel sobib ühtviisi hästi nii kalamehele kui lõbusõitudeks. Mudelil CC on paadi keskel tuuleklaasiga varjatud iste kipperile, mille ümber saab hästi liikuda piki pardaid (kalamehed!), lisaks on ahtris 80 cm laiune istepink. Tänavu lisandunud Cross 53 BR mudel sobib kuni kuuele inimesele kas lõbusõiduks või ühenduse pidamiseks, kaks istekohta kipperile ja kaaslasele on paadi keskel kõrvuti, ülejäänud istuvad kas vööri või ahtri pool.
Cross 53 on 5,23 m pikk ja 2,08 m lai. Ilma mootorita, milleks soovitatakse 50–70 hj päramootorit, kaalub paat umbes 580 kg. Mõlemad versioonid on ühe hinnaga – ilma mootorita 14 500 eurot.

Yamarin 42 Side Console (AW15)
See paat on nii kerge, et seda viib hästi edasi ka 20 hj päramootor. Tegijate arvates võiks selline paat olla noorele huvilisele esimeseks paadiks, millega saada kogemused suurematega toimetulekuks, aga sobib hästi ka spinninguloopijale või oma saarekesele suvilasse sõitmiseks. Tänu kergusele on transporditav ka piduriteta pärakärul.
Paat valmistatakse klassikalisel viisil, klaaskiudkangaste kleepimise teel mudelile. Nii saadakse ühtlasema kvaliteediga kere kui klaaskiu ja polüestervaikude segu pritsimisel mudelile, kuid ka töötunde kulub selle viisi puhul rohkem. Seepärast lastakse need paadid nüüd valmistada Hiinas, kus tööjõud on odavam.
Tegijate sõnul on paadi eripäraks, et juhiistet on võimalik rööbastel nihutada pardast pardasse nii kuidas raskuskeset on vaja külglaines muuta.
Paadi pikkus on 4,25 ja laius 1,68 m, kaalu 240 kg ja mõeldud on kuni neljale inimesele. Kui paadis on inimesi alla 100 kg, tõuseb paat veepinnale libisema juba 15 hj mootoriga. Põhivarustuses ja Yamaha F25 DETL-mootoriga maksab 42 SC umbes 9000 eurot.

Eestlased messil
Kasutades kolleeg Vello Kala ütlemist – sul võib olla briljant ja sa tahad teda müüa, aga kui sa hoiad seda püksitaskus, siis ei tule müügist midagi välja – tuleb tunnustada meie paadiehitajaid. Helsingis olid väljas AS Saare Paat, Alunaut OÜ, Linvart OÜ, Puulaevaselts Vikan, Efekt AS, Kasse paadid OÜ – võib-olla mõni veelgi. Nõnda olid Eesti firmad reisi ette võtnud ja kaasnevad suured kulud ära kannatanud ning tundus, et mitte ilmaasjata – huvi paistis külastajail jätkuvat. Saare paat sai kohapeal müüdud Stormer 7 WA mootorpaadi ja Alunaut kirja hulga soove katsetada vees Fred 25 OB paati. Enim soojendas soomlaste südant vist Haapsalu Vikani (paar aastat tagasi Runbjarni ehitanud) paat, mis seal kandis nime Joki 5,4. See on laplaste ajaloolise jõepaadi uuskehastus, mistõttu talle pole vaja ka CE-sertifikaati, mille hankimise kulukus käiks väikefirmadele üle jõu. Väga kvaliteetsest 6,5 mm vineerist küljeplangutus peaks andma suure tugevuse ka koskedes mööda kive kolistamiseks, tugevust lisavad laminaatribadest liimitud kaared. Kiil on kaitstud roostevabast terasest ribaga. Paadi pikkus on 5,4 ja laius 1,1 m, kaalub vaid 140 kg. Viimistlemata paadi messihinnaks oli vaid 1680 eurot. Tõrvamine oleks lisanud 250 ja värvimine 450 eurot.

Grandezza 39 CA
Grandezza 39 CA on Finn-Marini uus lipulaev. Disainilt ja sisustuselt on ta uue veepinnal liuglevate aluste põlvkonna esindaja, mis sai kohe tuntuks ja tunnustatuks – hoolimata kõrgest hinnast töötab tehas täistuuridel ja ootenimekiri on pikk. Suure alusega on kerge hakkama saada ka üksinda, sest randumisel saab seda juhthoovast ehk joystickist suunata kahe mootori ja vöörikruvi abil väga täpselt. Kipperist paremal pool on uks, kust ta saab sildumisel astuda otse tekile otste kinnitamiseks.
Klaaskiudkangast ja siduvatest polüestervaikudest valmistatud korpus on kahekihiline, jäik, kerge ja ühtlase kvaliteediga.
Grandezza 39 on 11,95 m pikk, 3,95 m lai ja kaalub umbes 9000 kg. Alus on mõeldud kümnele inimesele, kellest seitsmele on magamiskohad, lisaks on mugav kambüüs. Puitdetailid on vahatatud pähklipuust. Kütusetanki mahub peaaegu tuhat liitrit vedelikku. Kahe 300 hj Volvo D4 diiselmootoriga variant maksab umbes 390 000 eurot.

Haber 660
Poolas valmistatav purjekas äratas messil tähelepanu just oma väiksusega. Pikemaks purjeretkeks sobivad alused kipuvad viimasel ajal olema üle 40 jala ehk 12 m pikad. Haber 660 on vaid 6,60 m pikk ja 2,5 lai, kuid sellegipoolest on selles magamiskohad neljale inimesele, köök ja tualett. Mast on hõlpsasti langetatav-tõstetav. Ülestõstetava sverdi ja rooli ning madala süvise tõttu saab sellega ka kaldalähedastesse paikadesse, kuhu suuremad purjekad kuidagi ei pääseks. Ilma mootorita maksab alus umbes 40 000eurot.

Nauvon Fiskari
Soomlased on traditsioonide austajad. Nauvon Fiskari ongi traditsioonilise Soome lõunasaarestiku kalapaadi uussünd, mida saab hästi kasutada ka lõbusõiduks või ühendusepidamiseks. Kahekihiline plastkere teeb selle tugevaks ja kergesti hooldatavaks, kere kuju laseb sel rahulikult kulgeda ka väikesel kiirusel üpris raskes laines. Seetõttu võib kasutada üpris väikest 10–13hj mootorit. 6 m pikk ja 1,8 m lai paat kaalub umbes 600 kg, hind jääb 20 000 euro kanti (vt Vikan Joki 5,4 hinda!).

Comar Comet 26
Comet 26 on moderne kõrgepardaline ja kiiresti liikuv koguperepurjekas. Alla 8 m pikkusesse keresse on osatud paigutada magamiskohad kuuele inimesele, peale selle köök ja WC. Keskosas on võimalik – sõltuvalt pikkusest – ka püsti seista. Purjeka saab tellida kas 170 cm sügavusse jääva tõhusa bulbkiiluga või siis ülestõstetava sverdi ja rooliga, mis lubab liikuda väga madalas vees, sest süvis on siis vaid 35 cm. Mast on vajadusel kergesti langetatav-tõstetav. Laminaatkerega alus kaalub 1800 kg, tänu 2,95 m laiusele on kergesti transporditav treileril. Saab kasutada päramootorit, aga soovi korral lasta paigaldada ka keskmootori. Hind jääb 40 000 euro kanti.

Mahagonpaat Barchetta
Ka paadimaailmas on omad Ferrarid ja Lamborghinid. Kui üks paat maksab (260 hj Mercruiseri mootoriga) 120 000 eurot, siis pääseb esimese asjana suust uh-uh! Aga paat on ilus ja võimas. Selleson ühendatud modernsus ja klassika. Põhjaks on tavaline klaaskiud, kuid pardad on väljastpoolt 8 mm paksustest mahagonilaudadest, mida seestpoolt toestavad 28 mm paksused balsapuust lauad, omavaheliseks ühenduseks on kasutatud epoksüvaiku. Välispind on kaetud epoksügeeliga ja see omakorda akrüüllakiga, mis tõmbab pilku oma sära ja läikega.
Barchetta pikkus on 8,4 ja laius 2,65 m, kaalub umbes 2000 kg. V-põhja nurk on terav – 24 kraadi. 300 hj mootoriga on liikumiskiirus 44 sõlme (~ 82 km/h).

Mustad kassid
BLACK CAT BOATS tahab paadinduses keerata uue lehekülje. Helsingi messil olid neilt väljas kaks prototüüpi. Katamaraani-tüüpi 6,4 m pikkune alus sai proovisõidul 90 hj päramootoriga kiiruseks 50 km/h, trimaraan on aeglasem. Aga kiirus polegi nende juures eesmärgiks, tahetakse hoopis pakkuda aluseid mõnusale seltskonnale mugavaks veepinnal kulgemiseks. Seetõttu on kõik kandiline, et pardast pardani ulatuvas pealisehituses saaks kasutada tavamööblit. Ühel oli sisse ehitatud isegi kamin ning avatud ahtriosas oli gaasigrill. Lagi kaetakse päikesepaneelidega, mis peaks tagama küllaldase elektrivarustatuse. Moodsad elektroonilised navigatsioonivahendid hoiavad aluse määratud kursil ka tugeva tuulega, suurest purjepinnast hoolimata. Müügihinnaks arvatakse tulevat 40 000–50 000 eurot.

Puitpurjekas
Nagu mitme muu asjaga, nii on ka puidust purjepaatidele koitnud Soomes uus elu. Puitpaatide ehitajaid koondavasse ühendusse kuulub rohkem kui 60 ettevõtet. Ollakse arvamusel, et tõelisi paate ehitati rohkem kui pool sajandit tagasi. Puupaadi kasuks räägib ka väike ehk pea olematu ökoloogiline jalajälg. Alumiiniumi tootmine on väga energiamahukas, plaste saadakse varsti lõppevast naftast, lisaks kaasneb plastide tootmisega hulk mürgiseid jääke. Lisaks võib praegu valmistatav puupaat olla väga pikaealine, sest puidu saab sügavalt puuõliga läbi immutada. Polegi vaja muud kui sügisel paat korralikult puhastada ja kevadel uus tõrvakord peale panna.
Üheks näiteks puupaadist oli messil väljas ahvenamaalaste talupurjeka eeskujul valmistatud uus purjekas. On juba üsna palju neid, kellele meeldib purjetada just samasugusel alusel nagu oli esiisadel. Sügava kiilu puudumise korvavad pilsikanalisse pandavad tinaraskused, aga veel ehedam on korjata sinna rannalt kive nagu muistegi. Et mitte ainult ilmast sõltuda, saab 6,95 m pika ja 2,05 m laia purjeka edasiliikumiseks panna tagasihoidliku 7–10 hj diiselmootori. Purjeka messihinnaks oli 18 000 eurot.

Tallinn
Meie näitus oli tunduvalt väiksem kui Helsingis, näiteks osalevaid firmasid vastavalt 92 ja 344. Aga ega ta sellepärast armetu olnud – rahvaarvud on ju samas proportsioonis. Küll jäi tagasihoidlikuks külastajate arv, vaid 5925 inimest. Kas on rahva rahakott nii tühi, et sealt peale leiva ja leivakõrvase muuks ei jätku?
Vaatamisväärset igatahes oli, aga raske on lugeja jaoks midagi välja valida, kui ühte serva jäävad sadasid eurosid maksvad sõudepaadid ja teise kümneid kordi kallimad luksuskaatrid. Eeldades, et kaatrite ostmisest huvitatud leiavad ise tee Balti Merekaatritesse, Bell-Marine’i vm, vaataks ehk odavamaid veele minekut võimaldavaid asju.

Rahvapaat Dolphin
Kõik messil käinud pidid õues sissepääsu juures nägema universaalset rahvapaati Dolphin – küllap ulatuvad tegijate plaanid Eestist kaugemale. Külmast siniseks tõmbunud J alus kandis kirja „Prototüüp”. Firma BoatArt meeste peas liiguvad vist sarnased mõtted siinkirjutajaga, kui aastaid tagasi TM õpetas lugejaid odavat mitmeotstarbelist paati ehitama,millega saaks nii sõuda, purjetada kui päramootori abil kulgeda. Just mitmeotstarbelisus peaks alusele edu tagama. Puri ja mast on kergesti eemaldatavad, kokpitis on nendele pesad. Purjetada saab korraga kuni kuus inimest, aga ilma mastita mahub sinna kuni kümme. Päramootoriga hakkab paat glisseerima, nagu katsesõidud on tõestanud. Svert ja tüür liiguvad takistusega kohtudes üles, seega saab temaga liikuda ka väga madalas vees ehk tulla kaldale. Kere on tehtud uppumatuks. Ilma mootorita maksab paat umbes 8000 eurot.

Porta-Bote
Selle firma paat on Guinessi rekordite raamatus kui paat, mis sõitnud liustikujärvel rohkem kui 6000 m kõrgusel Džomolungmale sooritatud retke käigus. Kokku-lahtivolditava vetruva polüpropüleenkerega aeru/mootorpaat ei hüppa-põrka, ei karda torkeid nagu kummipaat ega rammi nagu jäigakereline. Kuid kõige parem omadus on, et seda saab igale poole kaasa võtta, sõiduvalmis seadmiseks kulub maksimaalselt 20 minutit ja kokkupakkimiseks 10, kokkupakitu paksus on vaid 11 cm. Sõltuvalt tüübist on paadid kas 1-, 2- või 4kohalised, kaal 21–43,6 kg, mootorid vastavalt 2,7, 4 või 7,8 hj (kuni 15 sõlme). Tänu tekkivale nn imuefektile on paat veepinnal väga stabiilne, ka püstiseisvale spinninguloopijale. Abaci OÜ hinnakirjas on paadid 2000–2900 euroga.

Rival mini 360
Vast kõige parema hinnaga jäi silma OÜ Paadilaenutus pakutud paat. Kolmele inimesele mõeldud, 7,5/10 hj mootorit kannatav, vaid 75 kg kaaluv, kuid kandejõuga 390 kg paati pakutakse hinnaga alates 699 eurost. Paat on 3,6 m pikk ja 1,5 m lai.

Kasse 430
Kasse oli esimesi paate Eestis, mis hakkas välja vahetama halva kuulsusega Nõukogude-aegset Pella aerupaadilaevastikku. Praegu on Kasse paate registreeritud kõige enam (348 tk aastatel 2005–2010) – ju siis on see aastatega heaks kiidetud. 4,3 m pikk ja 1,55 m lai, 28 cm süvisega paat kannab nelja inimest (340 kg). Ise kaalub 90 kg. Soovitusliku 5 hj mootoriga liigub umbes 15 km/h. Peaks sobima kõigeks, mida üks paat peaks suutma.

Nord 460
Messil 2500 euroga, muidu 1800 + käibemaksu eest (ka järelmaksuga) OÜlt Marineworld saadav glisseeriv mootorpaat Nord 460 peaks hästi sobima sõiduks ka teravates lainetes. Paat on kiire, lihtne ja vastupidav, sobides ühtviisi nii kalameestele kui lõbusõitjatele. Kahekordne uppumatu kere tagab turvalisuse. Antud mudelile soovitatakse kuni 14,9 kW/20 hj mootorit.

Sarnased artiklid