Mängiks täna van Goghi?
Tormi Soorsk
01.07.2016

On selge rõõm, kui rühm noori inimesi silmade särades pakatab tahtmisest midagi ära teha – ja teebki. Ning nii andekalt ja hästi, et auhinnad aina tulevad.

Siinkirjutaja ei saanud jälgida telesaate „Ajujaht“ finaali, kuid nägi järgnevatel päevadel siit-sealt neid silmi, mis võitjaks tunnistamisel särama lõid – ja säravad siiani. Ei saa need Eesti asjad olla sugugi nii viletsad nagu siin-seal virisetakse, kui sellised talendid Eestis asju teevad, mis maailmaski suurt tunnustust leiavad. Aga kuidas selleni jõuti?

On vaja – teeme ära!
Kaks ja pool aastat tagasi palus Mihkel Joala – keda tema ümber koondunud tiimi liikmed hellitavalt „meie hulluks leiutajaks“ kutsuvad – tütar Mii oma toa seinale joonistada pilt ükssarvikust. Mihkel on muidu väga andekas ja loominguline inimene, ent joonistada eriti ei oska. Küll on ta aga leiutaja (see on lausa tema elukutse). Nii ta mõtleski, et peab ju olema mingi võimalus „maalida“ ka mitteoskajal. Ta ühendas Nintendo Wii puldi ja mõned autojupid ning nii sündiski esimene SprayPrinteri prototüüp. Esialgu oli printer küll võrdlemisi ebatäpne ning aeglane, kuid idee iseenesest toimis. Oli, millele toetuda.
Praeguseks on sama ideed kõvasti edasi arendatud, printimise pikslid on täpsemad ja kergemini kontrollitavad. „Ajujahi“ viimases saates printis Mihkli tütar soovitud ükssarviku pildi žürii ees valmis.
SprayPrinter on juhtmevaba printer, millega saab nutitelefonist pilte trükkida mis tahes pindadele. Selleks läheb vaja nimetatud printerit, vastavat äppi ja pihustatavaid värve. Töö käib järgmiselt. Telefon tuleb asetada selle pinna suunas, kuhu pilti soovitakse trükkida. SprayPrinteri küljes olev leedlamp suhtleb telefoniga. Tänu sellele suhtlemisele teab printer, kuhu ja kui palju värvi lasta. Parameetreid, näiteks pikslite suurust ja printimise kiirust, saab iga kasutaja ise sättida. Värve võib kasutada nii palju, kui „kunstnik“ ise soovib. Äpp n-ö tõlgib pildi kihtideks ning iga kihi juures kasutab erinevat värvi.

Edu saabus kiiresti
Idee SprayPrinterist välgatas Mihklil kaks ja pool aastat tagasi, kuid ettevõtet on arendatud alles 2015. aasta oktoobrist. Mihkel oli kaks korda proovinud osa võtta start-up kiirendist Buildit (põhiliselt riistvara arendusele keskendunud), kuid ebaõnnestunult. Tal oli osavõtuks vaja meeskonda. Kolmandal korral oligi tal meeskond olemas ning siis sai ta ka Builditist osa võtta. Sealt saadigi esimene suur tõuge, et edasi tegutseda.
Inimene võib olla kui tahes andekas, aga üks inimene on üks inimene, öeldagu pealegi, et ka üks on lahinguväljal sõdur. Või teistpidi: inimene ei pea tegelema saja asjaga, iga kingsepp jäägu oma liistude juurde.
Richard Murutariga tutvus Mihkel ühise tuttava kutsel Võrtsjärve Tondisaarel toimunud kokkusaamisel. Richard on loominguliselt nahaalne, ambitsioonikas ja väga karismaatiline isiksus – nii iseloomustatakse teda tiimis. Nad klappisid kohe hästi. Samal õhtul ütles Mihkel Richardile, et ole mu Yang, ma olen su Yin, ja nii algaski meeste koostöö. Temast sai tegevjuht, kes karismaatilise isiku ja laheda kõnemehena müüks isegi norrakatele naftat.
Tootmisjuhi Henryga kohtus Richard ühise sõbra pulmas, kus pärast kolme pidutsemispäeva jõuti omavahel ka näiteks maadelda. Henry on hariduselt Tallinna Tehnikaülikooli tootearenduse magister ning Siemensis töötamise kogemusega jalad-maapeal-mees, kes oskab kaalutlemist ning elevust hoida proportsioonis. Nädala pärast liitus Henry Mihkli ja Richardiga.
Ka Richardi isa Alo vaimustus ideest. Kuna ta otsis parasjagu uut väljakutset, jõudis temagi meeskonda, kus temast sai ärijuht.
Viiendana liitus tiimiga Mihkli õde Sirla, kes hakkas haldama ettevõtte kommunikatsiooni. Aet tuli esialgu kommunikatsioonipraktikale, kuid kuna töömaht üha kasvas ning et Sirla ja Aeda koostöö toimis hästi, võeti temagi tööle. Kuna praegu on SprayPrinterist avaldatud artikleid rohkem kui kümnes erinevas keeles Tartu Ekspressist Discovery Channelini, siis järelikult on nad õiged inimesed õigel kohal.
Möödunud aasta lõpul – selle algul läks lumepall veerema. Tuli Prototroni (toetab ettevõtjaid esimese töötava tootenäidise ehk prototüübi väljatöötamisel rahaliselt) prototüüpimise võistlus, mille võitmine lisas tublisti enesekindlust ja andis hoogu. Sealt edasi esitleti SprayPrinterit mitmetel üritustel, näiteks Riias ja Varssavis, kuid murranguliseks hetkeks sai, kui Mike Butcher firmast TechCrunch kutsus SprayPrinteri osalema Tech Crunch Disruptil Londonis. See on võib-olla et olulisim start-up-üritus kogu maailmas ja SprayPrinter pääses seal kümne murrangulisema start-upi hulka. Sealt edasi kutsuti meeskond toodet tutvustama n-ö tehnoloogiamaailma Oscarite üritusele San Franciscosse – üritusele nimega Tech Crunch Awards. Kõlavaid tiitleid on nad saanud veelgi. Näiteks Hardware Launchpadil Tallinnas tunnustati neid kõige innovaatilisema start-upi tiitliga ning äsja, nagu teame, võideti ERRi saates „Ajujaht“. Ja olgu öeldud, et kõiki saavutusi ei jõua siin üles lugeda!
Kui SprayPrinteri teekonnal on olnud midagi stabiilset, siis on see olnud pidev muutumine. Sest areng on olnud kiire ja lumepall veerenud täiskäigul. SprayPrinter tegi tänavu talvel ka viienda Eesti ettevõttena läbi eduka taotlusvooru Hooandja-tüüpi ühisrahastuskampaanias Indiegogo. Märkimisväärne on, et selles kampaanias osaleti vaid idee tasandil, polnud isegi õiget toodet, mida inimestele näidata, kuid tänu tiimi sihikindlusele koguti raha 159% seatud eesmärgist.
Et tulevik oleks kindlustatud, siis on kaubamärk kaitstud Euroopa Liidus, käes on tööstusdisaini patent, eelpatendi taotlused on sisse antud nii USAs kui ka Euroopa Liidus.
SprayPrinteril läheb väga hästi, sest vundament ehk meeskond on väga tugev ja tasakaalus. Iga liige teeb seda, milles ta on kõige tugevam.

Lähi- ja kaugemast tulevikust
Richard ja Henry käisid HWTreki (riistvara arendusplatvorm) kaudu Hiinas võimalusi uurimas ja tehastega kontakte sõlmimas. Praegu valmistataksegi tootmist ette. Esimesena saadetakse septembri lõpuks välja printerid kõigile neile, kes toetasid neid Indiegogo ühisrahastuskampaanias. Jõuludeks on plaanis valmistada 5000 printerit, mis tulevad müügile ka näiteks Bauhofis, aga ka näiteks Amazoni ning olemasolevate partnerite müügivõrkudes. Edaspidi toodetakse juba 5000 printerit kuus, kasvatades samas jõudlust. Praegu käivad läbirääkimised ka mitmete suurte rahvusvaheliste korporatsioonidega, kelle abiga oleks SprayPrinterit võimalik paremini tehnoloogiliselt välja arendada ja katsetada ning ka sama tehnoloogiat mujal kasutada.

Sarnased artiklid