Maasturite võidujooks
Tõnu Ojala
02.07.2016

Kui paljudes maades on Edge Fordi mudelivalikus juba vana tegija – I põlvkond debüteeris koguni 2006. aasta Detroidi autonäitusel – siis Euroopasse jõudis see alles nüüd II mudelipõlvkonna kujul.

Veel kümmekond aastat tagasi „lammutasid“ Euroopa autoturul igat mõõtu mahtuniversaalid, praegu on selgelt maasturite buum. Eelmise aasta läks selles osas ajalukku, kui SUV-id Euroopas esmakordselt nii väike- kui väike-keskautodest mööda läksid. Ja see pole kindlasti veel kõik – LMC Automotive ennustab, et tänavu haaravad eri masti maasturid 26% Euroopa turust ning aastaks 2020 kasvab see näit peaaegu kolmandikuni Vana Maailma autoturust.

Euroopas piirdus Fordi SUVide valik pikka aega Kugaga ja seda oli selgelt liiga vähe. Samas on Fordil kui globaalsel tegijal üle maailma rohkesti erinevaid mudeleid ja nii polnud ime, et mullu toodi Aasia mudelivalikust siinsesse mudelirivvi pisike Ecosport ning nüüd korratakse sama Kanadas kokku pandava Edge´ga. Nende kolme mudeli toel loodetakse jõuda Euroopas maasturite segmendis 200 000 autoni, mis tähendaks eelmise aastaga võrreldes 30% tõusu ja mida oleks kaks korda enam kui 2013. aastal.

Edge on Kugast klassi võrra suurem, tema 4,81 m pikkus on igati võrreldav VW Touaregiga ning enam-vähem samas suurusjärgus on ka nende autode maastikusuutlikkust väljendavad suurused – nt kliirens (Edge´l 203 mm), mis erineb Touaregi omast vaid 2 mm võrra.

Kui Touaregi ostjal tuleb valida 204 või 262 hj 3liitrise V6-diiselmootori vahel, siis täpselt sama suur valik on ka Edge´i ostjal. Erinevalt VW-st kasutab Edge aga mitte kuue- vaid neljasilindrilist diiselmootorit, mis meie oludes saadaval kas 180 või 210 hj versioonis – neist esimene koos kuuekäigulise manuaal- ning teine koos kuuekäigulise PowerShift-automaatkäigukastiga. Neljarattavedu on standardis – seda siis nn Fordi intelligentse nelikveosüsteemina (AWD), kus auto läheb vastavalt vajadusele sujuvalt üle esirattaveolt nelikveole ja vastupidi.

Mõõtmetelt suur ja ruumikas, on ka Edge sarnaselt Touaregiga siiski vaid viiekohaline. Ehkki kokku pannakse Edge´sid teisel pool Atlandi ookeani, kannab auto nii teostuselt kui kujunduselt endas igati euroopalikke jooni. Autonduse päris viimast sõna Edge´i sisekujundus endast siiski ei kujuta – pole ju ka aluseks võetud Mondeo enam just esimeses nooruses ja ka Edge – ehkki Euroopa seisukohast uus mudel – on mujal maailmas siiski juba paari aasta tagune uudis.
Edge on varustatud Fordi jaoks mitme uue tehnoloogiaga, sh isekohaneva roolisüsteemiga, mis muudab vastavalt sõidukiirusele automaatselt rooli ülekandesuhet – see teeb auto aeglasel sõidul kergesti manööverdatavaks, suurtel kiirustel aga täpselt ja kindlalt juhitavaks. Selline häälestus vajab küll veidi harjumist, sest keskasendis on rool justkui väikese lõtkuga, kurvis kipub aga kergesti „üle keerama“. Aga jah – sellega saab (ja tuleb) harjuda.

Loomulikult leiab ka Edge´lt ohtralt kõikvõimalikke elektroonilisi sõiduabisid – kuni intelligentse kiirushoidikuni välja, mis auto kiirust mitte ainult eessõitvate autode vaid ka vastavalt liiklusmärkidelt loetavatele kiiruspiirangutele kohendada suudab.

Muljetavaldav on aktiivne mürasummutussüsteem, mis töötab samal põhimõttel nagu heli summutavates kõrvaklappides – süsteem tuvastab salongi „tunginud“ soovimatu müra ning neutraliseerib selle, suunates autosse helisüsteemi kaudu vastupidiseid helilaineid. Selle tulemusena hakkavad tuulevihinad autosse kostma alles 160-170 km/h juures ning üsna veidrana mõjub see, kui foori tagant liikuma hakates teatud kiiruse saabudes seni selgelt kuulda olnud kojameeste liikumise heli lihtsalt kaob!

Ehkki mõõtmetelt samas klassis VW Touaregiga, kerkivad hinnakirju ja varustusi kõrvutades Edge´i kõrvale hoopis pisut väiksemad Audi Q5- või BMW X3-masti sõidukid. Reaalselt hakkab Edge aga kliente meelitama eelkõige Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan X-Traili ja tulevase Škoda Kodiaqi arvelt. „Lahjema“ ehk 180 hj diiselmootoriga Edge´i hind hakkab Eestis kriipsuke alla 40 000 euro taset, võimsamat mudelit saab vaid Sport- ja Titanium-varustuses ning sel juhul jääb hind 43 900 ja 45 500 euro vahele (võrdluseks – VW-l ei ole praegu valikus ühtegi Touaregi, mille hinnanumber neljaga algaks). Lisanimest Sport ei tasu end siiski eksitusse viia – pigem on Edge´i juures rõhku pandud siiski mugavusele ning „Sport“ avaldub eelkõige disainielementides.

Sarnased artiklid