Lustiline rongisõit
Tormi Soorsk, Kyösti Isosaari
08.03.2011

Soomlased tegid koostöös venelastega teoks midagi sellist, mida paljud eestlased – eeskätt hotellide, restoranide ja kaupluste omanikud – jäävad veel pikalt kadedusega vaatama. 12. detsembril 2010 sooritas esimese sõidu Helsingist Peterburi uus rong nimega Allegro, mis esialgu hakkab sõitma mõlemas suunas kaks korda päevas.

Vt ka soomekeelset uudislõiku Allegro avasõidust

Esimese rongisõidu tegid kaasa ka Soome president Tarja Halonen ning Venemaa peaminister Vladimir Putin. Mõlemad peavad seda rongi ja sellega seonduvat väga tähtsaks. Halonen ütles pärast reisi, et Venemaa kaalub koguni Soome kodanikest rongisõitjaile kolmepäevase viisavabaduse sisseseadmist (nagu see on praegu kruiisilaevadega reisijail), samas lubas Soome president paluda valitsusel veenda Euroopa Liitu, et alustada pilootprojekti, mis lubaks venelastel reisida ilma viisata Soome (loe: Euroopasse).
Kuna Moskva–Peterburi vahel juba sõidab ülikiirrong, siis uue rongiliiniga avaneks ka rahakatel moskvalastel mugav võimalus igatsetud lääneriikide külastamiseks. Samamoodi saavad soomlased mugavalt minna kaema Euroopa üht kaunimat ja suursugusemat linna – Peterburi. Helsingi hotellid, kauplused ja söögikohad saavad priske rahavoo osaliseks, sest rikas venelane on suurejooneline. Kui praegu liigub Helsingi ja Peterburi vahel raudteed pidi aastas umbes 230 000 inimest, siis usutakse kümne aasta jooksul see arv kolmekordistuvat.

Rong lennuki asemel
Logistikaga tegelevate inimeste, aga ka paljude tavakodanike arvamus rongisõidust on selline, et rongiga soovitakse sõita 3-4 tundi – sealt edasi pikemate vahemaade ületamiseks kipub kaalukauss kalduma lennuki kasuks. Kui aeg jääb mainitu ajavahemiku lähedale, siis on rongide näol lennukitele kõva konkurent. Jäävad ära pikad ootamised lennujaamades, pagasi- ja isikukontrollid (tolli- ja piiriprotseduurid toimuvad Allegros sõidu ajal), pikad sõidud kesklinna, lisaks on rongikupees enamasti mugav tegelda ükskõik millega.
Helsingi–Peterburi rong kulutab esialgu ühe otsa sõiduks 3 tundi 36 minutit. Kui käsiloleva raudtee kohendamine lõpeb, siis lüheneb sõiduaeg veel poole tunni võrra. Kiirus peaks trassil olema ca 200 km/h, tippkiirus 220 km/h.
Uue rongi kasutuselevõtu taga on Soome raudteefirma VR ning Vene vaste RŽD, nelja Allegro-nimelise rongi hoolduse jm probleemidega tegeleb ühisfirma Karelian Trans. Tuntud Itaalia Alstomi-nimelise rongifirma Nuovo Pendolino kontseptsioonil põhinevad ülikiired elektrirongid asendavad seni sellel trassil liikunud, veduritega sõitvaid Sibeliuse ja Repini nime kandnud koosseise.
Esialgu tehakse päevas mõlemal suunal kaks reisi, suvel graafikut tihendatakse.

Kahes vooluvõrgus
Uued rongid sõidavad ümberseadistuseta nii Soomes kui ka Venemaal – Soomes 25 kV/50 Hz vahelduvvoolutoitega, Venemaal 3 kV alalisvoolutoitega trassil. Selline kahe erineva voolu probleemideta kasutamine andiski võimaluse sõiduaega tunduvalt lühendada. Repini ja Sibeliuse nime kandnud rongide kitsaskohaks oligi vajadus piiril vedureid vahetada – vedureid vahetati Vainikkalas ja Viiburis.
Allegrol pole selliseid vahetusi vaja teha, enamgi veel, neid ei saakski teha, sest tegemist on jagatud elektrijõuülekandega rongiga. Ka pole vedurit kui sellist rongil olemas, jõuülekandemootorid ning vedavad rattapaarid on seitsmevagunilise rongi kahel esimesel ning kahel viimasel vagunil. Kahe erineva voolu tarvitamiseks vajalik varustus on lisanud rongile kaalu vaid mõnisada kilo, eeskätt Vene poolel sõitmiseks on madalama pinge ja suurema voolutugevuse tõttu vajalikud massiivsemad vooluvõtturid rongi kohal. Soome pinnal sõitmiseks vajalik peamuundur on Vene poolel tööta.

Uus, kuid kasutuskindel
Allegro on valmistatud Itaalias, aga seal on raudteedel teine rööpavahe kui Soomes ja Venemaal. Seepärast tehti rongi katsetused Soomes. Samas olid kõik komponendid katsetatud juba enne, kui uus rong veel meetritki polnud sõitnud. Allegro esindab uut, kuid hoolega testitud tehnoloogiat. Siiski ei ole soomlaste jaoks tegemist millegi väga värskega, sest veomootorite seadistus jms on neile tuttav Soomes kasutatavatelt Sm4 ja Sm5 Pendolino lähirongidelt. Erinevus on vaid selles, et kui Sm-tüüpi rongidel mootorite võimsust reguleeritakse võimsate GTO (Gate Turn off Thyristor) türistorite abil, siis Allegrol Sm6-l on selleks võimsad transistorid IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor), mis on praegu elektrirongide juures tipptase.
Uue rongi puhul tuli kasuks seegi, et sai võtta kogemusi Soomes kasutatavatelt Pendolinodelt – just töökindluse tõstmiseks talvekuudel. Rong sõidab ka miinus 50 kraadi juures, sest kasutatud on madalatele temperatuuridele sobivaid terasesulameid. Vagunite alusraamid on kaitstud tuisklume tungimise eest sinna, kuhu lumel ja jääl asja pole. Ka vedrude ümber on samal eesmärgil kummikaitsed.
Katsesõite on tehtud palju, ainuüksi esimesel Soome saabunud Allegrol kogunes neid 27 000 km. Katsesõitudeks võib nimetada ka Helsingi–Peterburi vahelisi sõite. Kõik saadud andmed kogutakse kokku ja kasutatakse uute rongide ehitamisel. Rongidel on kaheaastane garantii ja kui midagi on vaja muuta, siis tehakse see ära soetamishinda muutmata.

Sarnased artiklid