Lisasilm autole – ja lisaaju ka
Vello Kala
04.01.2012

Kivikirveste ajast pea XX sajandi lõpuni uskus inimene eeskätt oma silmi. Ega see põhimõte tänagi vale ole, aga ainult oma silmadest võib väheks jääda.

Juhi elektroonilised abilised ilmusid kõigepealt sõjalennukeile – lennukiirused muutusid nii suureks, et ainult juhi meeleorganeist lennuki efektiivseks juhtimiseks enam ei piisanud. Ent mis kord leiutatud, leiab enamasti tee ka tavatarbijani.
Mis on Mobileye? Need, kes kasutavad kallima otsa autosid, on selliste süsteemidega juba tuttavad, sest autode põhivarustusse jõudsid sellised seadmed paari aasta eest. Nüüd annab Mobileye viimase põlvkonna süsteem C2-270 igaühele võimaluse oma auto samale tasemele tõsta.

Mida Mobileye pakub?
Liiklusstatistika põhjal on levinuim liiklusõnnetuse tüüp Eestis tagant otsasõit – ligi 28% kõigist mõlkimistest. Mobileye mõõdab pidevalt vahemaad teie ja eessõitja vahel – ning kui see hakkab kiiresti vähenema, hoiatab. USAs tehtud uuringute põhjal hoiaks 0,5 s varem kõlanud eelhoiatus ära 60% otsasõitudest, pooleteisesekundine juba 90%. Aga oma silmad? Neid ei asenda miski, ometi juhtub, et vajume hetkeks mõttesse, meid häirib raadiouudis, mobiilihelin või miski muu, tähelepanu hajub ja õnnetus ongi käes. Kui distants väheneb järsult, ehk ees sõitev auto pidurdab, toob Mobileye FCW (Forward Collision Warning, otsasõiduhoiatus) juhi heli- ja valgussignaaliga reaalsusse tagasi.
Mobileye nn ummikurežiim töötab väga väikeste kiiruste puhul ja hoiatab, kui vahemaa eessõitjaga jääb alla 1,2 meetri.
Oluline abimees on ka jalakäijahoiatus. Mobileye märkab külgsuunast lähenevat jalakäijat või ratturit, hindab, kas läheneja võib teie rataste alla sattuda, ja kui nii, annab visuaalse ja häälega hoiatuse.
Mobileyest on abi ka siis, kui liiklusoht pole (veel) vahetu. Süsteemi pikivahekontroll järgib hoitava pikivahe vastavust sõidukiirusele. Jõudes eessõitjale lähemale kui 2,9 sekundit sõiduaega antud kiirusel, annab süsteem märku.
Midagi ka unistele juhtidele – Mobileye jälgib asetust tee eraldusjoonte suhtes. Kui kipute sõidureast välja kalduma, annab reajälgimissüsteem asjast märku, aga kui näitate enne suunda, teab süsteem, et pööre on teadlik ning signaal ei lülitu.
Ning veidi ka lihtsalt mugavust – Mobileye võib panna enda eest kaug- ja lähitulesid ümber lülitama. Intelligentne tuledekontroll lülitab sisse kaugtuled, kui lähim eessõitja on vähemalt 400 meetri ning vastutulija 800 meetri kaugusel. Kui kiirus langeb alla 30 km/h võtab süsteem kaugtuled maha. Sama juhtub siis, kui sõita valgustatud alasse. Süsteemi võib seada ka hoiatama näiteks märja teekatte eest.

Kuidas Mobileye töötab?

Süsteem koosneb kolmest komponendist. Kõigepealt silm – kaamera, mis kinnitatakse tuuleklaasi ülaossa, üldjuhul sinna, kus mõnedel autodel on vihmasensor. Vihmasensoriga autodel tuleb kaamera seada selle kõrvale. Valida on kahe kinnitusjala vahel – üks laugema, teine järsuma tõusuga tuuleklaasidele. Teine komponent on displei, mille võib kinnitada suvaliselt – peaasi, et see jääks mugavalt nägemispiirkonda. Süsteemi elektroonika on mahutatud kaamera korpusesse, sealsamas on ka summer heliliste hoiatuste jaoks. Ning kolmas osa on ühenduste karp, mille kaudu süsteem ka voolu saab – selle võib peita ükskõik kuhu armatuurlaua alla või sisse.
Mobileye kasutajajuhend on paras paks raamat, aga sellest ei tasu heituda – süsteem töötab üsna omapäi, mingeid nuppe alatasa torkida ei tule. Mõni hetk pärast auto süüte sisselülitamist ilmub displeile roheline punktike, mis annab märku, et Mobileye on valmis teid teenima. Kõik järgnev töötab põhiliselt automaatselt. Displeil on siiski kolm nuppu: ülal keskel on valikute nupp, vasakul nn miinusnupp väärtuste vähendamiseks ja paremal siis plussnupp – nagu äratuskellal. Nende abil saate displeid heledamaks/tumedamaks ning helisignaali vaiksemaks/valjemaks sättida, samuti muuta Mobileye sensorite tundlikkust ehk õigemini kaugust takistusest, mis puhul seade teid hoiatama hakkab. Nii saate seadme kohandada oma sõidustiiliga – mõni soovib sõita kindla peale ja saada eelhoiatused juba suhteliselt vara, teine, agressiivsema sõidustiiliga juht soovib hoiatust alles siis, kui asi juba tõesti tõsine.

Paigaldus ja kulud

Väga odavaks auto lisasilma ja -ajuga varustamine ei kujune. C2-270 ise maksab 699 eurot. Sellega aga kulud ei piirdu.
Mobileye paigaldus ei ole asi, mida tasuks ise proovida. Süsteem vajab õige mitmekanalilist ühendust autoga, et olukordi õigesti hinnata – vaja on ühendust pidurisüsteemi, kiirusimpulsi juhtme, tuledelüliti, klaasipuhastajate jms süsteemidega. Palju sõltub ka autost endast – erinevat tüüpi elektroonikat kasutavatesse autodesse tuleb Mobileye erinevalt integreerida. Nii et see töö on vastava koolituse ja ettevalmistuse saanud spetsialisti jaoks. Kaamera vajab ka spetsiaalselt selleks mõeldud stendiga täpset kalibreerimist. Tallinnas R&P Gruppi paigaldustöökojas paiknevas Audiocity kaupluses hinnati paigalduskulusid jäävat auto margist ja mudelist sõltuvalt 50–70 euro piiridesse.

Kallis? Odav? Seda otsustab mõistagi igaüks ise oma eelistuste ja rahakoti järgi. 750-770 eurot on küll üsna suur raha, ent juba esimene veidi suurem plekimõlkimine võib märksa kopsakama remondiarve tuua. Coca-Cola näiteks on varustanud Mobileye’ga kogu oma Euroopa autopargi, sealhulgas sadakond tänavu Balti riikidesse veerema tulevat sõidukit.

Sarnased artiklid