Linnadžiip Jeepi moodi
Tõnu Ojala
21.10.2014

Jeep Renegade on Chrysleri kontsernis esimene Fiati põhjale ehitatud uudismudel. Ameerika autode fännidel ei tasu sellest siiski liigselt ehmuda – mis siis, et tegu läbi aegade esimese Jeepiga, mida Itaalias kokku pannakse.

Chrysleri ja Fiati koostöös valminud Jeep Renegade’i võiks esmapilgul tõsta samasse rivvi Renault Capturi, Peugeot 2008, Nissan Juke’i jt seda mõõtu pisimaasturitega. Veel paremini sobituvad rivaalide nimekirja Škoda Yeti ja Mini Countryman – esimene oma olemuselt-välimuselt, teine hinna poolest.
Projekteeritud on Renegade USAs, auto platvorm on tuttav Fiat 500L-lt ning seetõttu toodetakse teda Itaalias. Neil päevil algaval Pariisi autonäitusel teeb oma näitusedebüüdi ka Fiat 500X, mis ehitatud samale põhjale, kuid need autod hakkavad teineteisest oluliselt erinema nii välimuselt kui tehniliselt.
Renegade on Jeep mis Jeep ning selle nurgeline kuju toob silme ette nii Wrangleri kui ka koguni aastakümnetetaguse Willyse. Ameeriklaste nägemuses peaks Renegade’ist saama tõeline maailmaauto, mida plaanitakse müüma hakata üle terve maailma, enam kui 100 riigis.
Tänase aja trendidest ei saa Jeep siiski mööda vaadata ja ehkki Jeep assotsieerub läbi aastate maastikuautodega, on tegelikult varem ennegi mitmeid ühesillaveolisi Jeepe nähtud. Et suur osa nn linnamaastureid praktiliselt peale linnamaastiku muud ei näegi, on selles Jeepi jaoks uues autoklassis esiveoliste mudelite osakaal suur, ja nii on ka Renegade’i valikus mitmed esiveolised versioonid.
Mis aga neid „päris” ehk maastikuversioone puudutab, siis siin Jeepile kohaselt allahindlust tehtud ei ole. Nelikveosüsteeme on koguni kaks, Jeep Active Drive ja aeglustiga varustatud Jeep Active Drive Low. Mingit nn vana kooli maasturitele omast täiendavat kangide liigutamist autos siiski ei ole. Kui asi hullemaks läheb, saab nelikveo küll lukustada, kuid üldiselt aetakse läbi nelja eelseadistatud sõiduprogrammiga. Kuni 30,5kraadise lähenemisnurgaga toime tuleval tippmudelil Trailhawk on neid programme enamgi ning sellelt autolt leiab ka 210 mm-ni kasvatatud kliirensi (tavaversioonidel piirdutakse esiveolistel mudelitel 174, nelikveolistel aga 198 mm-ga).
Et tänapäeval mängib ülisuurt rolli kütusekulu, siis on Jeep võtnud kasutusele selles autoklassis seninägemata lahenduse, kus Auto-režiimis tagatelg täiesti välja lülitatakse. Samas käib ümberlülimine vajadusel välgukiirusel, ilma juhi sekkumiseta.
Ehkki Renegade on väike auto, üllatab ta ruumikusega, mis ilmselt ka suurte autodega harjunud ameeriklastele vastuvõetav on ning kus 4,2 m pikkuse autohakatise kohta on igati korralikult ruumi ka tagaistmel.

Euroopa geenidega
Mootorkatte avamisel paljastub seos Itaalia autotööstusega – termin Multijet on tuttav Fiatide mootoriruumist. Siin ei tee ka Jeep ise saladust, et konkreetsel isendil kasutusel olnud 2liitrine diiselmootor oli Fiati päritolu.
Seos Euroopaga lööb välja ka teele asudes. Auto on üsna jäik, mitte ameerikalikult pehme, ja on päris selge, et vähemalt Renegade’i euroversioonid on selle tuuningu saanud siinpool Atlandi ookeani. Mingi maanteelaevaga tegu muidugi ei ole, selle paneb paika kas või juba vaid veidi alla 2,6 m telgede vahe ja auto proportsioonid.
Sõiduruumi kujundamisel on seost Itaaliaga jõudumööda varjata üritatud. Mitmed Fiatidelt tuttavad detailid reedavad selle siiski ning veidi ka viimistlus ning materjalide valik, mis USA autode juures kunagi teab mis trendinäitaja pole olnud (tõsi, konkreetne auto oli veel eelseeriast, nii et etteheited selles osas pole vast päris õiglased). Aga et nüüd on Chrysler koos Jeepiga itaallaste kontrolli all, siis on ka nn jänkiautodel nendele „pisiasjadele” tähelepanu pöörama hakatud ja tulemused on selgelt paremuse suunas läinud.
Fiati roolis istumise tunnet siiski ei ole, sest nii rooli kui armatuurlaua kujundamisel on kasutatud hulganisti Jeepidele iseloomulikke elemente – alates tuulutusrestidest, lõpetades keskkonsoolis ilutsevale ajaloole vihjavast kirjast „Since 1941”.
Seosed eelkäijatega on selgelt olemas ka auto välimuses – kasvõi tagatuled, mis oma X-tähe motiiviga (seda kohtab autol veel paljudes kohtades) toovad silme ette II maailmasõja aegse Willyse bensiinikanistri!

Esinduslik valik
Nagu sai juba mainitud, siis septembris korraks Eestit väisanud auto oli veel eelseeriast ning müüki peaks Renegade jõudma aasta lõpus. Mootorivalikut lubatakse esinduslikku, seda nii mootoreid, käigukaste kui veoskeeme arvestades. Kõige lahjem versioon on 1,6litrine bensiinimootor (110 hj), väiksema 1,4litrise töömahuga bensiinimootorid arendavad tänu turbole kas 140 või 170 hj. Loomulikult on valikus ka diislid, need on kas 1,6- või 2liitrised. Käigukastide alumises otsas piirdutakse 5käigulise manuaaliga, teises äärmuses on uuelt Cherokeelt tuttav uus koguni 9käiguline automaat.
Renegade’i pisut alla 18 000eurone baashind tundub esmapilgul igati konkurentsivõimeline, kuid paraku kerkib see moodsama mootori, automaatkasti ja nelikveo korral kergesti kõrgustesse. Nii et Škoda Yetit siin konkurendiks pidada ei saa ning pigem üritatakse kliente leida Mini Countrymani potentsiaalsete ostjate seast.
Ju astub Renegade samasse rivvi Nissan Juke’iga – tegu on selgelt omanäolise autoga ning ilmselt hakkab ka see auto arvustajaid kahte lehte jagama – kellele meeldib väga ja kellele kohe üldse mitte. Aga kindel on, et kui mõnda seda mõõtu autot üldse džiibiks nimetada saab, siis seda kohe kindlasti! Ja seda mitte ainult nime, vaid ka sõiduomaduste poolest.

Sarnased artiklid