Lexus IS (2005-…)
Martin Harak
10.05.2012

Oma ala tippudeni jõudmine nõuab töökust, nendega sammu pidamine järjepidevust. Kui esimese põlvkonna Lexus IS oli omas segmendis veel tubli ja edasipüüdlik kollanokk, siis teist põlvkonda iseloomustab kohalejõudnu stoilisus.

Algas kõik aastal 1989, mil Toyota juhtkond otsustas eelkõige Põhja-Ameerika turgu silmas pidades luua uue automargi nimega Lexus. Kui esialgu piirduti suurte sedaanidega, siis millenniumi lähenedes toodi turule väikeste Saksa premium-autodega konkureeriv IS. Lexuse väitel oli esimest IS-i kavandades just BMW nende põhiline sihtmärk, lahti püüti saada Toyotalt päritud konservatiivsest imagost. Toona põnev uudismudel oli oodatud ja saigi populaarseks, kuid võrreldes sakslastega ei olnud see nii särav – objektiivselt hinnates kaotas IS näiteks 3. seeria BMWle pea igas aspektis. Sellest hoolimata oli tormihoiatus antud ning seda kinnitasid ka müüginumbrid.
Teise põlvkonna IS-i näidati 2005. aasta Genfi autonäitusel. Selle kujustus jagas laene 2004. a ideeautolt LF-C ning põhines mudeli GS lühendatud platvormil. Varasemast üpris tagahoidliku ilmega pisiautost oli saanud noolja kujuga täismõõdus keskklassi sedaan – välimuselt piisavalt jõuline, kuid samas soliidne.
Aastal 2008 lisati valikusse tänaseni haruldane neljakohaline kupeekabriolett. Universaalkere erinevalt eelkäijast ei pakutud. 2007. a tippmudeliga IS F tõestas Lexus oma kuulumist autoehitajate tippude hulka. Tegemist oli harukordse tehnoloogilise jõudemonstratsiooniga, mis pälvis kriitikutelt ülevoolavaid kiidusõnu.
Kõik IS-d said standardis 8 turvapatja ning EuroNCAP testis hinnati Lexust maksimaalse 5 tärni vääriliseks. Lisaks kasutatakse IS-l avariiennetussüsteemi, mis radarite-laserite abil kokkupõrkeohtu tunnetades näiteks turvavööd eelpinguldab.
IS-i mudelnimi sisaldab Lexusele omaselt koodi mootori töömahu kohta, nõnda on näiteks 2,5liitrise mootoriga auto nimeks IS 250. Märkimisväärseim mudeliuuendus teist põlve IS-i juures viidi läbi 2009. aastal, mil pisut muudetud seade sai veermik, rool, mõningad sõitjateruumi materjalid ning tuled. Pisemaid täiendusi on IS saanud pea igal aastal ning siiani värskena mõjuv mudel on tootmises tänaseni.

Ebapraktiline, kuid väga hästi varustatud
Uus IS kasvas eelkäijaga võrreldes igas suunas, paraku pole seda võimalik tajuda sõiduki sisemuses. Väljast äärmiselt õnnestunud kere sisse mahub lahedalt vaid kaks täiskasvanut, tagaistmed sobivad mugavaks äraolemiseks vaid lastele, kusjuures kõrge kardaanitunnel ja madal lagi teevad keskel istumise võimatuks (õigupoolest ei hiilga ruumikuse osas ka Lexuse peamised konkurendid).
Istmed on IS-l aga mugavad, enamasti seisusekohase nahaga kaetud ning mõnikord isegi ventileeritavad. Üleliigset sportlikkust aitab välistada istmete kehvemapoolne külgtugi, istmed meenutavad pigem pehmet ja sügavat sohvat. Auto üldolemusega on need aga heas kooskõlas, kuna Lexus ongi selgelt mugavusele orienteeritud. Sõiduruum peab ajahambale hästi vastu ning kulumisjäljed viitavad kas äärmiselt hoolimatule omanikule või väga suurele läbisõidule.
Arusaamatul kombel ei saa IS-i seljatuge tänini maha keerata. Kas rõhutab Lexus sellega oma elitaarset kuulumist esindussedaanide hulka? Ei tea, kuid teatud olukordades seab see auto kasutamisele piirid. Liiati, et pakiruum mahutavusega ei hiilga.
Sõiduruumi materjalid on soliidsed, kuid mõneti häirib plastdetailide rohkus. Varustus on üldiselt juba väga kõrgel tasemel, lisavarustuse nimekirja abil saab aga IS-i eriti vägevaks muuta. Kallimad eksemplarid sisaldavad tagurduskaameraid, distantskiirushoidikuid, kurvitulesid jms. Näiteks võib auto juhi sisenedes ära tunda ning istme ja rooli ise paika ära sättida.
Aga milleks siis väike Lexus veel hea on? Eelkõige tasaseks sõiduks kas või väga pikkade vahemaade taha. Tänu väga voolujoonelisele kerele (Cd=0,27), kaetud põhjale ning eeskujulikule heliisolatsioonile ei kandu sisse praktiliselt mingit tuule- ega rehvimüra. Müra teadupärast väsitab, mistõttu selle puudumine lubab mugavalt läbida pikki vahemaid. Veermik koosneb esisillal topeltõõtshoobadest ning tagateljel mitmikhooblahendusest. Tegemist on üpris trimmis seadega, kuid kõik see kokku töötab tõhusalt ning IS ei õõtsu ega raputa kunagi üleliia. Kokkuvõttes võib-olla mitte nii hea kui BMW, kuid ülejäänutest ikka tubli sammu võrra ees.
Rooliratas istub kätte sportlikult ning võimaldab ühtlasi saada ratastelt head tagasisidet. Jaapani auto ja elektrilise võimendi kohta on tegemist suurepärase tulemusega. Kõiksugu juhiabiseadmed kontrollivad diskreetselt ka kõige uljamat juhti ning IS-i pära naljalt libisema ei lähe. Tagavedu (Ameerikas ka nelikvedu) ja peaaegu ideaalne kaalujaotus (52:48) võimaldavad Lexusega nautida kurvisõitu väga kõrgel tasemel.
Veermiku vastupidavus on IS-l väga hea, kuid nagu meie teedel ikka, vajavad esmajärjekorras vahetust stabilisaatorivarda puksid. Margiesinduse kinnitusel on üksikutel juhtudel vahetatud rattalaagreid ning amortisaatoreid, seda just suuremaid rattamõõte kasutanud autodel. Roolilatte on vahetatud tagasikutsumiskampaania korras. Originaalvaruosade hinnad on Lexusel paraku üpris kõrged, kuid korraliku omaniku käes neid palju ei kulu. N-ö B-osade saadavus on Lexuse puhul aga tänase päevani äärmiselt kesine.
Üks Lexuse tüüpvigasid on aga tagumiste pidurisadulate ja -ketaste roostetamine. Siin aitab aeg-ajalt lihtsalt tugevam pidurdamine. Eriti peenelt teeb oma tööd pidurisüsteem[MH1] , mis saab aru, kas vähendatakse kiirust või üritatakse seisma jääda – varbaga pedaali puudutades jätab see mulje, nagu pidureid polekski, pedaali põhja lüües pidurdub auto hetkega.
Elektriga seotud vigu IS-l sisuliselt ei esine, samuti pole roosteprobleeme.

Vaid mõned mootorid
Lexus ei ole kunagi oma mudelitele palju mootoreid pakkunud, nii on see ka IS-i puhul. Esialgu olid Euroopa valikus V6-konfiguratsioonis 2,5liitrine bensiini- (208 hj) ja Toyota Avensiselt tuttav 2,2liitrine R4-diiselmootor (177 hj), Ameerika turule toodeti 3,5liitrist (318 hj) mudelit IS 350, mille kiirusomadused küündisid juba sportautode tasemele (0–100 km/h 5,6 s). Hilisem tippmudel IS F sai endale 5iitrise V8 (423 hj), mis andis autole koos kaheksakäigulise automaatkastiga väga väleda mineku (4,8 s 0–100 km/h). Tegemist oli tulise konkurendiga BMW M3-le ja Mercedes-Benz C63 AMG-le.
Enimlevinud on mudel IS 250, mille V6-mootor on meeldivalt sujuva käigu ja muheda häälega. Pooleteisetonnise auto liigutamisega see hätta ei jää, kuid ei ole ka ülearu sportlik. Kütusekulu öeldakse jäävat keskmiselt 8,4 l/100 km juurde. Diiselmootoritega IS 220d (177 hj) ja IS 200d (150 hj) tarbivat tehase andmetel keskmiselt pisut üle 5 liitri kütust, dünaamika poolest jääb IS 200d pisut nõrgaks.
Kõik mootorid on heade elastsusnäitajatega, mistõttu on nendega äärmiselt lihtne sõita. Töökindluselt öeldakse muretumaks valikuks bensiinimootor, kuna tänapäevastele diislitele omaselt võib rohkete külmkäivituste tõttu tahmuda EGR-klapp või kehva kütuse tõttu üles öelda kõrgsurvepump. Esimese puhul aitab „torude puhtaks laskmine”, pumba puhul Lexusega veel ühtegi juhtumit Eestis teadaolevalt esinenud pole.
Bensiinimootoriga autodele korraldas Lexus tagasikutsumise seoses kütusetorustike juures esinenud leketega, tänaseks on mure likvideeritud. Mõningaid vigu on esinenud klapiajastussüsteemi juures: külmalt hetkeks klõbisev mootor pole küll eluohtlik, kuid vajaks pikapeale remonti, mille hind jäävat suurusjärku 600 eurot. Kõik mootorid kasutavad sisuliselt hooldevaba kettajamit.
Käigukastidena on IS-l kasutusel kuuekäigulised manuaal- ja automaatkastid. Kummalisel kombel sai diisleid vaid manuaalkastiga. Sportmudelil IS F kasutatakse selleks eraldi väljatöötatud kaheksakäigulist automaatkasti. Käigukastid on väga töökindlad ning esiletõstmist väärib automaatkast, mis oma kasutusmugavuselt on autotööstuse absoluutne tipptase.
Olgu lisatud, et diislite puhul kimbutab suur pöördemoment sidurit ning probleeme võib tekitada kahemassiline hooratas. Jällegi, vea likvideerimise hind on krõbe, seetõttu tasuks teada, millise taustaga autot ostetakse.
Hooldusvälp on kõigi mootorite korral 15 000 km, iga 30000 km tagant tehakse suurem hooldus. Hinnad on auto hinda uuena arvestades soodsad, jäädes mõnesaja euro juurde.

Järelturul hinnatud
Teise põlvkonna IS-ga suutis Lexus astuda „suurte” sekka ning seda igati teenitult. IS on kvaliteetselt koostatud ning isegi viie aasta vanused eksemplarid näevad tänagi välja nagu uued. Võrreldes Saksa konkurentidega pakub Lexus kindlasti vähesemate üllatustega hoolduses käimist.
Mujalt kui Eestist pärit sõidukit tasub kindlasti margiesinduses eraldi kontrollida lasta, sest nagu hinnas sõidukitel ikka, liigub turul ka IS-i kahtlasevõitu kaugeid sugulasi. Kui sõprade või suurte esemete vedu pole primaarne, tuleb Lexust kindlasti kaaluda. Tegemist on äärmiselt suurepärast töökindlust ning maailmaklassi sõiduelamust pakkuva sõidukiga.

Sarnased artiklid