Lennuralli meistritiitel Inglismaale
Teodor Luczkowski
10.12.2009

Samal päeval, kui Red Bulli vormel 1 piloot Sebastian Vettel võitis Jaapani GP etapi, selgus Barcelonas Red Bull Air Race’il maailmameister lennurallis.

Red Bulli lennusõu-võistlus on inimesi köitnud juba aastaid, kuid sel aastal toimus mõõduvõtmine uuendatud reeglite järgi. Suurim muudatus varasema aastaga võrreldes oli kvalifikatsioonivõidu eest ühe punktiga premeerimine. Muudatust põhjendati sooviga teha kvalifikatsioonipäev võistlejaile ja pealtvaatajaile huvitavamaks ja see muudatus toimis sel aastal eriti hästi. Viimasel etapil Barcelonas sai tiitlikaitsja austerlane Hannes Arch kvalifikatsioonis kirja parima aja, mistõttu vähendas vahet britist liidri Paul Bornhommega neljalt punktilt kolmele ning muutis finaali selle võrra põnevamaks.
Kvalifikatsioonis lendasid kõik 15 pilooti kahel korral, arvesse läks igaühe parim aeg. Järgmisel päeval peetud finaali pääsesid aegade põhjal kümme parimat. Kui aasta varem said ebaõnnestujad lohutussõidus parimal juhul vaid ühe punkti, siis sel aastal võisid nad lausa etapivõitjaks pürgida – finaalipäeva esimese, Wild Card-nimelise lohutusvooru kaks parimat pääsesid samamoodi esimesse põhivooru nagu varasema päeva kümme parimat. Mida edasi, seda vähem võis piloot lubada aeglasemat lendu või eksimusi, sest vigade paranduste aeg sai lohutusvooruga läbi. Kaheteistkümnest esimeses voorus osalejast jätkas teises kaheksa. Neljast väljalangenust vaid viimane jäi punktita, parimale ehk kokkuvõttes üheksandale lisandus antud etapi eest 3 punkti. Neli väljalangejat selgusid ka järgmises, Super 8 nimelises voorus. Edasi pääsenud neli paremat panid viimaste lendudega paika, kelle arvele lisandus 12 punkti, kellele aga 10, 9 või 8 punkti.
Suuresti tänu leebematele punktijagamisreeglitele ei jäänud sel aastal ükski osaleja punktita.

Ühtlasem tase

Võistlusraja läbimise aeg on aasta-aastalt ühtlustunud, parima ja halvima aja vahe jääb sageli 4–5 sekundi piiridesse. Seetõttu tehti võistlusreeglitesse veel üks oluline muudatus. Erinevalt muudes valdkondades sageli esinevatest üleskutsetest kõikvõimalikke karistusi karmistada, otsustati lennurallil neid hoopiski leevendada. Pülooni lõhkumise eest saab nüüd kümne asemel kuus lisasekundit, väiksemate eksimuste (vale tiibade asend väravate läbimisel, neist liiga kõrgelt läbilendamine) eest kolme asemel kaks. Paar sekundit saab kiire lendamisega veel kuidagi heastada ja saadud karistus pole enam nii otsustav järgmisesse vooru pääsemisel, kui oli aasta varem.
Esmakordselt Red Bulli lennurallil osalenud austraallase Matt Halli kolmas koht üldkokkuvõttes näitab veel rohkem taseme ühtlustumist ja seda, et noored piloodid muutuvad tõsisteks konkurentideks vanadele lennuässadele. Veelgi enam – Hall lendab lennukil MXS-R, mille piloote võis varem vaid edetabeli lõpust leida. Enamik lendab siiski Zivko Aeronauticsi ehitatud lennukitega Edge 540. MXS-R on uuem, üleni süsinikkiust konstruktsiooniga lennuk, mille aerodünaamiliste lahenduste modelleerimisel oli pearollis arvuti tarkvara. Neid lennukeid on seni ehitatud vaid viis, kuid ennustatakse, et MXS saab peagi põhiliseks lennuvahendiks lennurallil.

Järgmiseks aastaks lubatakse rohkem võistlejaid ja uusi etappe, sealhulgas peatselt viisavabaks saavas Brasiilias.

Sarnased artiklid