Le Mans’i dramaatiline lõppmäng
Rein Luik
01.07.2016

Juba 84. korda sõidetud Le Mans’i 24 tunni sõidu lõppvaatus osutus sedavõrd dramaatiliseks, et kui keegi oleks taolise filmistsenaariumi kirjutanud, poleks seda usutavaks peetud.

Legendaarse ööpäevase kihutamise eel oli ootusärevus viimase pingeni keritud, sest huvitavaid vastasseise oli mitmeid. Üldvõidule oli raske selget favoriiti välja pakkuda, sest MM-sarja esimeste etappide, Le Mans’i vabatreeningute ja kvalifikatsiooni põhjal olid nii Toyota TS050 Hybrid, Audi R18 kui mullust võitu kaitsev Porsche 919 Hybrid võimelised võitma. Konkurents GT-autode seas sai aga lausa ajaloolise tähenduse, sest möödunud oli täpselt 50 aastat Ford GT40 esimesest kuulsast võidust Le Mans’is. Tookord lõpetas Ford mitu aastat valitsenud Ferrari ülemvõimu ja nüüd olid need kaks automarki taas kahevõitlusse asumas.

Viimase ringi draama
Vaevalt oleks ka Le Mans’i võistlusele stardi andnud Hollywoodi superstaar Brad Pitt osanud ette kujutada taolist stsenaariumit, mis 84. korda sõidetud legendaarsel võidusõidul lõpuks draamatilise lõppmänguni viis.
Kihutada 23 tundi ja 57 minutit probleemideta, juhtida võistlust veel eelviimasel ringil ligi pooleteise minutiga ja siis pühkida suu esikohast puhtaks mootoririkke tõttu – selline oli Toyota meeskonna, mille koosseisus sõitsid Anthony Davidson, Sebastien Buemi ja Kazuki Nakajima – saatus.
Ainus kord, mil Jaapani autotootja on selle kuulsa võidusõidu võitnud, juhtus 1991. aastal, mil esikoha saavutas Mazda. Toyota on mitu aastat üritanud 24 tunni sõitu võita ja veel 10 minutit enne finišit tundus, et nüüd see lõpuks juhtub, ent siis teatas Nakajima, et võimsus kaob ja heitlus sai kurva lõpu. Lohutust ei pakkunud ka asjaolu, et meeskond teises Toyota autos – Stephane Sarrazin, Kamui Kobayashi ja Mike Conway – pjedestaali teisele astmele tõusis.
Porsche meeskond koosseisus Marc Lieb, Neel Jani ja Romain Dumas olid läbi kogu võistluse pidanud lahingut kahe Toyota vastu ning olid lõpuks isegi üllatanud, et võidu teenisid. Aga nemadki möönsid, et Toyota meeskonnast oli tõeliselt kahju. Ka kolmandana finišeerinud Audi sõitjad tunnistasid, et nad oleks parem valmis loobuma poodiumikohast, kui rivaalide taolist ebaõnne nägema. Toyotale tagas edu (mis ei toonud küll kahjuks võitu) veidi väiksem kütusekulu, mistõttu nende TS050 Hybrid suutis ühe tankimisega läbida 14 ringi konkurentide 13 vastu.
Käesoleval aastatuhandel koguni 13 korda Le Mans’is võitnud Audit vedas seekord alt neile varem pea alati võidu võtmeks olnud töökindlus. Mõlemat Audi R18 tabasid võistluse käigus rikked, mille kõrvaldamine nõudis palju aega. Mõlemad meeskonnad küll finišeerisid, aga kaotust kogunes kolmandana ja neljandana lõpetanud meeskondadele vastavalt 12 ja 17 ringi. Porsche teine meeskond, mullused maailmameistrid Mark Webber, Timo Bernhard ja Brendon Hartley, oli samuti tehnikaga hädas ja lõpetasid 38 ringilise kaotusega.
Väiksemate sport-prototüüpide LMP2-klassis noppisid esikoha Signatech tiimi Nissani mootoriga varustatud Alpine A460 meeskond koosseisus Nicolas Lapierre, Stephane Richelmi ja Gustavo Mendez.

Duell Ford vs Ferrari
GT-autode arvestuses oli enne võistlust õhus tõelise põnevusetenduse pinget, sest kõik ootasid ajaloolist kahevõitlust uhiuue Ford GT ja Ferrari 488 GTE vahel. Kvalifikatsioon ainult süvendas veendumust eelseisvast tulisest lahingust, sest seitse Fordi ja Ferrarit jagasid omavahel seitse parimat stardikohta ning seda omavahel korralikult segatult. Neli Fordi kolme Ferrari vastu pidasid maha põneva heitluse, kus võistluse esimeses pooles langesid konkurentsist mõlemalt poolelt kaks autot.
Viimast tundi alustasid liidrina kihutanud Ford, teisel kohal sõitnud Ferrari ja selle järel veel üks Ford vaid paarikümne sekundiliste vahedega. Lõpuks suutsid Ford GT-l kihutanud Joey Hand, Dirk Müller ja Sebastien Bourdais tõrjuda Ferrari sõitjate Giancarlo Fisichella, Toni Vilanderi ja Matteo Malucelli rünnakud ning võtta kindla esikoha. Fordid lõpetasid klassis ka kolmanda ja neljanda kohaga. Ferrarile jäi lohutuseks kaksikvõit GT-autode amatööride klassis.
Kuigi kahe suure duelli GT-klassis oodati sekkumist ka Aston Martini, Porsche ja Chevrolet Corvette’i meeskondade poolt, polnud neist seekord vastast. Juba kvalifikatsioonis näitasid Fordid ja Ferrarid sedavõrd suurt üleolekut, et võistluseks lisati nende autodele konkurentsi võrdsustamaks kaalu, aga sellestki ei piisanud, et teised tootjad vastu saaksid.

Tähelepanuväärne saavutus
2012. aastal andsid Le Mans’i korraldajad esmakordselt nn projekti Garage 56 raames stardikoha innovaatilise autoprojektile, milleks tookord oli kuulus Delta Wing. Kaks aastat tagasi startis aga antud projekti raames Nissani elektriauto ZEOD RC. Tänavu aga sai korraldajate poolt stardiloa hoopis eriline meeskond.
Prantsuse amatöörsõitja ja ärimees Frederic Sausset vigastas neli aastat tagasi sõrme ning selle tulemusena ründas tema keha lihasööjabakter. Lõpuks amputeeriti tema kõik neli jäset – jalad ülaltpoolt põlve, üks käsi altpoolt ja teine ülaltpoolt küünarnukki. Aga Frederic Sausset´ unistuseks oli osaleda Le Mans´i võidusõidul ja ta pöördus palvega võistluse korraldajate poole. Kuulanud ära Sausset´ ja tema projekti toetanud tiimi palve, antigi meeskonnale luba startida.
LMP2-klassi auto Morgan-Nissani juhtimisseaded ehitati ümber sedaviisi, et seda sai juhtida nii Sausset kui ka tema terved tiimikaaslased ja meeskond startiski Le Mans’i 24 tunni sõidule. Edukalt ka finišeeriti ja saavutati kokkuvõttes 38. koht.

Sarnased artiklid