Kuninglik ülevaade
Raivo E. Tamm

USA luksuskaatrite tootja Regal (kuninglik) andis oma sünnilinnas Orlandos ülemaailmse diilerite konverentsi raames põhjaliku ülevaate kogu firma tänavusest mudelivalikust – alates väikestest kaatritest, lõpetades suurte uhkete merekodudega.

Kogu tootmine käib Regalis käsitsi ja seda saab tehasehoonetes ka ise kaeda – kui osaled igal tööpäeval läbiviidaval tehasetuuril. Suur osa laevaehitajatest on juba soliidses eas härrad ja prouad, kes firma algusaastatest alates ametis ja aastatega aina meisterlikumaks saanud. Uhked inimesed tegemas uhkelt oma oskustööd, ei mingeid koondamislaineid ega pensionilesaatmisi.
Toodetakse viit eri tüüpi kaatreid. Bowriders ehk päevaretkedeks mõeldud sportkaatrid algavad kuuemeetrisest mudelist 1900 ja jõuavad välja mudelini 2700. Järgnevad Cuddies ehk vöörikajutiga. Need on lühiajalisemateks ööbimisteks sobivad Regal 2250 kuni 3350. Siis Deck boats ehk üliruumikad, eksklusiivse laia vööriga sportkaatrid 2220 ja 2520 ning Express Cruisers ehk vööri- ja keskkajutiga, pikemaajalisteks merereisideks sobivad sportkruiserid 2565 – 35 Express. Ja lõpuks suured, Regali oma väljatöötatud OceanTrac-põhjaga Sportyachts ehk mootorjahid alates Regal 38 Expressist kuni lipulaeva 52 Sport Coupeni.
Kui Eesti maaletoojad teavad oma klientide huvi algavat bowrideritest tasapisi ülespoole, siis minu huvi algas proovisõidupäevadel lipulaevade ehk sportkupeede poole pealt (kuid loomulikult olin täis huvi ja põnevust kogu palett läbi proovida). Ameerikamaal umbes 1,4 miljonit dollarit maksev 16,2 m pikkune 52 Sport Coupe on lipulaev selle sõna igas võimalikus tähenduses. Kuni 9 magamiskohta, tühimass 15 513 kg, edasiviivaks jõuks kaks Volvo Penta IPS (Inboard Performance System) 600 Diesel mootorit, mis lubavad 0–48 km/h 12 sekundiga. Ahtris, ujumisplatvormi peal on suur elektriliselt ülestõstetav kaas, mille alt ilmub välja mootoriruumi kohal asetsev päramootoriga kummipaat – juhuks, kui lipulaevaga pole võimalik randuda ja tuleb eemale ankrusse jääda.
Nagu kapten tutvustava lõbusõidu ajal kurvitades kordas, et see pole pisike sportpaat, nii kogesin seda ka ise rooli asudes. Ülisujuv, nauditava ja piisava kiirendusega, kurvides tublisti kallutada lubav suur alus ei anna aimu oma tegelikest parameetritest ja raskusest. Ka pidurdamisel jääb vöör stabiilseks ega löö kõikuma – seda tänu vee suunamisele põhja alla sisemistesse paakidesse, mis järsult peatatud kaatri hetkega stabiliseerivad.
Volvo IPS on ka Regal 46 SC ja 42 SC põhja all. Just 46 Sport Coupe kaptenisillal proovisin põhja all pöörlevate taldade küljes oleva vindiga manööverdamist roolist paremal asuva joysticki abil – selgus, et see on sama lihtne nagu päev varem tehasetuuril arvutisimulaatori ekraanil ühe diileri väike poeg kaatrit sadama kaile paika suristas! Suure laeva saab rahulikult ja tasakesi sentimeetrise täpsusega koju toimetada.
Suuri kaatreid tutvustati Atlandi ookeani ääres, väiksemaid, mis küll samuti avamerekõlblikud, Orlando külje all Conway järvel. Seal asub ka Regali presidendi kodu koos suure paadisillaga – sellised kaunistavad iga sealse järveäärse eramu kallast.

Suurim „laks”
Kui olin ära proovinud kõik pakutavad proovisõidumudelid, leidsin, et kõige suurema adrenaliinilaksu andis lõpuks see, mida mainisin ehk kõige rohkem Eesti turule sobivaks – kõige väiksem Regal 1900. Kunagi olnud üks jetti ostma tulnud klient tõdenud, et loomulikult on tal pere, kes tahaks koos temaga merele minna – ja nii ta lõpuks ostiski jeti asemel hoopis 1900! Nii tõdesin minagi, et selle riistapuuga saaks kogu perele või lähimatele sõpradele „jetski” vallatusi ja naudinguid pakkuda (ja suurim rõõm on ju jagatud rõõm!). Sellise noolega pole mingi probleem lisaks järskudele pöörangutele ka 90 km/h kiirusega kaari võtta ja tunda, et oledki tuline tuul!
Põnevate ja ülipaindliku lahendusega salongidiivanite ja istmete-pinkide magamisasemeteks ümbermuutmise poolest on silmapaistev uus 35 SC, mis konverentsi ajal show-ruumis alles vaatamiseks ja tutvumiseks oli. See 10,7 m luksusalus oleks Eesti tingimustes optimaalne variant tema kompaktsust ja siseruumi ümberkujundamise võimalusi arvestades.
Regal on nautinud edu ja võidukäiku lisaks ka luksuslikkuse, kvaliteedi ning disaini osas. Nüüd, mil Regalite müügist ligi 50% on Euroopas, on hakatud kasutama ka Itaalia disainereid. See on lisaks tuntud ja kiidetud põhja kujule, ruumi kasutamisoskusele ja kasutamisomadustele toonud kaasa pehmemaid jooni ja pastellsemaid toone. Nauditavale küljevaatele-siluetile annavad vürtsi imekaunid värvikombinatsioonid.
Regal võib uhke olla ka oma ülalpool tekijoont kantud tätoveeringulaadsetele kaunistustele, mis sinna „joonistatud” juba paadikere vormimise algfaasis, moodustades nii terviku kerevärviga. Seda on küll väga keeruline teostada, kuid teeb igast kaatrist individuaalse ning erinevalt laialt kasutusel olevatest teiplahendustest ka ajale vastupidava sõiduvahendi.

Sarnased artiklid