Kumb on elujõulisem – DTM või WTCC?
Rein Luik
10.05.2006

Mõlemal suurel turismiautode sarjal on omad head ja vead. Kui DTM vaevleb tootjate puuduses, siis WTCC jälle nimekate sõitjate nappuses. Kuigi pealtnäha on sarjad veidi erinevad, siis tegelikult valitseb nende vahel karm konkurents.

Nädalase vahega anti uue hooaja stardipauk mõlemale turismiautode sarjale – Hockenheimis tehti algust Saksa sarjaga (DTM) ja Monzas MM-võistlustega (WTCC). Mõlemad sarjad võitlevad just nende pealtvaatajate tähelepanu eest, kes on huvitatud kereautode võidusõidust ringradadel. Ja võitlus on karm. Kui DTMi poolel on mitmed kuulsused, võimsamad autod ja pikem ajalugu, siis WTCC meelitab rohkemate tehasetiimidega, tihedama konkurentsiga, laiema geograafiaga ja MM-võistluste staatusega.

DTM 2006 – vaid kahe tootja jõul

Veel mullu olid sarjas esindatud kolm autotootjat – Mercedes, Audi ja Opel. Viimase otsus loobuda sarjast, mis tulenes General Motorsi üldisest säästuprogrammist, pani DTMi korraldajad kukalt sügama. Ja kui Opel otsustas veel lisaks mitte anda oma mulluseid autosid eratiimide käsutusse, paisus mure veelgi suuremaks, sest ainult kahe tootja jõul muutus piisavalt pika stardirivi kokkupanek eriti keeruliseks. Et korraldajate haavadele veelgi soola raputada, jäi Opeli loobumise järel mõttesse ka Audi, et kas ikka jätkata. Oli ju nüüd vaja välja panna vähemalt kümme autot. Mercedese ja DTMi rõõmuks saabus Audi peakontorist positiivne sõnum.
Kuid ainult Mercedese ja Audi autodest koosnev stardirivi võib kaasa tuua omad vitsad, mis võivad päris valusasti lüüa. Näiteks mullu, mil hooaja keskel sai selgeks, et meistritiitlit jahivad vaid kaks meest, Gary Paffett (Mercedes) ja Mattias Ekström (Audi), hakkasid kõik hoolimata tiimist töötama vaid oma esisõitja heaks. Vaid Opelite sebimine nende vahel muutis pildi veidi kirjumaks. Tänavu aga pole enam ka Opeleid ja see võib tuua hooaja teisel poolel kaasa situatsiooni, kus vaid kaks meest sõidavad võidu ning ülejäänud kummagi leeri autod püüavad ainult vastaseid segada. Ja selline “mäng” ei meelita ilmselt enam ka suuremat osa publikust esindavaid sakslasi. Võrreldes WTCCga on ka sarjas kasutatavad autod palju kallimad ja seetõttu külmutati tänavuseks aastaks tehnika arendamine.
Plusspoolele saab DTM kanda sarjas osalevate kuulsuste rivi. Kahekordne vormel-1 maailmameister Mika Häkkinen, GP-võitjad Jean Alesi ja Heinz-Harald Frentzen, seitsmekordne Le Mans’i võitja Tom Kristensen, elav DTMi legend Bernd Schneider ja tunamullune meister Mattias Ekström. Kahjuks meelitas McLaren oma testisõitjaks mulluse meistri Gary Paffetti. Vürtsi lisavad kaks naissoost sõitjat – legendaarse tippsõitja Jacky Ickxi tütar Vanina ja inglanna Susie Stoddart.
Geograafia poolelt on DTM, nagu ka sarja nimi eeldab, Saksamaa keskne, kuid siiski toimuvad neli etappi väljaspool riigi piire. Nii esimese kui viimase etapi au langes Hockenheimile, DTMi põlisele kantsile, mis on alati enim pealtvaatajaid meelitanud. Samas on jälle teleauditooriumi suurus WTCC-sarja omast kaugel maas ja loomulikult on viimase plussiks Eurospordi ülekanded. DTMi näeb aga lisaks Saksa kanalile ARD ka MotorsTV ja veel mõningatelt väiksematelt kanalitelt.
Avaetapil oli võidukas Bernd Schneider (Mercedes), kellele see oli juba 40. võit DTM-sarjas. Sakslane edestas fini_is Audi sõitjaid Tom Kristenseni ja Heinz-Harald Frentzenit ning Mercedese leeri kuuluvat Mika Häkkineni.

WTCC 2006 – kasvavas tempos

Kuigi WTCC-sarjas on stardirivis esindatud rohkem erinevaid autotootjaid, tuleb tegelikult tõdeda, et praegu suudavad esikohtade pärast heidelda vaid kolm – BMW, Seat ja Alfa Romeo. Nendest viimane nn pooltehasetiimina, sest Alfa Romeo otsustas hooaja tehasetiimina vahele jätta, arendamaks uut mudelit 2007. aastaks. Siiski anti N-technology võistkonna (mis praktiliselt koosneb alates tiimijuhtidest kuni mehaanikuteni mulluse tehasetiimi töötajatest) käsutusse igati konkurentsivõimelised vanad 156-mudelid. WTCC-sarja eeliseks on kasutatavate Super2000-kategooria autode suhteliselt väike maksumus võrreldes DTMi tehnikaga. Tootjate poolelt üritavad tänavu veel läbimurret ka Chevrolet ja hooaja teisel poolel radadele oodatav Lada. Lisaks neile on sarja vastu huvi üles näidanud ka Toyota, Nissan ja Dodge ning väidetavalt veel üks Euroopa päritolu tootja.
Sarja plusspoolele võib kanda ka etappide laia ulatuse, mis teisalt ongi MM-staatuse aluseks. Nii toimuvad tänavused kümme etappi kõik erinevates riikides, kusjuures väljaspool Euroopat näiteks Mehhikos, Brasiilias ja Macaus.
Kui rääkida WTCC miinustest, siis üheks selliseks on kindlasti DTMiga võrreldes maailmakuulsate nimede puudumine. Paljud osalejatest on küll ülitugevad ja kogenud turismiautode sõitjad, kuid endiste F1 staaridega sari ei hiilga. Ehk kõige nimekam on Alex Zanardi (BMW), kuid F1 kogemust omavad ka Nicola Larini (Chevrolet) ja Gianni Morbidelli (Alfa Romeo). Seevastu erinevate riikide turismiautode meistreid ja oma ala kuulsusi on sarjas lausa jalaga segada. Seati võistkonnas kihutavad näiteks James Thompson, Gabriele Tarquini, Yvan Muller ja Rickard Rydell. Uute BMW mudelitega on tänavu stardirivis Jörg ja Dirk Müller ning tiitlikaitsja Andy Priaulx. Ja Chevrolet’ rooli hoiab Larini tiimikaaslasena Alain Menu.
Aga stardirivi pikkus on WTCC-sarjas muljetavaldav, sest näiteks avaetapil Monzas olid stardis koguni 35 autot. Ja tuleb tunnistada, et tänu väga suurele hulgale võrdsetele autodele ja sõitjatele olid mõlemad avaetapi sõidud ka üpris põnevad. Avasõidu võit läks tiitlikaitsja Andy Priaulx’le, kelle kannul lõpetasid Seati ässad Muller ja Thompson. Teises sõidus mõlgiti ka rohkelt plekki ja selle sõidu võitis Augusto Farfus (Alfa Romeo) Mulleri ja Menu ees.
Tähelepanu kahe sarja vastu saab kindlasti võrrelda mais-juulis toimuvate etappide põhjal autospordi põliskantsis Suurbritannias. Nimelt kuulub tänavu mõlema sarja kalendrisse osavõistlus väga atraktiivsel Brands Hatchi rajal. WTCC-sarja autod kihutavad sellel legendaarsel rajal 21. mail ning DTMi ässasid võõrustavad inglased 2. juulil. Tõenäoliselt on inglaste huvi Brands Hatchis toimuvate etappide vastu heaks indikaatoriks kahe sarja võrdlemisel.

Sarnased artiklid