Külas hiiglasel
06.10.2007

Igal teisel sügisel aset leidev Frankfurdi autonäitus on automaailmas tõeline monstrum – ta on selgelt liiga suur (eriti kui võrrelda sama uudisväärtusega, kuid hoopis kammerlikuma ülesehitusega igakevadise Genfi messiga) ja seepärast ei armasta teda ei osalejad ega ka külastajad. Aga see hiiglane on olemas ja temaga tuleb leppida ning nii jätkub sinna nii osalejaid kui ka külastajaid – tegu on kahtlemata maailmas ühe autonduse tippüritusega.

Tänavuse IAA järel lennukis kahe päeva jooksul kogetut silme eest läbi lastes tundus, et kõik autofirmad on hirmsateks keskkonnakaitsjateks hakanud! Mis siis, et VW grupp tõi oma 1500 külastajat Frankfurdi kesklinnast umbes pooletunnise autosõidu kaugusel asuvasse spordihalli peamiselt ühe-kahe kaupa sõiduautodega – kuigi need autod pidid olema enamikus keskkonnasõbralike mootoritega (tegelikult leidnuks kindlasti ka säästlikumaid meetodeid!).
Aga seda keskkonnasõbralikumad oldi järgmistel päevadel-nädalatel Frankfurdi messikeskuses! Kui mõne aasta eest troonisid hübriidautod ja kütuseelementidel liikuvad sõidukid peamiselt jaapanlaste stendides, siis nüüd ei saa ükski enesest lugupidav autofirma nendeta hakkama. Isegi need tehased, kes mõne aasta eest kindlal sõnal kinnitasid, et hübriididel pole tulevikku ning nende valitud tee – arendada ökonoomseid kaasaegseid diiselmootoreid – on ainuõige, on need jutud tänaseks unustanud!
Nii Mercedes-Benz, BMW kui Audi kasutasid kodunäitust kõlavalt oma keskkonnaalaste saavutuste promomiseks – veel mõne aasta eest ei tahtnud sakslased hübriidautodest eriti kuulda, nüüd aga on need olemas nii ülalnimetatud kolmel kui ka koguni Porschel! Tõsi, seeriatootmisest veel rääkida ei saa – nii lubab Audi seda teha niipea, kui see klientidele “kindlaid eeliseid” looma hakkab, MB on selles osas konkreetsem ja lubab nii hübriidjõuallikaga ML-maasturi kui ka S-klassi luksusautod müüki tuua aastal 2009.
Nii palju keskkonnateemalisi kaubamärke, kui seekord, pole autofännide ette iial paisatud. Fordi nn öko-seeria kannab nime ECOnetic, Opelil ecoFlex, VW ja Mercedes-Benz esitlevad vastavalt juba tükk aega üht BlueMotionit ja Bluetec’i teise järel, Renault’l on eco2, _kodal Greenline jne jne.
Erinevalt praegu müüdavatest Toyota Priusest ja Honda Civic Hybridist kombineerivad prantslased omavahel mitte bensiini- ja elektrimootorit vaid diisel- ja elektrimootorit. See nüanss tähendab tõsist väljakutset auto hinnale, sest diiselautod kipuvad niigi bensiiniautodest kallimad olema – seda enam siis koos niigi kalli hübriidtehnoloogiaga. Aga Peugeot 308 HybridHDi ja Citroën C4 Hybride HDi peaks sellele vaatamata saama seeriaautodeks kümnendi lõpuks.
Biokütust E85 rüüpav Citroën C4 BioBlex jõuab kohe-kohe müüki nii Prantsusmaal kui Rootsis (viimane on Euroopas juhtivaid E85 kasutajaid – olgu selle kinnituseks nii Volvo kui Saabi mudelivalik, kus seda kütust tarbivatel autodel arvestatav osakaal), lisaks jõuab järgmisel aastal tootmisse ka Peugeot sõsarmudel 308 BioFlex.
Kütuseelementidel sõidukid liikusid ka IAA messikeskuse hiigelalal – nii A-klassi Mercedes-Benzil baseeruvad väikeautod kui ka suured Mersu linnaliinibussid. Näitusehallis nägi aga esmakordselt Euroopas ka mullu Souli autonäitusel esitletud kütuseelement-Kiat. Täna-homme Kia FCEV tootmisse veel siiski ei jõua, kuid Koreas ajab igapäevaselt asju juba 34 katseautot ning püsti on ka 5 vesinikku pakkuvat tanklat.
Keskkonnateemaga haakub ka teine IAA märksõna – väikeautod. Minile konkurendiks kippuvast retrostiilis Fiat 500-st on kirjutatud juba palju ja see auto on suvest ka seeriatootmises, kuid suurel automessil nähti seda sõidukit esmakordselt. Toyota Aygo pole ka mingilgi moel ei suur ega vana auto, kuid ometi plaanib Toyota selle kõrvale veelgi väiksemat autot. Ja täpselt samad plaanid mõlguvad ka VW peas – selle kinnituseks nende ideeauto …

Esindusliku pildigalerii IAA-l nähtust leiad oktoobrikuisest Tehnikamaailmast.

Sarnased artiklid