Kui sarnane on sarnane?
15.01.2008

Kuni Hiina autotootjad teiste tehaste toodangut kopeerisid ja neid autosid omadele müüsid, vaadati sellele läbi sõrmede, kui aga hiinlased selliste autodega Euroopasse ja Ameerikasse tikkuma hakkasid, tõusis tüli.

Lääne autotehased on Hiina autotehaste vastu avalikku sõda alustanud – probleemiks on välisturgudele pürgivad Hiina autod. Siinkohal ei peeta vähemalt avalikult silmas sõidukeid, mida hiinlased ise välja töötavad. Ega ka neid enamasti teiste autotehaste vanemaid mudeleid, mida paljud Hiina autotootjad täiesti ametlikult litsentside alusel toodavad. Tüli tekitavad hiinlaste sõidukid, mis teiste tootjate töid häbematult kopeerivad.
Hiina autotööstused on muu maailma autotehaste tooteid aastakümneid maha joonistanud ja valmis ehitanud, kuid see ei ole kaugeltki mitte ainult autotehaste probleem – meenutagem kas või nimekate kaubamärkide võltsinguid riide- ja jalatsi- ning ka elektroonikatööstusest. Põhjus, miks selliseid asju tehakse, on raha. Üks selline „kloon” (loe: vargus) tähendab tehasele uue mudeli väljatöötamiskulude kokkuhoidu suurusjärgus 200 miljonit eurot ühe auto kohta!
Kui lisada siia veel Hiina odav tööjõud ning kokkuhoid kehvemate materjalide ja puuduliku tehnoloogia arvelt, ongi tulemus käes. Päris Honda CR-V maksab Hiinas alates 28 000 dollarist. Samal ajal saab väliselt pea samasuguse Xinkai SRV omanikuks 13 000 dollariga ning vähem nimeka tootja Huabei mudeli Tehgshi isegi vähem kui 11 000 dollariga. Seega on, mille nimel riskida!
Honda CR-V ongi kujunenud Hiina autopiraatide lemmikuks – Vene automeedia andmetel loeti Hiinas 2005. aastal sellest autost kokku tervelt 14 erinevat kohalikku versiooni!
Hiina autotööstuspiraadid armastavad „kloonida” ka Toyota Pradot ja Lexus RX-i, aga ka Mitsubishi Pajerot ja Toyota RAV4. Seejuures pole Hiinas liikudes mingi ime kohata ka selliseid „päris” Hiina autosid, mille eeskujuks on olnud VW Passat, A-klassi Mercedes-Benz, Seat Ibiza või Daewoo Magnus.

Olukord paraneb visalt
Ehkki praeguseks on olukord sellise isetegevuse alal märgatavalt paranenud, tuleb kõikvõimalikke koopiaid Hiinast endiselt massiliselt – osa seaduslikult, osa mitte. Vaid mõned näited 2006. aasta Pekingi autonäituselt: Tianma Hero on sama hästi kui Kia Sorento, Soueast Lioncel on eelmise põlvkonna Mitsubishi Lancer jne.
Seni neelasid autotehased kopeerimisprobleemi alla, sest neid autosid müüdi peamiselt Hiinas ning tehastel polnud soovi hiinlastega tülli minna – on ju Euroopa, Jaapani ja USA tootjatel tarvis ka Hiinas oma autosid müüa. Kui sellise n-ö omaloomingu eeskujuks on mõni juba tootmisest maha võetud mudel, pole asi veel nii hull, aga kui sama auto ka originaalkujul veel tootmises on, läheb asi kurjaks.
Nüüd on Hiina tehased jõuliselt välisturgudele sisenemas ning oma autode koopiatega kohtumine on küll viimane asi, mida vanad olijad näha tahaks. Ühest küljest võib selliste toodete, mille kvaliteet on pehmelt öeldes küsitav, kahjustada n-ö doonori mainet, teisalt on Hiina autod odavamad ja see võib vähendada Euroopa, Jaapani, Korea ja USA autotehaste odavamate mudelite läbimüüki.

Euroopa läheb rünnakule
BMW ja Daimler avaldavad Euroopa autokaupmeestele survet, et need ei võtaks müüki autosid, mis nende toodete pealt maha joonistatud. Ka Toyota on palganud juriste, et oma tooteid paremini hiina „kunstimeistrite” eest kaitsta. Näiteks on selgunud, et sügisesel Frankfurdi autonäitusel oma eurodebüüdi teinud Jonway UFO, mille välimus eelmise põlvkonna Toyota RAV4st vaid ninal oleva logo poolest erineb (isegi kerepaneelid on vahetatavad!), võiks Euroopas müüki tulla küll – kui ta siinsetele tehnonõuetele vastab –, sest Automotive News Europe’i andmetel pole eelmise põlvkonna RAV4 väliskuju Euroopas patentidega kaitstudki…
Sügisel Frankfurdis Hiina autosid esitlenud China Automobile Deutschland alustas Saksamaal UFOde müüki septembris – baashinnaga 15 990 eurot. Samas algab Toyota RAV4 uue mudelipõlvkonna hind 26 600 eurost – järelikult on, mille nimel protsessida…
Samal ajal on BMW alustanud menetlust selle nimel, et blokeerida maasturi Shuanghuan CEO Euroopasse jõudmine. Vaatamata erinevale esiosale (selle kujustusest oleks kindlasti nii mõndagi arvata Hondal ja Toyotal) on see auto väga BMW X5 moodi. BMW juhtkonna esindajad on välismeedias siiski avaldanud arvamust (või lootust?), et Hiina plagiaat on probleem mitte premium-autode tootjatele, vaid nn masstoodangu valmistajatele – näiteks Fiatile.
Nii ongi Fiatil Itaalias ja Hiinas käsil kohtuasjad Great Walli vastu. Tüliõunaks on hiinlaste väikeauto Peri, mis kujutab endast Euroopa enimmüüdud väikeauto Fiat Panda koopiat. Tõsi, hiinlased kinnitavad, et esituled ja kaitserauad on erinevad ja selles osas on neil isegi õigus. Aga muus osas on erinevused Peri ja Panda vahel kosmeetilist laadi. Fiat patentis Panda disaini Euroopas küll juba 2002. aasta lõpul ning Hiinas 2003. aasta keskel, kuid see „pisiasi” ei näi hiinlasi häirivat.

Väikesed võidud
Frankfurdi autonäituse eel blokeeris Daimler edukalt China Automobile Deutschlandi plaani esitleda seal UFO ning CEO kõrval väikeautot Shuanghuan Noble. See nimi ei ütle meie autohuvilistele midagi, küll aga välimus, mis vägagi Smart ForTwod meenutab. Mis siis, et ForTwo on kahekohaline ja tagamootoriga, Noble/Bubble aga neljakohaline ning mootor asub sel tavapäraselt auto ninas.
Sakslaste lobby-töö oli vähemalt tol hetkel edukas ja nii jäigi Noble IAA näitusehallis nägemata. Küll aga oli sama auto väljas nii veidi hiljem aset leidnud Bukaresti autonäitusel kui ka detsembrikuisel Bologna messil. Muide, selleks ajaks oli Noble’st saanud Bubble – vältimaks teist potentsiaalset kohtuasja samanimelise Inglise sportautode tootjaga.
Hiina koopiatega ollakse hädas mitte ainult Euroopas. Mõned aastad tagasi teatas USA ärimees Malcolm Bricklin, kes aastate eest kogus tuntust Jugoslaavia sõiduautode Yugo maaletoojana USAs (!!!) oma plaanist hakata kauplema Hiina autotehase Chery toodanguga. Selle peale tõusis oodatult tagajalgadele USA autogigant General Motors, kes ei tahtnud kuuldagi, et tema Chevy kõrvale veel mingi Chery tekiks. Seda enam, et nimetatud Chery tegevus oli GMil juba ennegi pinnuks silmas olnud tänu Chery pisiautole QQ, mis kahtlaselt Daewoo Matize/Chevrolet Sparki moodi, ainult tükk maad odavam oli.
Sparki turuletoomine Hiinas ei lähe GMil ja tema Hiina partneril Shanghai Automotive’il seetõttu nii libedalt, kui osapooled seda oleksid lootnud. Aga et asi veelgi segasem oleks, teevad Chery ja Shanghai Automotive ka omavahel koostööd – lõpuks on siin peamurdmist, kes kellelt ja mida maha joonistanud on.

Sarnased artiklid