Komponenditootjad kogunesid Frankfurti
Jaanus Vint
11.11.2010

Maailma autotööstuse tegijad väisavad Frankfurdi messikeskust igal sügisel. Tõsi, automess IAA leiab aset vaid paaritutel aastanumbritel, kuid nn vaheaastatel näitavad messihallides oma toodangut autotööstuse komponenditootjad kõikjalt maailmast.

Septembri keskel toimunud mess Automechanika 2010 oli suunatud pigem autotööstusega seotud ettevõtjatele endile kui laiemale publikule. 76 riigist kohale saabunud 4486 firmat lootsid oma väljapanekutega meelitada ligi eelkõige potentsiaalseid äripartnereid, leida uusi kontakte ning laiendada oma äritegevust uutele turgudele. Automechanika on suurim üritus omalaadsete seas, kuue päeva jooksul külastas messi 155 000 inimest 180st riigist.

Lihtsustamaks üüratus messikeskuses orienteerumist oli üritus jagatud viieks erinevaks alateemaks: detailid ja süsteemid, tuuning ning lisavarustus, infotehnoloogia ning juhtimine, hooldus ja remont, hooldejaamad ning autopesulad. Tavakodanike jaoks oli messi huvipakkuvaimaks osaks uudsed ja innovaatilised tooted ja lahendused, vastukaaluks nendele moodustasid suure osa eksponentidest aga nn Hiina pudukaupmehed, varuosatootjad, kes näitasid oma lugematutes tillukestes boksides näiteks õõtshoobasid, akuklemme, pukse või kolvirõngaid – täiesti tavapäraseid ning üldsegi mitte uuenduslikke. Üldsegi mitte üllatuslikult panid korraldajad sellel aastal rõhu elektromobiilsusele ja kütusekulu ning heitmete vähendamisele. Automechanikal nähtavaid suundumisi peetakse indikaatoriks arengusuundade kohta; keskkonna säästmine ja rohelised tehnoloogiad on olnud autotöösturite jaoks võlusõnadeks juba hea mitu aastat ning karmistuvad keskkonnanõuded ja laiema avalikkuse kasvav teadlikkus ei luba selle trendi lõppu veel näha. Lisaks tuntud tööstusriikidele oli kohal ka märksa eksootilisema päritoluga ettevõtjaid, meelde jäid näiteks Iraani, Tuneesia, Maroko ja Lõuna-Aafrika Vabariigi väljapanekud. Leides messikeskuse ees lehvivast lipumerest tuttava trikoloori võis järeldada ka Eesti ettevõtjate kohalolekut. Nagu selgus, tutvustasid seekord Maini ääres oma toodangut kolm kodumaist firmat: Metec, Dieselland ja Universal Industries. Eelmise messiga võrreldes kasvas meie esindatus kolmekordseks! Eesti värvid IAA-l Metec on Eesti kapitalil põhinev grupp, mis koondab enda alla viit Tartu metallitööstusettevõtet. Grupi tegevusvaldkond hõlmab nii mõndagi, alustades veoautode detailidest ning lõpetades meditsiinitehnikaga. Frankfurdis tutvustati autodele valmistatavat varustust – roostevabast terasest, kõrgpoleeritud pinnaviimistlusega lisad maasturitele, kaubikutele ning raskeveokitele, sh EL sertifitseeritud esikaitsesüsteemid, esirauad, küljetorud, astmelauad, laternakandurid, kaitseplekid, laternavõred, LED küljetorud, haakekonksud jne. Toomas Saaroja Tarmetec OÜst: „Soovisime eelkõige laiendada oma müügivõrku Euroopas, kinnistada positsioone olemasolevatel turgudel. Tulemustega saab kindlasti vaid rahul olla – lisaks ootuspärastele päringutele Euroopast lõime huvitavaid kontakte ka väljapool Euroopa Liitu ning kaugemalgi. Saadud kontaktid hõlmavad kümneid riike. Mess on oluline ka turu positsiooni, konkurentide ning nende toodangu määratlemisel ja võimalike arengusuundade leidmisel.” Samuti Tartust pärit OÜ Dieselland valmistab diiselmootorite toitesüsteemidele diagnostikaseadmeid. Jaan Süldre: „Tutvustasime oma diiseltoitesüsteemide kontrollseadmeid. Kõige suuremat tähelepanu pöörasime meie valmistatud common rail süsteemide katsestendile, mis on varustatud suletud mõõtesüsteemiga (võimaldab mõõta igat pritset eraldi ning mõõtmine toimub elektrooniliselt) ja temperatuuri stabiliseerimise süsteemiga. Samuti tutvustasime pumppihustite kontrollseadmeid ning erinevaid signaali simulaatoreid. Kuna olime Euroopas nii suurel messil esimest korda ning analoogsete seadmete pakkujaid Euroopas on piisavalt, siis enne näitust me eriti suuri eesmärke ei seadnud. Tegelikult ületas messil toimuv meie ootusi ja oma eesmärgi saavutasime täielikult. Meie stendi vastu tundsid huvi nii potentsiaalsed ostjad erinevatest riikidest kui ka Boschi toodete esindajad, kes andsid positiivse hinnangu tehnilistele lahendustele.

Sarnased artiklid