Kolmemõõtmeline GPS
Vello Kala
29.04.2007

Navigatsiooniseade on reisil asendamatu abimees. Esimesed GPS-navigaatorid oskasid vaid suunda näitavaid nooli joonistada. Praegune põlvkond pakub kahemõõtmelist kaarti, mille foonil liigub teie auto asukohta märkiv nooleke. Ent juba on tulekul süsteemid, mis näitavad teed nii, nagu see looduses on.

Volkswageni elektroonikalaboratoorium (Electronics Research Laboratory ehk lühendatult ERL) paikneb üllataval kombel Wolfsburgist vägagi kaugel – Palo Altos (California). Labori ja kodutehase vahele jääb terve Atlandi ookean, ent niimoodi on labor Silicon Valley südames – VW üldjuhul teab, mida teeb.
Koostöös veebihiiu Google' ja graafikakaartide tootja nVidiaga on VW Palo Alto tiim loomas uue põlvkonna navigatsiooniseadet, mis ületab oluliselt seniseid süsteeme.
Volkswagen, Google ja nVidia alustasid tööd uue süsteemiga oktoobris 2005. Eesmärk oli luua navigaator, mis kasutaks teekonnakaardina Google Earthi satelliidifotosid – autojuht ei näe kuvaril kaarti, vaid ümbritsevat nii, nagu see tõepoolest on. Ka võimaldab süsteem sada teavet reaalajas toimuva (liiklusolud, ilm) kohta.
Süsteemi võti on tema "avatuses" – uus navigaator ei kanna kaardipõhja endaga kaasas, olgu siis CD- või DVD-kettal, kõvakettal või mälukaardil. Selle asemel hoiab seade internetiühendust Google Earthiga, kust laekuvad kaardipõhjadena kasutatavad satelliidifotod ning reaalajas teave liiklusolude kohta. Side hoidmiseks kasutatakse olemasolevaid mobiili- ja muid kõrgsageduslikke WiFi-võrke.
Võrreldes olemasolevate süsteemidega on Palo Altos loodaval kolm olulist eelist:

- kolmemõõtmeline fotorealistlik kuvarinäit, mis teeb visuaalse orienteerumise hõlpsamaks. Üks asi on, kui näete kuvaril tänavate plaani, hoopis teine, kui näete seal reaalseid hooneid, puid ja muud pilguga ära tuntavat.

- reaalajas oluline teave jõuab teieni sõltumatult sellest, kas piirkonnas, kus parajasti asute, edastatakse raadiosagedusel liiklusinfot või mitte. Lisaks näiteks tanklate asukohtadele saate ette teada, millised hinnanumbrid seal täna teid ootavad.

- internetipõhine navigatsioonisüsteem võimaldab pakkuda hoopis enam abiteavet – ta leiab teile hotellid, restoranid, kinod ning kõik, mida võite otsida. Võite leida ka kaubanduskeskused ning teada saada teid huvitavad hinnad.

Oluline osa programmis on täita nVidial – ilusad vaated kuvaril tähendavad tõelist väljakutset väga suuri pilte välkkiirelt töötlema pidavale graafikakaardile. Ei oleks ju mõeldav, et vaade kuvaril on küll kaunis, ent peate iga kaadri avanemist kas või sekundijagu ootama.
Navigatsioonisüsteemides kodus olev lugeja võib küsida, mida siin uut – Jaapanis töötavad "kolmemõõtmelised" seadmed juba mõnda aega. Ent VW üritab siiski põhimõtteliselt uut. Jaapanlaste süsteemides on kogu teabevara siiski CD, DVD või kõvaketta vahendusel autos. See tähendab, et teabemaht on seadme tehniliste võimalustega piiratud, ent mis veelgi olulisem – see on vananenud. Üldjuhul uuendavad autofirmad oma naviseadmete tarkvara kord aastas, mõned harveminigi. Ent Google ja VW koostöös valmiva navigatsioonisüsteemi puhul on iga täiendus-parandus-uuendus teie käsutuses hetkest, kui see sisse viidi. Ning pole ka teabe mahulist piirangut, sest te ei pea seda oma seadmes hoidma – vajalik laaditakse alla hetkel, mil seda just vaja.
Praegu on süsteem veel arendusjärgus ning otsus selle tootmise kohta on veel langetamata. Ent uudse seadmega varustatud autod juba sõidavad. ERL on varustanud sellega paarkümmend Touaregi ja Passatit, mis katseautodena California teedel veerevad.
Palo Altos töötatakse ka võimaluse kallal tuua naviteave juhini mitte kuvariekraani vahendusel, vaid projekteerituna tuuleklaasile. Kui see ülesanne lahendatakse, peab sõidu ajal vaid jälgima, et läbi klaasi paistev tegelikkus langeks joon-joonelt kokku klaasile kuvatud virtuaalmaailmaga.

Sarnased artiklid