Kolm põnevat paati
Toivo Külvet
05.10.2006

Aerupaadid on maailmas nii tavalised ja silmatorkamatud nagu igapäevane leib toidulaual. Ometi me ei tüdine neist ja vajame neid nagu igapäevast musta leiba, sõltumata sellest, milliseid kiirpaate välja ei mõeldaks. Aga ikkagi me ihaleme ka neid, autodega võrreldes Ferrari-Lamborghini-paate. Tehakse sellised Eestiski – ja ehk rahakotile sobivas hinnajärgus?

Need kolm paati, millest kohe loete, on n-ö pulmatordid, luksuslikud ja pilkupüüdvad, ainulaadsed, hoolikalt ja kaalutletult projekteeritud, parimate meeste poolt ehitatud, esmaklassiliste tarvikutega varustatud… ja nende maitse ei unune iial.

Arthur 26 WA, Nordic Cruiser, Stormer 7 – vaatame, mille poolest nad silma paistavad, peale selle, et nad on klaasplastist ja valmistatud Eestis.

Arthur 26 WA
Eksklusiivset Arthurit toodab (praegu küll vaid tellimisel) OÜ Arthuri Paat Tartumaal Lähtel asuvas tehases, kus valmivad ka Sea Star, Regal- ja Karnic-tüüpi paadid.
Number 26 tähistab kere pikkust jalgades, mis maakeeli on 8,12 meetrit, laiust on alusel 2,5 m ja paadi veeväljasurve ligikaudu kolm tonni. Standardvarustuses komplekteeritakse paat 250hobujõulise merediisliga Steyr 256. On ehitatud ka näiteks 300hobujõulise Yanmariga varustatud alus, aga siis jääb mootoriruum kitsaks ja hooldustöid on raskem teha.
Arthuri on projekteerinud Silverite ja paljude muude tuntud paatide joonistamisel kuulsust kogunud Sven Stahle, mudelitöö ja vormide valmistamine toimus Eestis.
Edasiviijaks on valida kas üsna palju kasutatava veojala (Mercruiseri Bravo) või veepaiskaja vahel, kõige esimene Arthur sai endale Alamarini veepaiskaja. Veojalg tagab stabiilse liikumise ja võimaluse mootorit timmida suuremas pöörete vahemikus, mitte ainult kihutamist täiskiirusel. Veepaiskajaga paat on see-eest praktilisem madalas vees, sest paadi süvis veepaiskajaga on 0,35 m, veojalaga aga 0,9. Kuna jõuallikas asetseb keskmootorina kohe juhiistme taga, kasutatakse mootori ja veojala vahel ligikaudu pooleteise meetri pikkust kardaanvõlli. Sellised tehnilised lahendused tingib disain. Suur mass ja pikk veeliin tagavad küllaltki retrohõngulise väljanägemisega Arthurile sujuva, mugavalt väikese kõikumisega liikumise ka lainetaval veel.
WA (walkaround) planeering tähistab allapoole lastud tekki ja meeskonnale mugavat liikumisvõimalust ümberringi piki pardaäärt. Väga praktiline on selline paat näiteks spinninguga kala püüdmiseks. Tegelikult on Arthur oma kontseptsioonilt härrasmehe nädalalõpupaat, millega minnakse kahekesi või ka väikese seltskonnaga (maksimaalselt lubatud 8 inimest, ikkagi suur paat!) lõbusõidule. Kuigi kajutis pole seismiskõrgust, on seal piisavalt ruumi, et kaks inimest võiksid seal ka ööbida. Sees on WC, kambüüs, külmkapp – kõik tunde kestvaks meresõiduks vajalik. Kaunite klassikaliste joontega paat on hoolikalt viimistletud lakitud punase puuga. Lisaks hea komplektsus, näiteks oma pesadesse peituvad knaabid, uks avara ahtritasapinna ja kokpiti vahel – omaniku ja tema külaliste päikesepaistelist päeva ei tohiks ükski pilveke rikkuda –, kambüüsis leidub isegi piknikukorv. Ja kui vihmahoog juhtub üllatama, avatakse juhi ja kaassõitja kohti varjav pehme sõidukate.
Mugav reisikiirus jääb Arthuril vahemikku 20–25 sõlme ja maksimum on 35. Hinnatase on sõltuvalt värvist (saadaval on näiteks banaani- ja vanillikollane), mootorivalikust, lisavarustusest veidi siin- või sealpool ühte miljonit krooni. Arthur 26 WA on paat inimesele, kes tahab selgelt eristuda teistest paadiharrastajatest.

Nordic Cruiser
Seda paati valmistab Pärnus OÜ Folkboat Baltic. Klassikaliste joontega retrohõngulise välimusega, tõstetud vööritekiga ja tüüpilise 1930ndate aastate tuuleklaasiga paat on, nagu kodulehelt lugeda, mõeldud puhkuseks ja elunautimiseks. Paadi tootmise idee ja initsiatiiv tuli Taanis hästi tuntud Mr Folkboatilt – Erik Andreassenilt, kelle osavõtul juurutati Pärnus ka Folkboot-klassi kiiljahtide tegemine. Et ajastu vaimu täpsemalt tabada, on isegi roolimehe ja kaassõitja istmeteks punutud (veekindlast materjalist!) korvtoolid.
7,36 m pika ja 2,35 laia paadi veeväljasurve on 1550 kg, süvis 0,65 m ja maksimumkiirus 16 sõlme (2900 p/min), mugav matkakiirus on 13 sõlme (2500 p/min). Sellisel kiirusel liikudes jõuab rahulikult paadi juhtimisega tegelda ja samas nautida möödalibisevaid maastikke.
Jõuallikana kasutatakse Volvo-Penta 55hobujõulist diiselmootorit koos purjejahi (saildrive) veojalaga. See ongi selle mootorpaadi suurim eripära, sest selline jõuseadme skeem ei ole mootorpaatidel just igapäevane. Aga konstruktor Borge Quorningi (tuntud kiirete purjetrimaraanide konstruktori ja ehitajana) projektina ilmselt otstarbekas, kompaktne ja vibratsioonivaba, kergesti paigaldatav ja hooldatav.
Nordic Cruiseri kambüüs asub kokpitis, kaitseks halva ilma eest on vajadusel võtta kogu kokpitti kattev sõidukate.
Nordic Cruiseri hinnaks standardvarustuses on nende kodulehel antud 70 750 eurot, see oleks kroonides ja koos Eesti käibemaksuga ligikaudu 1,3 miljonit. Lisavarustuse nimekiri on pikk ja sisaldab tiikpuust tekki kokpitti ja kajutisse, kajaloodi, stereoraadiot, trimmplaate, paaditreilerit ja palju muid väiksemaid mugavusi.

Stormer 7
Algusest lõpuni Saare Paadi tootearendus, kus tehakse ka nii puitpaate kui jahte. Projekt on tellitud Norra konstruktorilt Jan T. Olsenilt, kõrge pardaga ja klinkerpaadi imitatsiooniga Stormerist õhkub turvalisust ja merekindlust. Ilmselgelt on algusest peale silmas peetud põhjamaise mere karmimaid olusid. Stormeriga võib minna merele, olgu ilmateade milline tahes.
Stormer on 7,47 m pikk, 2,4 lai, veeväljasurve 1840 kg ja süvis 0,78 m. Stormer 7 on traditsioonilise otsevõlliliiniga ja keskmootoriga, sobiv mootor on võimsusega vahemikus 55–125 hobujõudu. Tavaliselt kasutatakse 125hobujõulist Yanmari merediislit. Uus versioon Stormer 7WA (siis walkaround-planeeringuga paat) on ka veidi muudetud kerekujuga ja standardvarustuses on 160hobujõuline Volvo-Penta D3 merediisel koos veojalaga. Mõlemad versioonid on glisseerivad, Stormer 7 matkakiirus on 20–22 sõlme (maksimaalne 26), Stormer 7WA maksimum aga koguni 33. Seda on esmapilgul vellboot-ahtriga paadist raske uskuda. Stormeris on omavahel ühendatud traditsioonilise heade omadustega paadi merekindlus ja kiirus, mis on saanud võimalikuks kere veealuse osa muutmise ja trimmplaatide kasutamise abil.
Kajut on sisustatud valitud maitsekate-otstarbekate materjalidega, lisaks lakitud puidule võib sealt leida muudki, kuni väga kõrgekvaliteedilise Alcantara-kangaga kaetud madratsiteni välja.
Stormerite hinnad jäävad, sõltuvalt varustustasemest ja mootorivalikust, 900 000 krooni kanti.
On ka teisi
Selliseid retrostiilis ilusaid ja võimsaid mootorpaate on ka teiste tootjate valikus, näiteks Quicksilver Classic 20, mis on neljale inimesele mugavaks ajaveetmiseks mõeldud lahtise kokpitiga 6,4 m pikk paat. Kuigi klaasplastist, meenutab väljanägemise poolest kangesti “puhast tõugu” punasest puust Rivat. Sobib lihtsalt päikese ja tuule nautimiseks või siis kas või kahe veesuusataja vedamiseks. Varustatakse Mercruiseri 4,3liitrise V6-mootoriga või diiselmootoriga, maksimaalse võimsusega 235 hj.
Paate on palju ja erinevaid, siin olid nüüd kolm miljoni krooni kanti jäävat. Kas võtta valmis paat laoplatsilt või tellida kõigis üksikasjades kuni pisima detailini oma maitse järgi – valik on teie!

Sarnased artiklid