Kiire ja ilus
Tõnu Ojala
27.07.2015

Uus Honda Civic Type R seab konkurentidele ette kõrge lati, sest end võrdselt hästi nii maanteel, tänaval kui ringrajal tundev boliid paistab silma mitte ainult efektse välimuse, vaid ka 300 hj võimsuspiiri ületamisega – ja seda esiveolisena.

Ehkki need, kes olid käinud kahe aasta tagusel Tokyo autonäitusel, said esmamulje uuest Type R-ist kätte juba siis, venis eurodebüüt tänavusse kevadesse, mil uus Type R Genfi autonäitusel avalikkuse ette toodi. Honda praktika on olnud oma ideeautod pea muutumata kujul seeriatoodanguks mugandada, ja nii on see ka nüüd. Juba tava-Civic näeb Golfide või Focuste kõrval agressiivne välja ning Type-R seda enam. Hiiglaslik tagatiib, efektsed punased pidurisadulad, 19tolline rehvimõõt ja kõik muu ilu ei ole sugugi ainult efekti saavutamiseks. Tegu on ühe võimsaima kompaktse luukpäraga üldse, kus aga erinevalt näiteks nelikveolisest VW Golf R-ist vaid esirattad veavad.
Mootoriks on 2liitrine VTEC-turbomootor, käigukastiks kuuekäiguline manuaal ning tegu on esimese turboga varustatud jõuallikaga Type R-i ajaloos. Lisaks on tegu esimese Honda jõuallikaga, kus kombineeritud muutuvat klapiajastust (Hondal tähistab seda täheühend VTEC) ning turbot.
Mootor avaldab muljet, kogudes pöördeid kiiresti ning sujuvalt ja pannes vägisi kahtlema, kas jutt turbost mitte publiku lollitamiseks ei olnud. Illegaalsed kiirused ilmuvad spidomeetrile häbematult kiiresti, 100 km/h lubatakse spidomeetrile 5,7 sekundiga ja kui sageli kiputakse seda masti autodel maksimaalkiirust 250 km/h juures kinni keerama, siis siin seda muret ei ole ja kui olud lubaks, võiks see auto kuni 270 km/h-ni välja kiirendada.
Honda hoidis Type R-i tehnilisi näitajaid pikka aega saladuses, kuid lõpuks anti teada, et hobujõudude on 310 ning momendinäiduks 400 Nm – seda on rohkem kui ükskõik millisel eelmistest Type R-dest. See lubab Hondal valjuhäälselt rääkida sellest autost kui järjekordsest Nürburgringi kiireimast esiveolisest – kuni samuti neid rekordeid „kollektsioneeriv” Renault mõnda järgmist kiiret Mégane’i valmis ei tee. Arendusjärgus olev Civic Type R saavutas legendaarsel 20,8 km pikkusel Nürburgringil igatahes 7 minuti ja 50,63 sekundise ringiaja ja võib arvata, et seeriaauto plaanib sellele tulemusele tuule alla teha.
Esiveolise auto kohta on tegu vägagi soliidsete numbritega ja on päris selge, et ilma tarkade elektrooniliste abimeesteta selle hobusekarja kadudeta teele vahendamine võimalik ei ole. Nii tagatakse auto teelpüsivust seadistatavate amortisaatorite abil – nii et iga ratta vedrustust seadistakse jooksvalt eraldi. Ise jutt on samuti auto kere, mille jäikus on hoopis teisest klassist võrreldes tava-Civicu omaga.
Sportlikkust pritsib Type R-st igalt poolt – olgu siis jutt laiendatud rattakoobastest, ülikergetest valuvelgedest, spetsiaalselt Type R-ile välja töötatud rehvidest (mõõduks 235/35 R 19), efektsest aerodünaamikapaketist, sportistmetest, neljast summutitorust auto tagaosas, difuuserist jne. Kere disainimisel on selgelt silme ees olnud ringrajaautod, agressiivne välimus on selgelt sealt laenatud ning kogu aerodünaamika on välja töötatud suuri kiirusi silmas pidades. Esiotsas troonib kaks suurt õhuvõtuava, mille tööks on jahutada nii mootoriruumi kui esipidureid. Ette kaitseraua külge kinnitatud lai splitter peab autot suurtel kiirustel vastu maapinda suruma, suunates õhuvoolu auto alt läbi (muide, auto põhi on sama hästi kui sile).
Kui asi tõsiseks läheb ja ringrajal on tarvis viimast välja võtta, siis selleks on autos spetsiaalne nupp paljutähendusliku tähisega +R. See muudab amordid 30% jäigemaks, gaasipedaali reageerimise kiiremaks, seab ringi roolivõimendi ja muudab nende ning mootori omavahelise koostöö veelgi sportlikumaks. Ja veel üks tähendusrikas detail – näidikuplokk värvub valgest punaseks. Muutub ka saund, ehkki jah – kes senise Civicu Type R-idele omase kriiskamisega harjunud, on sellest nüüd igatahes ilma jäänud.
Eesti teedele jõuab uus Civic Type R augustis hinnaga alates 34 500 eurost. Kel eelneva jutu peale suu vett jooksma hakkas, pettuvad kindlasti, kuuldes, et ostusoovi korral on ees poole aasta pikkune järjekord, aga see pole ka teab mis ime, arvestades, et päevas pannakse selliseid Civicuid suuresti käsitööna kokku alla 20.

Sarnased artiklid