Kauaoodatu
Tõnu Ojala
01.08.2016

Olla suures kontsernis väikese venna rollis pole lihtne. Ajal, mil pea kõigil autotootjatel juba aastaid valikus igas mõõdus maastureid, tuli Seatil pealt vaadata, kuidas konkurendid sellest turult kasumit võtavad – suuri otsuseid tehakse ju mitte Martorellis vaid VW kontserni peakontoris Wolfsburgis. Jutte sellest, et kohe-kohe saab oma SUVi ka Seat, räägiti juba aastaid, kuni Ateca tänavusel Genfi autonäitusel avalikkuse ette veeretati.

Vanasõna „Kaua tehtud, kaunikene“, näib Ateca puhul paika pidavat ja näib, et hispaanlased on nüüd täie hooga SUV-lainel surfama asunud – järgmisel aastal peaks Seati mudelivalikusse lisanduma teinegi, Atecast väiksem maastur. Hilisema tulijana on VW bossid saanud hoolega konkurente jälgida, et Ateca nendega võrreldes sobivalt ära positsioneerida. Nii ongi Ateca üsna kenasti kahe klassi vahele sobitatud – ta on oma 4,35 m pikkusega suurem nii Opel Mokkast, Mazda CX-3-st kui Honda HR-V-st, kuid väiksem Kia Sportage´st või Renault Kadjarist (rääkimata uuest VW Tiguanist, Honda CR-V-st või Toyota RAV4-st).

Hiljutist VW Tiguani uuenemist meenutades tekib lausa küsimus, kas VW hoidis Atecat nimme „kinni“, et enne selle tulekut Tiguan välja vahetada – vanale Tiguanile võiks Ateca igati konkurentsi pakkuda, uus on aga senisest märgatavalt suurem ja luksuslikum ning seda Ateca enam otseselt ei ohusta. Atecaga astub Seat uuele tasemele, sest mitmed varustuselemendid – nt jalavibutuse peale avanev-sulgev tagaluuk (mis paraku kord toimib, kord mitte – nagu see enamasti selliste asjadega olema kipub...), nutitelefoni juhtmeta laadimine (toimib igati probleemideta), 360 kraadi kattev kaamerasüsteem ja mõnda muudki – on Seati jaoks uued asjad. Volkswagenitelt ja Audidelt tuttavat üliefektset digitaalset näidukuplokki Seatile (nagu ka Škodale) veel siiski ei saa – ju tuleb kuskil kontsernisiseselt piir vahele tõmmata. Üldistades võib öelda, et Ateca näol on tegemist tegu veidi väiksema VW Tiguaniga – seda aga Hispaania välimusega ja Tšehhi teostuses. Nimelt toodetakse Atecat vaatamata hispaaniapärasele nimele Tšehhi Kvasiny tehases, kus peagi hakatakse tootma ka Škoda uut mudelit Kodiaq. Selline „sissekirjutus“ võib esmapilgul veidi ootamatu tunduda, aga kaubamärgi päritolu ei maksa juba ammu midagi – on ju sealsamas Seati tehases Martorellis Seatide kõrval kokku pandud Audisidki. Pole saladus, et suur osa nn linnamaastureid kannab maasturi tiitlit vaid nime poolest – mitmeid „pisimaastureid“ nelikveoga ei toodetagi. Seat sellega kaasa läinud ei ole ning Ateca mudelivalikust leiab nii esi- kui neliveolised versioonid, nii manuaal- kui automaatkastiga mudelid, nii bensiini- kui diiselmootorid (võimsusvahemikus 115-190 hj). 1,4liitrine bensiinimootor kombinatsioonis esiveo ning manuaalkastiga saab olema üheks baasversiooniks (ajale kohaselt on valikus ka 3 silindriga 1liitrine „mikromootor“) ning võib kindel olla, et Eesti tasastes oludes saab see auto 99% juhtudest oma ülesannetega hakkama. Kel aga tarvis rohkem pikemaid otsi teha ning aeg-ajalt ka asfaldilt maha satub, neil tasuks vaadata miskit võimsamate jõuallikate seast. Sarnaselt teistele VW kontrani mudelitele on ka Atecal vähemalt 4 eelseadistatud sõidurežiimi (nelikveolisel kuus). Isiklikult klappis oma sõidustiiliga enam „Sport“ ja seda mitte kihutamist silmas pidades (sportautot Atecast ei saa), kuid rool muutus tunduvalt täpsemaks ning tagasiside konkreetsemaks. Kui kümmekond aastat tagasi sai Seatidele ette heita autodesse kostvat teemüra, siis sellest pahest on tänaseks lahti saadud. Vaid diisel-Ateca annab kiirendades oma jõuallika olemusest teada, bensiinimootoriga mudel ei tee sedagi. Küll aga on veidi lõivu makstud aerodünaamika osas – Ateca nurgelised küljepeeglid näevad küll head välja, kuid tekitavad paraku juba 70-80 km/h juures arvestatavaid õhuvihinaid. Aga selle vastu aitab edukalt raadio helitugevuse nupp! Ateca suurimaks probleemiks on Eesti oludes mitte auto ise – VW ja Škoda analoogid lähevad Eesti autoostjale ju vägagi hästi „peale“. Kui aga nii „volkkareid“ ja Škodasid läheb meil igakuiselt kaubaks sadu, siis Seate heal juhul kümmekond. Nii et Seati turundajatel tuleb kõvasti pingutada, saamaks nn S-klubist – konkurentsist Suzukide ja Ssangyongidega – välja. Eestisse peaks esimesed Atecad jõudma sügisel. Seat Ateca oli ka Rooli Võimu kuu auto oktoobris 2016. 

 

Sarnased artiklid