Kättesaadavad unistused
Kaido Soorsk
06.04.2006

Armastus plekist pruutide vastu on meeste puhul enamasti ravimatu haigus. Vahet ei ole - olgu nad noored või vanad, välja ravida seda kiindumust reeglina ei saa. Küll aga suunata.

Kui teie lemmikliikur peaks juhtumisi olema McLaren F1, siis seda superautot oma majaesise kaunistamiseks osta on suhteliselt võimatu. Vähemasti tavakodanikul – isegi kui selline auto on kusagil müügis, on selle eest küsitav summa pehmelt öeldes röögatu ja ostu sooritus pole enamikule meist majanduslikult mõttekas käik. Kuid on veel üks võimalus – need autod on küll kordi väiksemad, kuid suudavad samuti edasi anda inseneride ja kujustajate loomingu ilu ning mis kõige tähtsam – need maksavad sadu kordi vähem ega saada teid pikas perspektiivis kuuse alla magama või veel hullem – võlavanglasse.

Automudelid erineval kujul on omaette maailm. Ka siin leidub kirge ja hasarti ning need pisikesed pudinad panevad silmad põlema ühtmoodi nii täiskasvanuil kui ka poisikestel. Tänases loos püüame tutvustada valmismudeleid, mille kogumisega oleks jõukohane alustada – raadio teel juhitavad RC-autod, helikopterid ja lennukid, mudelraudteed ning kokkupandavad mudelid väärivad omaette lehepinda ja neist ehk kunagi edaspidi. Pealegi - veidi selles maailmas ringi tuuseldades saab igaüks ise valida juba just talle sobiva tee.

Millest alustada?

Alustav mudelikoguja peaks enda jaoks kõigepealt paika panema mudelite mõõtkava ja teema: kõiki mudeleid pole võimalik endale muretseda - isegi kui teie rahakott (või taskuraha) selle välja kannataks, ei mahuks nad lõpuks teie elamisse enam ära. Valiku tegemisel tuleb kriitilise pilguga üle vaadata nii vaba riiulipind kui ka enda harjumused – kui ikka tolmulapp käes ei püsi, pole ka mõtet suuremaid detailirikkaid mudeleid lahtisel riiulil pidada – nende puhastamine võib olla uskumatult tüütu töö.

Kaks enamlevinud mõõtu valmismudelite puhul on 1:18 ja 1:43, lisaks neile on levinud ka mõõtkavad 1:24 ja 1:87 (ehk HQ), kuid esimesele kahele jäävad nad oma arvukuses oluliselt alla. 1:24 puhul on enamik autodest kokkupandavad mudelid ja terveid ühele teemale pühendatud seeriaid on leida väga raske. Meie selles vallas veel päris algelises kaubanduses oli tuntud tegija näiteks Burago, kes võlus paljusid oma taskukohase hinnaga, kuid see firma on õnnetuseks juba ajalugu.

Ülejäänud mõõtkavad on reeglina kas mõne üksiku tootja kesksed või pühendatud spetsiifilistele valdkondadele. Mõõtkava 1:87 näiteks toetab mudelraudtee huvilisi ja on mõeldud ilmestama majadevahelisi tänavaid – äärmiselt tõetruud linnakesed käivad mudelraudteede juurde nagu nina näkku. Mõõtkava 1:50 on aga ennekõike pühendatud põllumajandus- ja eritehnikale: siit leiate ilusaid ja detailirikkaid traktoreid, põllutöömasinaid, kraanasid ning eriotstarbelisi veokeid. Üks mainekamaid tootjaid on selles segmendis kahtlemata Conrad GmbH (http://www.conrad-modelle.de/) ja oma osa on selle mõõtkava vähesel levikul ka praktikal – kujutage endale ette näiteks 1:18 mõõtkavas valmistatud teraviljakombaini mõõtmeid – mitu neid teie kapipealsele mahuks?

Niisiis 1:18 ja 1:43

Efektseim neist on kahtlemata mõõtkava 1:18 – autod on päris suured ja mudeli valmistajal seeläbi oluliselt lihtsam keerulisi detaile välja joonistada ning ära paigutada. Tänu laiemale tegutsemisruumile on paljudel mudelitel uksed-luugid avanevad ja haruldane pole ka keerav rool koos pööravate esiratastega. Lisaks sellele võib kohata töötavat vedrustust, äravõetavaid kerepaneele, eriveokite puhul mitmeid liikuvaid lisatarvikuid jne.

Selles mõõtkavas selgub üsna kiirelt üks rusikareegel, mis väiksemate mööndustega kehtib kõikide mudelite ja mõõkavade puhul – mida kallim, seda kvaliteetsem. Enamasti ei väljendu kallimas hinnas mitte tootja kasumijanu, vaid hoopis detailirikkus, vastavus originaalile ja täpsus. Odavama otsa Ferraril on näiteks istmed suhteliselt siledad ja miskit ebamäärast värvi, kallima tootja puhul on aga naha värv päris tõetruu, naha faktuur koos keeruliste õmblustega on ilusasti välja joonistatud, logodest ja turvavöödest rääkimata. Selles mõõtkavas mudelid on reeglina osaliselt läbipaistvates karpides, nii et kollektsiooni hooldamine (loe: tolmu pühkimine) on lihtne.

Arvestada tuleks veelkord nende mudelite päris suurte mõõtudega – kui tavalise sõiduauto mudeli pikkus on umbes 40 cm, siis samas mõõtkavas veoauto koos haagisega on juba ligi meetrine – teil peab olema palju riiuleid ning kapipealseid! Selle mõõtkava puudusteks ongi vaid nende suured mõõdud, valiku piiratus ja mudelite hind – kordi väiksem 1:43 mõõt teeb suuremale kõigi parameetrite poolest kohe pika puuga ära.

Kõige levinuim,

ehk siis mõõtkava 1:43. Selles suuruses mudelite valmistajate ring on suur ja eri autode valik vaat et piiramatu. Kui 1:18 mudelite hinnad algavad reeglina 300 krooni lähedalt, siis 1:43 puhul saab päris korraliku mudeli juba alla 100 krooni. Tõsiste mudelite hinnaklass alustab kusagil 300 krooni juures ja järgmine hüpe kvaliteedis tehakse kusagil 500-600 krooni tuuris – sellest alates võib omandada juba esimesi detailirikkaid käsitöö mudeleid. Avanevaid ja liikuvaid detaile kohtab siin küll vähem, kuid tõetruudus on suuremate vendadega samal tasemel või ülegi.

Teemade ring alustava kollektsionääri jaoks on praktiliselt lõputu – võite endale kogumiseks valida USA presidentide, tuletõrje või WRC-autod, selleks võivad olla ka kuulsa Le Mansi 24 tunni võidusõidu võitjad, Porsche tänava- või võidusõiduautod jne.

Nagu eelnevalt öeldud, on teemade ring praktiliselt ammendamatu. Siit edasi tuleb hakata tuulama mööda kauplusi ja internetti – mudelimaailmas tuleb reageerida suhteliselt kiiresti, muidu olete ihaldatavast liikurist ilma. Paremad tootjad teevad oma mudeleid margi või teema piires kindla arvu – mudelid on nummerdatud ja nende koguarv kogu maakera peale kõlgub paarikümnest 5-6 tuhandeni.

Suure populaarsuse tõttu antakse teinekord välja ka kordustiraaže, kuid siis võib auto olla juba teist värvi ega pruugi enam sobida teie kogusse – teie kogute näiteks musti Mercedeseid, kuid puuduolev S-klass tuleb tootmisse punasena... Igal juhul on abiks, kui otsite internetist üles tootja kodulehekülje ja hoiate end toimuvaga kursis – siis saate ihaldatud autokese juba ise tellitud või siis selle näiteks nende mudelite maaletooja juures broneerida.

Mis veel

Mudeleid tasub osta ja hoida osaliselt läbipaistvas karbis – kõige parem on muidugi sellekohane tootja karbike – nii ei vigasta te neid vaadeldes ja õrnu detaile hooldades. Üsna hea lahendus on ka suletud klaasustega kapp. Kui hoiate oma mudeleid siiski lahtiselt, siis tuleb nende hoolduseks varuda mõned pehmed lapid ja pintslikesed.

Kogujatele mõeldud aluseid koos läbipaistva plastist karbiga müüakse ka eraldi, kuid nende valik on suhteliselt piiratud. Kõige väärtuslikumad on nummerdatud seeriamudelid, kuid esineb ka nummerdamata eksemplare. Kindlasti tasub hoida alles mudelite karbid – mudeleid vajadusel müües või vahetades on nende väärtus siis 30-50% suurem.

Alustada saab kogumist suurematest kaubanduskeskustest ja internetist – e-bay’s on see populaarne artikkel. Lisaks sellele avastavad pisikeste asjade marketingivõlusid ka automüüjad – pea igas salongis on need olemas ja hinnad polegi teab-mis hullud.

Tallinnas on parima valikuga mudelite maaletooja AS Atrioola, kelle kontor asub aadressil Punane tänav 42 . Jõudu ja pealehakkamist – ja ärge unustage laevu, helikoptereid ja …

Sarnased artiklid