Kass, kes enam nii väga omapäi ei kõnni
Martin Harak
01.06.2016

Need ajad on möödas, mil Jaguari mudelivalikust võis nimetada ehk kaht mudelit. Koos uue F-Pace'ga on Jaguaril nüüd tootmises olevaid mudeleid koguni 6 ning kuulsa briti automargi tulevik paistab helgem kui ei kunagi varem.

Üha džiibistuvas maailmas pole pääsu ka kõige kibedamatel sellele trendile vastuhakkajatel. Kuid Jaguar nägi täbaras olukorras hoopis võimalust ning tulemus on teie ees – uus ja võrratu Jaguar F-Pace.
F-Pace baseerub Jaguari uuel alumiiniumist moodulplatvormil, tänu millele on olnud võimalik ehitada uus auto antud pikkuse (4731 mm) juures võimalikult suure teljevahega (2874 mm). Ehkki Jaguari enda väitel on F-Pace´i maastikuomadused väheolulised, annavad väike esi- ning tagaülend koos 213 mm kliirensiga sellekski suurepärased eeldused. Seda enam, et F-Pace on varustatud nii mõnegi sõsarmargilt Land Rover pärineva nupuka vidinaga keerulistes oludes hakkama saamiseks – näiteks on kasutusel mägipidur koos aeglustit imiteeriva süsteemiga.
Kuid nagu öeldud, ei ole F-Pace maastikusõiduk ning ei püüagi seda olla. Jaguari suunitlus on pigem pakkuda sportsedaanist praktilisema kerega sõidukit, mille sõiduomadused nendega samas sarnaneksid. Ja siin on Jaguar tabanud naelapea pihta.

Väike ja tubli diisel
Jaguar ei tee saladust, et F-Pace´i peamise konkurendina on ikka nähtud Porsche Macani. Ja ärme tee meiegi saladust, et need kaks autot ongi kontseptsioonilt üpris sarnased. Alustades mõlema puhul ilmakuulsast brändist ning lõpetades napakalt pikaks veniva lisavarustuse nimekirjaga. Muuseas, vahetult pärast Macani turuletulekut viidi esimeste F-Pace'i prototüüpide juures sisse väga olulisel määral muudatusi.
Meie turul algab F-Pace'i mudelivalik 2liitrisest 6käigulise manuaal- või 8käigulise automaatkastiga diislist, mida on võimalik soetada kas taga- või nelikveolisena. Valikus järgneb 3liitrine V6-diisel ning valiku tipus troonib samuti 6silindriline ja 3liitrine kompressori abil ülelaetud bensiinimootor.
2liitrine diisel täidab ilma kõhklusteta kõiksugu igapäeva vajadused. Moodsale diislile omaselt jagub sel rohkem pöördemomenti ning kiirust, kui mõistlik kasutada on. 100 km/h tuleb kätte 8,7 sekundiga, keskmine kütusekulu on tootja andmeil vaid 5,2 l/100 km. Ilmselt saabki just 2liitrisest diislist F-Pace'i müüduim versioon.
F-Pace'i kandevkonstruktsioon on koostatud 80% ulatuses alumiiniumist, samuti veermikudetailid ning mootorikate. Tagaluuk on aga valmistatud plastikust. Baasmudeli tühimass on seeläbi suudetud hoida 1600 kg piirimail, mis teeb ta võrreldavalt varustatud konkurentide kõrval kohati isegi kuni mõnisada kilogrammi kergemaks.

Bensiin versus diisel?
Ütleme kohe ära, et 3liitrine diisel on F-Pace'i mudelivalikust igapäevakasutusse parim mootor. Tummise ja üldse mitte diislile omase tämbriga jõuallika kaks turbot panevad F-Pace'i spurtima sportauto kombel, pakkudes samal ajal madalatel linnaliikluseks sobivatel pööretel tohutul hulgal pöördemomenti (700 Nm).
Sportrežiimis 8käigulise automaatkasti käike roolilt vahetades tunneb juht end kui tänapäeva F1-auto roolis. Madala tonaalsuse saatel tuleb sõrmedega kiiret tööd teha, et võimalikult kärmelt saaks rauda lükatud järjekordne doos otsekui otsalõpmatut pöördemomenti. 100 km/h tuleb kätte vaid 6,2 sekundiga ja tuntavalt jätkub seda jõudu palju kauemaks.
Bensiinimootor pakub see-eest F-Type'lt tuttavat elamust kompressori kriiskava häälest ning kompromissitust suutlikkusest. Juba vähem kui 2000 p/min juures huilgab väljalase laulda tänaval pead pöörama panevaid noote. Sportrežiimis rumala järjekindlusega juhil käike valida ning hoida lastes pakub tippmudel erakordseid kiirusomadusi, mis tagasillale orienteeritud nelikveosüsteemi abil püsivad libedal teel mänguliselt kontrolli all. 0-100 km/h teeb metslane aga vaid 5,5 sekundiga.
F-Pace ei tundu ka tippvarustuses liialt raske. Mõistagi mingi sportautoga siin tegemist pole, kuid võrdlus sportliku sedaaniga kannatab välja küll. Ideaalset 50:50 kaalujaotust ning topeltõõtshoobadel esi- ning sarnast mitmikhoobvedrustust tagasillal kasutav F-Pace annab juhile alati selge pildi sellest, mis asendis keeravad rattad parasjagu on. Koostöös muutuva ülekandega rooliga muudab F-Pace vilkalt suunda ning keerab kurvi sisse suurima innuga. Muuseas, alajuhitavuse vähendamiseks kurvis pidurdatakse pisut sisemist ratast.

Väga ruumikas
F-Pace'i tohutu teljevahe tähendab ühtlasi, et teineteise taga võivad istuda väga pikad inimesed. Tagaistme seljatugi on ühtlasi elektriliselt kallutatav. Pakiruum mahutab suurepärased 650 liitrit, mis teeb F-Pace'i omasuguste seas konkurentsitult ruumikaimaks.
Salongi koostematerjalid on mõistagi esmaklassilised, ehkki nagu tänapäeval ikka, tehakse tobedaid järeleandmisi kohati väga kentsakates kohtades. Nõnda on F-Pace'i tagaukse ava kaetud ilmetu musta plastikuga. Kuid see ei sega üldpilti.
Üheks huvipakkuvamaks lisavarustuseks on nn randmevõti (Activity Key). Tegemist on eeskätt aktiivset eluviisi armastavale inimesele mõeldud käekella meenutava veekindla "võtmega", mille näiteks surfamist harrastav inimene merele minnes rahumeeli kaasa võtta saab. Samuti saab nutitelefoni abil autot avada või sulgeda, kontrollida, kui palju paagis kütust on või sisse lülitada soojenduse-jahutuse.
Kõiksugu lisavarustust on F-Pace'l veelgi ning Jaguarile omaselt kipub konkreetse auto varustatus jääma pigem kliendi ükskõik millest põhjustatud piiratuse taha. Igaüks saab uue Jaguariga tutvuda juba üsna pea, sest esimesed proovisõidu F-Pace'd on nüüdseks ka Eestisse jõudnud.

Sarnased artiklid