Kas rehvi eest tasub maksta?
Jukka Antila
10.10.2010

Eesti pole ehk enam maa, kus suur osa sõitjatest võtab oma rehvid rikkamate riikide prügihunnikust. Ent sellegipoolest usuvad paljud,et hea audioseade on oluline,head rehvid aga mitte. Liiklussurmade statistika tõestab paraku vastupidist. Ning ka kergematel juhtudel on ilmselt siiski tähtis, kas auto saab seisma pool meetrit enne eessõitjat – või alles siis,kui mõlemad autod pool meetrit lühemad,kui tehasest tulles. Tehnikamaailma suur talverehvide test näitab,mida tasub ja mida ei tasu auto talvetossuks valida.

Naastrehvid: Bridgestone Noranza 2 Evo; Continental ContiIceContact; Dunlop SP Ice Response; Gislaved Nord Frost 5; Goodyear Ultra Grip Extreme; Hankook Winter I*Pike; Michelin X-Ice North XIN2; Nokian Hakkapeliitta 7; Pirelli Winter Carving Edge; Sava Eskimo Ice; Vredestein Arctrac ja Yokohama Ice Guard Stud ig35.

Lamellrehvid: Bridgestone Blizzak Nordic WN-01; Continental ContiVikingContact 5; Dunlop Graspic DS-3; Goodyear Ultra Grip Ice+; Michelin X-Ice XI2; Nokian Hakkapeliitta R ja Yokohama Ice Guard ig30.

Pakutavate talverehvide skaala näikse aasta aastalt kasvavat. Mõned on naastudega ja mõned ilma, mõnesid saab vaid maailmanimega firma esindusest, aga pealtnäha üsna sarnaseid võib leida supermarketist muude riiulite vahelt. Hinnad on seinast seina,rehvitehaseid on igas maailma nurgas, lisaks päris uutele rehvidele leidub protekteerituid. Enamasti ei osteta igaks hooajaks uusi rehve, nii et teedel-tänavatel kohtab mitte ainult erinevast sordist, vaid ka erinevas vanuses rehve. Ongi viimane aeg selgust saada, mida neist talvel oodata võiks.

Kvaliteet – ja selle puudumine
Parimate rehvide omadused täienevad iga aastaga. Kuulsad, pideva arendustööga tegelevad rehvitootjad kasutavad materjale ja tehnoloogiat, mida kümne aasta eest ei osatud uneski näha. Mõnegi kvaliteetrehvi pidamine on lausa hämmastaval tasemel. Kui selline rehv panna autole alla, millel on kõikvõimalikud juhi elektroonilised abilised ja ehk ka nelikvedu, siis ei märkagi talve tulekut millestki muust kui valgeks muutunud ümbrusest ning võib-olla ka vahel vilkuvast ESC märgutulest. Auto ise liigub just täpselt niisama kindlalt nagu suvelgi.
Samal ajal tuleb turule ridamisi rehve Venemaalt, Hiinast ja mujalt odava tööjõuga riikidest. Nende rehvide kvaliteet ja eriti just pidamine on kaasaja parimatest esindajatest aastaid kui mitte aastakümneid maas. Pahatihti leitakse, et sellised rehvid käivad pere väiksemale ja vanemale autole küll – sellele autole, mille juhitavus, pidurid ja turvatehnika pole kunagi tipptasemel olnud. Siis võtab pereisa töölesõiduks selle uuema ja uhkema, pereema läheb aga vana ja väiksega kõigepealt lapsi kooli viima. Ning siis…

Uued ja kulunud
Kui paljud meist ikka kogu aeg uusi rehve kasutavad. Lased teeninduses tuttuued alla panna, sõidad väravast välja – ja ongi juba natuke kulunud. Rehvitesti päris uutega ei tehtagi, enne sõidetakse rehvid sisse, et naastud oma sobivad kohad sisse võtaksid, kummipind pisut karedamaks muutuks ja valmistamisel või ladustamisel pinnale kleepunud praht maha kuluks. Võibki öelda, et esimese mõnesaja kuni tuhande kilomeetri jooksul rehvi pidamine enamasti pisut paraneb. Edasi hakkavad omadused kehvemaks jääma, algul aeglaselt, lõpuks aga juba päris kiiresti.
Võtsime uute rehvide kõrvale poole peale ja päris lõpuni kulunud naast- ja lamellrehvid, kõik kvaliteedi poolest tuntud tegijatelt. Tahtsime näha, kuidas rehvide pidamine kuludes ja vananedes muutub. Huvi pakkus ka see, kumb on siis õigupoolest parem: kulunud kvaliteetrehv või uus säästurehv.
Paaril-kolmel talvel kasutatud, ehk siis pooleni kulutatud rehvide mustri sügavus oli 6 mm. Naastrehvidel olid kõik naastud alles, kuid need olid kulunud, silmnähtavalt ümaramaks muutunud.
Lõpuni kulunud rehvidel oli mustrit jäänud veel 3 mm. Naastrehvidel olid pooled naastud kadunud, allesjäänutest osa murdunud. Peale vaadates paistis, et käib ehk veel küll, tegelikkuses neist naastudest aga enam kasu ei olnud. Ka lamellid olid samahästi kui maha kulunud. Mõlemat tüüpi kulunud rehvid olid ka juba üsna eakad.

Libiseb, ei libise…
Sile, ühtlane ja nullkraadi juures jääpind on kõige raskem koht, kuhu rehv võib sattuda. Lamellrehv jääb seal hätta. Mida külmem ja karedam tee, seda lähemale jõuab lamellrehv oma omadustelt naastrehvile. See kehtib küll vaid siis, kui naastud ikka alles. Kulunud naastrehvi jääpidamise puudumine üllatas meidki. Pooleni kulunud naastrehv jäi pidurdamisel alla isegi kulunud lamellrehvile, rääkimata siis uutest. Möödumiskatsel, kui rehv saab rohkem väntsutada, kulunud naastud siiski veel pidasid.
Lõpuni kulunud naastrehviga pole jääpinnal midagi teha. Lamellid peavad kulunultki veel vähemalt natuke, naastrehv on aga projekteeritud oma pidamise just naastudelt saama, muster ja enamasti ka kõvem kummisegu ilma naastudeta ei toimi.
Lumel naastud tulemust ei mõjuta, pidamine ja juhitavus sõltuvad rehvi ehitusest, mustrist ja kasutatud kummisegust. Tulemused on loogilised: mida enam mustrit, seda parem pidamine lumes ja lörtsis.

Kuiv tee, märg tee
Kõigil asfaldil tehtud, pidamist ja juhitavust mõõtvatel katsetel olid naastrehvid lamellrehvidest üldiselt paremad. Põhjamaistele libedatele teedele mõeldes on lamellrehvide valmistajad sunnitud kasutama tehnoloogiaid ja materjale, mis tagaksid parima pidamise jääl ja lumel. Paraku tähendab see vältimatult asfaldiomaduste halvenemist. Naastrehvide pind on tavaliselt kõvemast kummisegust, see sobib plusskraadidega paremini. Talverehvide valmistamine tähendab alati kompromissi, ühtede omaduste eelistamist teistele. Parimate kvaliteetrehvide puhul on kompromiss lihtsalt õnnestunum.
Kulunud rehvid pakkusid asfaldil üllatusi. Mustri sügavus ei pruugi pidurdusteekonna pikkust mõjutada – vähemalt seni, kui teel pole nii palju vett, et võiks tekkida vesiliug. Võib juhtuda ka nii, et kui talverehvi pehmem pinnakiht on maha kulunud, paljastub selle alt kõvem segu, mis peab asfaldil paremini kui uuel rehvil.

Pikemale reisile
Lamellrehvid on vaiksemad ja omavahel mürataseme poolest oluliselt ei erine. Naastrehvide poolel on vahed eriti just edetabeli tagumises otsas päris suured. Kas ja kui palju müra häirima hakkab, sõltub muidugi autost, sõiduoludest ja kuulaja eelistustest. Parimad naastrehvid on siiski juba nii vaiksed, et „küüntekrobinat” ei pane iga kord tähelegi. Kehvemad söövad närve aga nagu ennegi. Lamellrehvide veeretakistus on naastrehvide omast keskmiselt paar protsenti väiksem. Viletsamad naastrehvid lisavad kütusekulule omalt poolt üllatavalt palju.

Võrdlustesti lõpptulemus on selge. Rehvi eest tasub maksta rohkem, kui sellega saab parema pidamise ja juhitavuse. Või vähemasti tuleks vältida kõige odavamat, tundmatut firmanime kandvat toodangut. Kõige tähtsam oleks aga meeles pidada, et talverehvid ei kesta igavesti. Lõpuni kulunud talverehvid võivad olla kõik oma talveomadused kaotanud.

Meie katsed
Pidurdamine
Pidurdusmaad mõõdeti jääl, lumel ja märjal asfaldil. Iga rehviga 16–20 korda ja nii mitmel päeval, et näha käitumist erineva temperatuuriga. Lõpptulemusena läks kirja õnnestunud katsete keskmine. Jääl pidurdati kiiruselt 50 km/h, lumel ja asfaldil kiiruselt 80 km/h. Iga järgmine pidurdamine tehti uuel, seni kasutamata rajaosal.

Kiirendamine
Auto elektrooniline stabiilsuskontroll töötas ja juht surus gaasi põhja. Iga rehviga tehti katse läbi 16–20 korda ja nii mitmel päeval. Iga järgmine katse tehti uuel, seni kasutamata rajaosal. Jääl mõõdeti kiirendust 5–20 km/h, jää oli ühtlane ja siledaks lihvitud. Lumel mõõdeti 5–35 km/h kiirendamiseks kulunud aega.

Möödumiskatse
Ohu tekkides on juhi tavaliseks refleksiks pidurdada ja rooli keerata. Rehvi pidamist ja reageerimisvõimet ohtlikus olukorras katsetati jääl ja lumel, märjal ja kuival asfaldil. Katse alguses juht pidurdas tugevasti ja pööras rooli 180 kraadi vasakule, imiteerides teel olevast takistusest möödumist. Mõõdeti, kui pika tee läbis auto pikisuunas selle hetkeni, mil oli oma esialgsest „sõidureast” külgsuunas 4 meetri kaugusel. Juhi reaktsiooniaega ei arvestatud, auto stabiilsuskontroll oli välja lülitatud, et rehvide eripärad paremini ilmsiks tuleksid. Algkiirus oli jääl 50, lumel ja märjal asfaldil 80 ning kuival asfaldil 100 km/h.

Lörtsiliug
Rehvi pidamist lörtsis mõõdeti kiirenduskatsega. Ühtlase kiirusega sõideti 4 cm paksusele lörtsikihile ja alustati täiskiirendust, seejuures mõõdeti vedavate rataste libisemist. Hea rehv säilitab osa pidamisest ja juhitavusest ka libisedes, halb rehv kaotab kiirendades täielikult pidamise, kusjuures see võib juhtuda üllatavalt väikese kiiruse juures. Arvutasime kiiruse ja libisemise suhte kiirustel 25–45 km/h, tulemus on väljendatud hindena.

Juhitavus
Rehvide juhitavust jääl, lumel ning märjal ja kuival asfaldil hindasid juhid oma subjektiivsete muljete põhjal kiirusrajal, võttes arvesse rehvi käitumist pidurdamisel, kiirendamisel ja erineva konfiguratsiooniga kurvides. Kiirusrada tuli läbida pidamise piiril sõites. Kvaliteetne rehv ei kaota pidamise piiri ületades täielikult juhitavust, vaid käitub rahulikult ning libisemised ei ole kontrollimatud. Oluliseks peeti seda, kas libisemine tekib ootamatult või mitte.
Kõiki rehve hindasid mitu juhti, kes sõitmisel ei teadnud, millised rehvid autol all on, nii välistati võimalikud eelarvamused. Lõpptulemuseks on kolme katsetaja hinnete keskmine. Kiirusrada läbiti nii sisselülitatud stabiilsuskontrolliga kui ilma selleta. Hinneteskaala tipus oli 10 ehk eeskujulik ja madalamas otsas 4 ehk nõrk.

Müra
Rehvimüra auto sees hinnati subjektiivselt. Sõideti kuival asfaldil erineva kiirusega. Hinne on saadud kolme testija hinnete keskmisena.

Veeretakistus
Rehvide veeretakistuse mõõtmiseks lasti autol vabalt veereda ning mõõdeti tee pikkust ja aega, mille jooksul kiirus langes 80 km/h-lt 40 km/h-le. Teiseks mõõdeti tegelikku kütusekulu 10 km pikkuse tee läbimisel. Lõpptulemus on kahe katse keskmine, ümberarvutatuna kütusekulu protsentuaalseks suurenemiseks vähima veeretakistusega rehviga võrreldes.

Naastrehvid

Nokian Hakkapeliitta 7
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2010 nädal 10
DOT: YLCP
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Soomes
Hind: 2595.-

NOKIAN on kõige raskemates tingimustes klass omaette. Naastud haaravad tõhusalt jääpinnast ja juht saab oma vead kergesti andeks. Maksimumpunktid kõigil jääga seotud katsetelt on eeskujulik tulemus, ent näitab ka, millises suunas rehvi on optimeeritud: just neisse oludesse, mis talvesõidu kõige tülikamaks teevad. Lumel on Nokian samuti hea, aga siin leidub talle ka samaväärseid konkurente. Suurimaks plussiks on loogiline ja rahulik käitumine. Kuiva või vihmamärja asfaldi jaoks leidub paremaid võimalusi, seal on Nokiani tulemused keskpärased, nagu on keskpärased ka juhitavusele antud subjektiivsed hinnangud. Alt ei vea rehv aga kusagil, stabiilsus säilib ka asfaldil tehtud möödumiskatsel. Nokian on naastrehvide seas selgesti üks selle talve tippudest ja õige valik neile, kel rohkem tegemist jäiste teedega.

Hea
Pidamine jääl ja lumel
Juhitavus jääl ja lumel

Halb

Hinne: 8,4
* * * *

Continental ContiIceContact
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: ei
Välis- ja sisekülg erinevad: jah
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 2 polüamiid / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 48
DOT: CPOF NVVD
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 2800.-

CONTINENTALi uus rehv esitas konkurentidele tõsise väljakutse ning tõusis otseteed peaaegu kõige kõrgemasse tippu. Jääl on pidamine väga hea, kuid kaotab võitjale siin-seal siiski murdosa võrra. Rehv on kuulekas ja käitub igas olukorras tasakaalukalt, seda nii jääl kui lumel. Märkimisväärne, et Continental käitub hästi ka kuival ja märjal asfaldil. Pidurdamisel ja möödumiskatsel on pidamine keskpärane, kuid juhtida on lihtne ja rehv ei üllata juhti. Naastrehvi kohta on Continental vaikne, kuid veeretakistus on suhteliselt suur. Continental on üks kõige parematest valikutest selleks talveks.

Hea
Pidamine jääl ja lumel
Juhitavus jääl ja lumel

Halb
Veeretakistus

Hinne: 8,3
* * * *

Bridgestone Noranza 2 Evo
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2010 nädal 6
DOT: YLCP
Eurosertifikaat: E17 (Soome)
Valmistatud: Euroopas
Hind: 2685.-

BRIDGESTONE üllatas tihedas konkurentsis kolmanda kohaga. Jääl on rehvil väga hea pidamine ja keerulistes olukordades jääb käitumine rahulikuks. Üldiselt toimib Bridgestone hästi ka lumel, ainult pidurdamine jääb keskpäraseks. Lörtsiliu tekkimist väldib rehv hästi. Asfaldil tundub Bridgestone pehmena ning jääb kiiret reageerimist vajavates olukordades laisaks, seda nii möödumiskatse tulemuste kui testijate subjektiivsete hinnangute põhjal. Rõõmustada ei saa ka märjal asfaldil pikaks veniva pidurdusteekonna üle.

Hea
Pidamine jääl ja lumel
Käitumine lörtsis

Halb
Keskpärane kuival ja märjal asfaldil

Hinne: 8,1
* * *

Michelin X-Ice North XIN2
Rehvimõõt: 205/55R16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: ei teatatud
Valmistamisaeg: 2009 nädal 49
DOT: 22WC 7W6X
Eurosertifikaat: E2 (Prantsusmaa)
Valmistatud: Venemaal
Hind: 2659.-

MICHELINil on jääl ja lumel hea pikipidamine, rehv on hõlpsasti juhitav ja käitub stabiilselt ka rööplikuks sõidetud talveteedel. Külgpidamine nii hea ei ole, järskudes kurvides võib probleeme tekkida, nagu ka möödumiskatsel, kus rehv reageeris aeglaselt ja esirataste pidamine kadus kergesti. Sama täheldati ka asfaldil, oli see siis märg või kuiv. Üldiselt on hea, kui rehv käitub neutraalselt, rahulikult ja kuulekalt. Michelini puhul oleks siiski vaja roolile kiiremini ja veidi järsemalt reageerida. Michelin on üsna vaikne ja naastrehvidest kõige väiksema veeretakistusega.

Hea
Pidurdamine jääl ja lumel
Stabiilsus

Halb
Keskpärane kuival ja märjal asfaldil

Hinne: 8,0
* * *

Pirelli Winter Carving Edge
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2008 nädal 46
DOT: XT BK J536
Eurosertifikaat: E3 (Itaalia)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 2335.-

PIRELLI on mõnegi juhi lemmik: roolitunnetus on hea ja rehv reageerib kuulekalt. Sellest on järskudes kurvides ja möödumiskatsel juhitavuse tagamiseks abi, sest pidamise poolest jääb Pirelli tugevamatele konkurentidele selgesti alla. Asfaldil on Pirelli juhitavus hea, kuigi rehv on närvilisevõitu. See annab eriti selgesti tunda möödumise järel oma ritta naastes – siis kaotavad tagarattad kergesti pidamine. Lörtsiga saab Pirelli väga hästi hakkama. Müra teeb Pirelli suhteliselt palju.

Hea
Juhitavus jääl ja lumel
Käitumine lörtsilius

Halb
Käitub asfaldil närviliselt

Hinne: 8,0
* * *

Vredestein Arctrac
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 47
DOT: DVIC
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Hollandis
Hind: 1600-1800.-

VREDESTEIN pidurdab jääl ja lumel üsna hästi ja pikipidamine on korralik ka kiirendamisel. Jääl on juhitavus lihtne, sest naastud haagivad hästi ja rehv käitub kuulekalt. Lumel jääb puudu külgpidamisest, see avaldub möödumiskatsel ja juhitavus on üldse raskepärane. Täpsemalt, kuni teatud piirini käitub rehv lumel hästi, siis aga kaotavad rattad järsku pidamise, kusjuures pole teada, kas enne juhtub see esimeste või tagumistega. Lörtsiga saab Vredestein hakkama ja asfaldil oli see üks parematest naastrehvidest, sest pidamine on hea ja käitumine loogiline.

Hea
Juhitavus märjal ja kuival asfaldil
Pikipidamine jääl

Halb
Käitumine lumel

Hinne: 8,0
* * *

Goodyear Ultra Grip Extreme
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 2 polüester, 2 teras, 1 polüamiid / 2 polüester
Valmistamisaeg: 2010 nädal 4
DOT: A50F JAAR
Eurosertifikaat: E13 (Luksemburg)
Valmistatud: Poolas
Hind: 1750.-

GOODYEAR ei säranud, kuid tuli kõigega korralikult toime. Olgu all milline pind tahes, rehv käitub loogiliselt ega vea kunagi alt. Lumel ja jääl käitub Goodyear rahulikult. Vahel võib reaktsioon jääda aeglaseks, aga juht võib olla kindel, et auto liigub soovitud suunas. Asfaldil on rehv äkilistel suunamuutustel pisut liiga pehme ja laisk, aga mingeid ootamatuid libisemisi ei teki. Naastrehvi kohta on Goodyear vaikne, kuid suhteliselt suure veeretakistusega.

Hea
Hõlpsasti juhitav
Rehvimüra

Halb
Veeretakistus

Hinne: 7,9
* * *

Gislaved Nord Frost 5
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 2 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 28
DOT: CPOF NV4K
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 2600.-

GISLAVED võistles jääl ja lumel ka kõige parematega nagu võrdväärne. Pidamine on talveoludes hea, käitumine rahulik ja igas olukorras loogiline. Eriti just lumel teenis Gislaved kõige kõrgemaid hindeid. Probleeme tekitab aga asfalt, olgu see siis märg või kuiv. Seal reageerib Gislaved aeglaselt ja lõdvalt, möödumiskatsel lähevad tagarattad libisema. Rehv jääb hätta lörtsis ja veeretakistus on suhteliselt suur. Kõrgemate kohtade saavutamiseks oleks vaja juba mudeliuuendust.

Hea
Juhitavus talveoludes
Pidamine lumel

Halb
Asfaldiomadused

Hinne: 7,7
* *

Yokohama Ice Guard Stud ig35
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: ei teatatud
Valmistamisaeg: 2010 nädal 4
DOT: 4U8K
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Filipiinidel
Hind: 1494.-

YOKOHAMA oli kahtlemata üks paremaid asfaltpinnale mõeldud naastrehve. Pidamine on hea nii märjal kui kuival teel, rehv on hõlpsasti juhitav ja käitub rahulikult ka kõige tülikamates asfaldil ette tulla võivates olukordades. Seejuures on rehv vaikne. Headest asfaldiomadustest jääb talverehvi jaoks siiski väheks. Jääl ja lumel jäi Yokohama parimal juhul keskpäraseks, suutmata konkurentidele vastu hakata. Libedal teel võib rehv alguses tunduda üsna hea ja kuulekana. Häda on selles, et pidamine kaob äkitselt ja siis on juhitavus pikaks ajaks kadunud.

Hea
Asfaldiomadused

Halb
Pidamine jääl ja lumel
Käitumine lörtsilius

Hinne: 7,4
* *

Dunlop SP Ice Response
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 2 polüester, 2 teras, 1 polüamiid / 2 polüester
Valmistamisaeg: 2010 nädal 2
DOT: A5 0F LV1R
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Poolas
Hind: 1995.-

DUNLOP esines ebaühtlaselt: mõnel katsel paremate seas ja mõnel lausa kehvasti. Seda ei saa rehvi puhul heaks pidada. Pikipidamine on jääl hea ja lumel veel parem. Reaktsioon roolile on aga ebamäärane ja külgpidamise puudumine teeb ootamatutest olukordadest pääsemise raskeks. Väga kerge on üle pidamise piiri sattuda. Asfaldil on Dunlop kõige viletsama pidamisega naastrehv. Õnneks on rehvi iseloom rahulik ja etteaimatav. Siiski, pidamist on nii vähe, et kui takistusest õnnestubki mööda põigata, siis tagasi oma ritta pääsemine võib võtta väga palju aega.

Hea
Pikipidamine jääl ja lumel

Halb
Pidamine asfaldil
Käitumine lörtsilius

Hinne: 7,3
* *

Hankook Winter I*Pike
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 2 teras, 1 polüester, 1 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2010 nädal 4
DOT: 5MRP FH H
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Koreas
Hind: 1695.-

HANKOOKi pidamine valmistas talveoludes pisut pettumust. Jääga sai rehv tänu naastudele hakkama, aga lumel jäi viimaste hulka ja lörtsiliug tekkis kergesti. Rahulikes oludes püsib ka rehv rahulikuna, aga kui on vaja kiiresti suunda muuta, on rehv väga tundlik nii rooli, gaasi kui piduri suhtes ning pidamine kaob äkki ja kergesti. Kui auto juba libiseb, nõuab kontrolli tagasisaamine aega ja oskusi. Asfaldil käitub Hankook palju paremini, vajalik stabiilsus ja juhitavus on täiesti olemas.

Hea
Asfaldiomadused

Halb
Pidamine ja juhitavus lumel
Lörtsiliug

Hinne: 7,0
*

Sava Eskimo Ice
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: ei teatatud
Valmistamisaeg: 2009 nädal 44
DOT: NDOF 2D8R
Eurosertifikaat: E13 (Luksemburg)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 1675.-

SAVA pidamine on jääl tänapäevase naastrehvi jaoks vilets. Pidamist pole ei piki- ega külgsuunas ja see teeb juhtimise raskeks. Natuke on kasu Sava rahulikust loomusest: kuigi libisemine tekib kergesti, pole see järsk ega üllatav. Lumel on Sava pidamine pisut parem, ent kaugel tippkonkurentide pidamisest. Asfaldil reageerib Sava aeglaselt ja ohuolukorras kaotavad tagarattad liiga ruttu pidamise. Seejuures on rehv ka lärmakas. Sava ainus helge moment on vastupidavus lörtsiliu suhtes. Paraku jääb sellest talverehvi jaoks väheks.

Hea
Käitumine lörtsilius

Halb
Pidamine jääl
Juhitavus asfaldil

Hinne: 7,0
*

Lamellrehvid

Goodyear Ultra Grip Ice+
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 polüamiid / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 45
DOT: H3OF LA1R
Eurosertifikaat: E13 (Luksemburg)
Valmistatud: Sloveenias
Hind: 1750.-

GOODYEARi uus mudel tuli, nägi ja võitis. Jäisel pinnal pole Goodyear kõige parem lamellrehv. Reageerimine on küll rahulik, kuid pisut aeglane ja kiirete suunamuutuste korral võivad esirattad kergesti pidamise kaotada. Lumel kuulub Goodyear parimate lamellrehvide sekka, sest pidamine on tasemel ja juhtida on lihtne. Goodyeari plussiks on aga selle asfaldiomadused. Parimate hulka kuuluvad tulemused märjal ja kuival asfaldil on õnnestunud siduda pidamisega jääl ja lumel. Ka lörtsis toimib Goodyear hästi. Juhi jaoks, kes otsib kõikvõimalikesse talveoludesse sobivat lamellrehvi, on Goodyear parim valik.

Hea
Hästi tasakaalustatud omadused
Käitumine märjal ja kuival asfaldil

Halb

Hinne: 7,4
* *

Continental ContiVikingContact 5
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: ei
Välis- ja sisekülg erinevad: jah
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 polüamiid / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 36
DOT: CPOF NVXI
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 2500.-

CONTINENTAL oli parim lamellrehv jääl ja tundus veelgi paremana lumel, sest pidamisele ja juhitavusele pole midagi ette heita. Rehv käitub neutraalselt, reageerib kiiresti ja täpselt. Märjale asfaldile sattudes saab selgeks, et jää ja lume jaoks Continental projekteeritud oligi. Kõige suuremaks miinuseks on kehv pikipidamine märjal teel pidurdades. Nii märjal kui kuival asfaldil tehtud möödumiskatsetel tundub rehv lõdva ja laisana, aga rattad püsivad kindlalt teel, libisemise tekkimiseks peab kiirus ikka väga vale olema. Continental on vaikne, kuid üsna suure veeretakistusega rehv.

Hea
Pidamine lumel
Juhitavus jääl ja lumel

Halb
Pidamine märjal asfaldil

Hinne: 7,3
* *

Nokian Hakkapeliitta R
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: R (170 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 51
DOT: 60CP
Eurosertifikaat: E17 (Soome)
Valmistatud: Venemaal
Hind: 2595.-

NOKIAN on läbinähtavalt projekteeritud libedate olude jaoks, mis on talverehvi puhul muidugi loogiline. Jääl on sellega väga hea sõita, sest pisut pidamist ja juhitavust säilib ka väikeste libisemiste ajal, on aga lamellrehvidega raske saavutada. Nokian püsib tipus ka lumel ja lörtsis. Asfaldil tekivad aga probleemid. Reaktsioon on aeglane, takistustest mööda pääsemine nõuab aega. Lihtne pole ka seejärel oma sõiduritta tagasi pääsemine. Nokian on vaikne ja selle veeretakistus oli kogu seekordse rühma väikseim.

Hea
Juhitavus jääl ja lumel
Veeretakistus

Halb
Asfaldiomadused

Hinne: 7,3
* *

Michelin X-Ice XI2
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 polüamiid / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 44
DOT: FUWC 002X
Eurosertifikaat: E2 (Prantsusmaa)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 2659.-

MICHELINil on jääl lamellrehvi kohta hea pidamine. Rehv on kuulekas ja kõik on hästi, kuni juht satub kurvis rooli liiga palju keerama. Esirataste pidamine kaob siis liiga kergesti ja nii on möödumiskatse sooritamine keeruline. Asfaldil saab Michelin hästi hakkama. Rehv säilitab igas olukorras rahu ja stabiilsuse ega üllata juhti ootamatute libisemistega. Michelin on ka vaikne ja üldse on õnnestunud ühendada mitmeid kiiduväärseid omadusi.

Hea
Tasakaalustatud omadused
Asfaldiomadused

Halb
Juhitavus jääl

Hinne: 7,0
*

Bridgestone Blizzak Nordic WN-01
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: R (170 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2010 nädal 6
DOT: YLCP
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Euroopas
Hind: 2591.-

BRIDGESTONE pakkus teistele konkurentsi nii kaua, kui katsed käisid jääl ja lumel. Juhitavusega oli küll probleeme. Rehvi reaktsioon jääb pisut liiga aeglaseks, jääl on käitumine aga närviline ja tagarataste pidamine võib kergesti kaduda. Sama tendents jätkub asfaldil. Rehv on liiga pehme; kui oleks vaja järsku ja kindlat suunamuutust, toimub pööramine liiga aeglaselt. Möödumiskatse teine pool ehk oma ritta naasmine pole samuti lihtne, sest tagarattad võivad äkitselt libisema hakata. Lörtsiga saab Bridgestone hästi hakkama ja veeretakistus on väike.

Hea
Veeretakistus

Halb
Juhitavus asfaldil

Hinne: 6,9
*

Yokohama Ice Guard ig30
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: Q (160 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 2 polüester, 2 teras / 2 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 32
DOT: FD8K
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Jaapanis
Hind: 1793.-

YOKOHAMA tase jäi jääl ja lumel keskpäraseks: tulemused olid parimate Euroopa konkurentidega võrreldes natuke nõrgemad, kuid siiski täiesti korralikud. Rehv saab lörtsiga hästi hakkama ja pikipidamine on hea ka märjal asfaldil. Suurimaks probleemiks on juhitavus asfaldil. Esirataste pidamine kipub kergesti kaduma, see teeb juhitavuse raskeks ja möödumiskatse tulemused on kehvad. Kuival asfaldil tundub rehv eriti pehme ja laisana.

Hea
Käitumine lörtsilius
Pidurdamine märjal asfaldil

Halb
Juhitavus asfaldil

Hinne: 6,7

Dunlop Graspic DS-3
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: Q (160 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Ehitus: 1 polüester, 2 teras, 1 nailon / 1 polüester
Valmistamisaeg: 2009 nädal 45
DOT: U26A
Eurosertifikaat: E11 (Suurbritannia)
Valmistatud: Jaapanis
Hind: 2095.-

DUNLOP oli seekordse testi suurim pettumus. Konkurentidega võrreldes on jääl pidamine asjalik, kuid lumel kippus Dunlop lamellrehvide seas viimaseks jääma. Juhitavus pole sel tasemel, mida tänapäeval rehvilt nõutakse. Pidamine kaob äkitselt ja libisemisi on vahel lausa võimatu taltsutada. Asfaldil on reaktsioon liiga äkiline, rehv käitub ebastabiilselt ja närviliselt. Tuntud ja tunnustatud rehvitootja ei tohiks leppida tasemega, mis tuleks kõne alla ehk Hiina postimüügirehvide puhul.

Hea
Suhteliselt hea pidamine jääl

Halb
Pidamine lumel
Juhitavus kõigis oludes

Hinne: 6,3

 

___________________________________________
TULEMUSED
Naastrehvid rasvases kirjaga
Pidurdamine jääl
Tee pikkus (m)
Nokian 50,5
Bridgestone 51,6
Michelin 52,1
Continental 52,9
Dunlop 53,9
Goodyear 54,5
Gislaved 55,2
Pirelli 55,5
Hankook 55,7
Vredestein 55,8
Yokohama 58,8
Sava 63,6
Continental 68,0
Michelin 68,2
Bridgestone 71,7
Nokian 72,1
Goodyear 72,9
Dunlop 74,3
Yokohama 75,5
Kulunud lamellrehv 6 mm 77,5
Kulunud naastrehv 6 mm 80,3
Kulunud lamellrehv 3 mm 90,7
Kulunud naastrehv 3 mm 97,4
Kiirendamine jääl
Aeg (s)
Nokian 6,3
Bridgestone 6,4
Michelin 6,5
Continental 6,7
Hankook 6,7
Goodyear 7,0
Gislaved 7,2
Pirelli 7,2
Dunlop 7,5
Vredestein 7,7
Yokohama 7,7
Sava 8,1
Michelin 8,6
Continental 8,7
Goodyear 8,8
Bridgestone 8,9
Dunlop 9,0
Nokian 9,0
Kulunud naastrehv 6 mm 9,2
Yokohama 9,4
Kulunud lamellrehv 6 mm 10,2
Kulunud lamellrehv 3 mm 11,4
Kulunud naastrehv 3 mm 12,1
Möödumiskatse jääl
Tee pikkus (m)
Nokian 30,6
Bridgestone 31,1
Continental 31,1
Pirelli 31,6
Gislaved 32,4
Michelin 32,5
Goodyear 32,6
Vredestein 32,8
Yokohama 32,9
Hankook 33,2
Dunlop 34,5
Sava 35,6
Kulunud naastrehv 6 mm 37,5
Continental 37,7
Nokian 38,2
Goodyear 38,3
Michelin 39,4
Kulunud lamellrehv 6 mm 39,5
Dunlop 39,6
Yokohama 39,6
Bridgestone 39,7
Kulunud naastrehv 3 mm 40,5
Kulunud lamellrehv 3 mm 44,2
Juhitavus jääl
Hinne
Continental 10
Nokian 10
Bridgestone 9
Gislaved 9
Goodyear 9
Michelin 9
Pirelli 9
Vredestein 9
Dunlop 8
Nokian 8
Sava 8
Yokohama 8
Continental 7
Hankook 7
Bridgestone 6
Goodyear 6
Kulunud naastrehv 6 mm 6
Kulunud lamellrehv 6 mm 6
Yokohama 6
Dunlop 5
Michelin 5
Kulunud naastrehv 3 mm 5
Kulunud lamellrehv 3 mm 4
Pidurdamine lumel
Tee pikkus (m)
Dunlop 55,2
Michelin 55,3
Continental 55,5
Continental 55,5
Gislaved 55,5
Vredestein 55,7
Nokian 55,9
Goodyear 56,2
Bridgestone 56,5
Pirelli 56,5
Goodyear 56,7
Nokian 56,7
Michelin 56,8
Sava 56,9
Bridgestone 57,0
Yokohama 57,5
Yokohama 57,9
Dunlop 58,0
Hankook 58,2
Kulunud lamellrehv 6 mm 60,1
Kulunud naastrehv 6 mm 61,6
Kulunud lamellrehv 3 mm 65,9
Kulunud naastrehv 3 mm 66,9
Kiirendamine lumel
Aeg (s)
Continental 4,9
Bridgestone 5,0
Continental 5,1
Dunlop 5,1
Nokian 5,1
Gislaved 5,1
Michelin 5,2
Michelin 5,2
Bridgestone 5,2
Goodyear 5,2
Goodyear 5,2
Nokian 5,2
Pirelli 5,2
Vredestein 5,2
Dunlop 5,3
Kulunud lamellrehv 6 mm 5,3
Yokohama 5,3
Yokohama 5,3
Sava 5,4
Hankook 5,5
Kulunud naastrehv 6 mm 6,0
Kulunud lamellrehv 3 mm 6,2
Kulunud naastrehv 3 mm 6,6
Möödumiskatse lumel
Tee pikkus (m)
Gislaved 36,8
Continental 36,9
Goodyear 37,3
Nokian 37,3
Bridgestone 37,4
Continental 37,4
Michelin 37,7
Dunlop 37,8
Goodyear 37,9
Bridgestone 38,0
Nokian 38,1
Yokohama 38,2
Michelin 38,5
Pirelli 38,9
Sava 38,9
Vredestein 38,9
Dunlop 39,3
Yokohama 39,8
Hankook 40,1
Kulunud lamellrehv 6 mm 40,9
Kulunud naastrehv 6 mm 42,6
Kulunud lamellrehv 3 mm 44,2
Kulunud naastrehv 3 mm 45,2
Juhitavus lumel
Hinne
Nokian 10
Continental 9
Continental 9
Goodyear 9
Michelin 9
Nokian 9
Pirelli 9
Bridgestone 8
Bridgestone 8
Gislaved 8
Goodyear 8
Michelin 8
Kulunud lamellrehv 6 mm 8
Dunlop 7
Hankook 7
Sava 7
Kulunud naastrehv 6 mm 7
Vredestein 7
Yokohama 7
Yokohama 7
Dunlop 6
Kulunud naastrehv 3 mm 5
Kulunud lamellrehv 3 mm 5
 
Käitumine lörtsilius
Hinne
Goodyear 10
Pirelli 10
Yokohama 10
Bridgestone 9
Bridgestone 9
Continental 9
Continental 9
Dunlop 9
Nokian 9
Sava 9
Vredestein 9
Goodyear 8
Nokian 8
Michelin 7
Michelin 7
Kulunud lamellrehv 6 mm 7
Dunlop 6
Gislaved 6
Yokohama 6
Hankook 5
Kulunud naastrehv 6 mm 5
Kulunud lamellrehv 3 mm 5
Kulunud naastrehv 3 mm 4
Pidurdamine märjal asfaldil
Tee pikkus (m)
Kulunud naastrehv 3 mm 33,9
Yokohama 34,2
Kulunud naastrehv 6 mm 34,5
Vredestein 34,6
Pirelli 34,7
Gislaved 35,1
Goodyear 35,3
Nokian 35,7
Yokohama 36,1
Goodyear 36,3
Michelin 36,3
Hankook 36,6
Bridgestone 36,7
Bridgestone 36,7
Michelin 36,7
Nokian 36,8
Kulunud lamellrehv 6 mm 36,8
Sava 36,9
Continental 37,1
Dunlop 38,1
Dunlop 38,3
Continental 39,2
Kulunud lamellrehv 3 mm 40,6
Möödumiskatse märjal asfaldil
Tee pikkus (m)
Goodyear 27,5
Yokohama 27,9
Sava 28,1
Vredestein 28,1
Goodyear 28,2
Hankook 28,4
Gislaved 28,5
Continental 28,9
Bridgestone 29,0
Michelin 29,0
Nokian 29,0
Bridgestone 29,1
Dunlop 29,2
Yokohama 29,2
Michelin 29,3
Kulunud naastrehv 3 mm 29,3
Nokian 29,5
Pirelli 29,9
Continental 30,0
Kulunud naastrehv 6 mm 30,3
Dunlop 30,8
Kulunud lamellrehv 6 mm 30,8
Kulunud lamellrehv 3 mm 32,3
Juhitavus märjal asfaldil
Hinne
Continental 8
Vredestein 8
Yokohama 8
Bridgestone 7
Dunlop 7
Goodyear 7
Goodyear 7
Hankook 7
Michelin 7
Michelin 7
Nokian 7
Pirelli 7
Continental 6
Gislaved 6
Nokian 6
Sava 6
Kulunud naastrehv 6 mm 6
Kulunud lamellrehv 6 mm 6
Bridgestone 5
Dunlop 5
Kulunud naastrehv 3 mm 5
Yokohama 5
Kulunud lamellrehv 3 mm 4
Möödumiskatse kuival asfaldil
Tee pikkus (m)
Kulunud naastrehv 3 mm 29,8
Vredestein 30,0
Yokohama 30,0
Kulunud naastrehv 6 mm 30,1
Sava 30,3
Hankook 30,6
Goodyear 30,7
Gislaved 31,0
Continental 31,2
Michelin 31,3
Kulunud lamellrehv 3 mm 31,3
Goodyear 31,4
Michelin 31,5
Nokian 31,6
Continental 31,7
Pirelli 31,7
Bridgestone 31,9
Bridgestone 31,9
Nokian 31,9
Kulunud lamellrehv 6 mm 32,1
Dunlop 32,2
Dunlop 32,4
Yokohama 32,9
Juhitavus kuival asfaldil
Hinne
Continental 8
Goodyear 8
Michelin 8
Kulunud lamellrehv 6 mm 8
Kulunud lamellrehv 3 mm 8
Vredestein 8
Yokohama 8
Bridgestone 7
Continental 7
Dunlop 7
Goodyear 7
Hankook 7
Michelin 7
Nokian 7
Nokian 7
Pirelli 7
Bridgestone 6
Dunlop 6
Gislaved 6
Sava 6
Kulunud naastrehv 6 mm 6
Kulunud naastrehv 3 mm 5
Yokohama 5
Müratase
Hinne
Bridgestone 9
Continental 9
Goodyear 9
Michelin 9
Nokian 9
Kulunud lamellrehv 6 mm 9
Yokohama 9
Dunlop 8
Kulunud lamellrehv 3 mm 8
Kulunud naastrehv 3 mm 7
Bridgestone 6
Continental 6
Dunlop 6
Gislaved 6
Goodyear 6
Hankook 6
Michelin 6
Kulunud naastrehv 6 mm 6
Yokohama 6
Nokian 5
Pirelli 5
Sava 5
Vredestein 5
Veeretakistus
Kütusekulu kasv (%))
Nokian 0,0
Kulunud lamellrehv 6 mm 0,3
Bridgestone 0,9
Kulunud naastrehv 3 mm 1,0
Kulunud naastrehv 6 mm 1,1
Dunlop 1,3
Michelin 1,4
Kulunud lamellrehv 3 mm 1,6
Goodyear 1,8
Michelin 1,9
Yokohama 1,9
Nokian 2,0
Continental 2,3
Bridgestone 2,4
Hankook 2,6
Sava 2,6
Yokohama 2,6
Pirelli 2,7
Vredestein 3,0
Gislaved 3,3
Goodyear 3,3
Dunlop 3,4
Continental 3,8
Lõpphinnang
Naastrehvid Nokian 8,4
Continental 8,3
Bridgestone 8,1
Michelin 8
Pirelli 8
Vredestein 8
Goodyear 7,9
Gislaved 7,7
Yokohama 7,4
Dunlop 7,3
Hankook 7
Sava 7
Lamellrehvid Yokohama 6,7
Nokian 7,3
Michelin 7
Goodyear 7,4
Dunlop 6,3
Continental 7,3
Bridgestone 6,9

Sarnased artiklid