Kahest autost sai üks
Tõnu Ojala

Kümmekond aastat kestnud olukord, kus Jeepil oli ühes ja samas suurusklassis kaks maasturit, sai läbi uue Compassi esitlusega – lisaks samanimelisele eelkäijale asendab uustulnuk ka senise Patrioti.

Nn linnamaasturid on tänapäeva automaailmas kuum kaup ja seda trendi ei saa keegi eirata – sealhulgas ka Jeep. Nii 2006. aastal esitletud Compassi kui pea sama mõõtu Patrioti müüginumbrid jäid Euroopas tagasihoidlikeks ning Fiat-Chryslerile selline seis loomulikult ei sobinud. Kahest sai üks ning nime valikul langes eelistus Compassile, mille tuntus maailmas laiem. Nii polnudki üllatus, et uut Compassi esitledes vana mudelit vähimalgi määral ei mainitud ja ka hilisemates neljasilmavestlustes sellest kiiresti üle libiseda üritati – uus Compass tahab alustada puhtalt lehelt, seda enam, et peale nime ei ole uustulnukal oma samanimelise eelkäijaga tõesti miskit ühist.

Uus Compass asub Jeepi mudelivalikus Renegade’i ja Cherokee vahele, olles Renegade’st paarkümmend sentimeetrit pikem ja Cherokeest omakorda samavõrra lühem – ehk siis tegu on autoga, mis peab konkureerima selliste “raskekaallastega” nagu VW Tiguan, Ford Kuga, Mazda CX-5, Toyota RAV4, Honda CR-V jt. 4,39 m pikkusena on Compass oma välismõõtmetelt kõige lähedasem siiski ülalloetletud mudelitest pisut väiksematele Nissan Qashqaile, Seat Atecale ja vastesitletud Škoda Karoqile.

Ehkki Jeep on USA bränd, mis täna Itaalia autogigandi Fiat kontrolli all, on Compass igati „maailmaauto“ ning tootma hakatakse teda Brasiilias, Hiinas, Mehhikos ja Indias. Euroopasse jõudvad vasakpoolse rooliga autod ongi pärit Mehhikost, britid ja teised vasakul teepoolel sõitjad saavad oma autod India tehasest.

Et Jeep on osa FCA ehk Fiat-Chrysleri kontsernist, kajastub see ka jõuallikate rivis, mille tähised tuttavad Fiati mootoririvist. Euroopa oludes räägime 1,4liitristest bensiini- ning 1,6- ja 2liitristest diiselmootoritest, mis Fiati “keeles” kannavad vastavalt lisanimesid MultiAir2 ja MultiJet II (mujal maailmas, sh ka Venemaal, võib ette tulla ka 2,4liitrine bensiinimootor).

Kuigi Compass jagab põhja Renegade’ga, meenutab ta välimuselt pigem väikest Grand Cherokeed. Mingeid üllatusi selles osas ei pakuta – ka Jeep on leidnud, et liiga radikaalsed sammud võivad kliente ära ehmatada ning seega astuti Compassi luues samale teele, mida mööda astuvad edukalt näiteks Volkswagen ja Toyota.

Salongikujundus on neile, kes uuemate Jeepidega kokku puutunud, igati tuttav ning uuele mudelile kohaselt on uudiseks vaid suuremaks muutunud puutetundlik ekraan – sõltuvalt varustustasemest 5-8,4 tollise diagonaaliga. Konkurentidega võrreldes ei ole tegu küll tehnika päris viimase sõnaga ning mingeid elektroonilisi näidkuplokke jm lisavidinaid, millega mitmed rivaalid silma paista üritavad, vähemalt esialgu ei pakuta.

Compassi hakatakse tootma nii esi- kui nelikveolistena. Margile kohaselt on rõhk selgelt nelikveol, esiveolisteks jäävad 140 hj versioon 1,4liitrisest bensiinimootorist ning 1,6liitrise diiselmootoriga mudelid.

Automaatkäigukast on 9käiguline – see ZF-i päritolu kast on tuttav nii Jeepi mudelitelt Renegade ja Cherokee, aga ka Renegade’i sõsarmudelilt Fiat 500X. Väiksemate mootoritega kombineeritult ja esiveolistena pakutakse ka 6käigulist manuaalkasti, mis pärit Fiati enda majast. Unifitseerimisajastu lapsena on ka Compassil kasutusel võimalikult palju detaile-sõlmi kontserni teistelt toodetelt, kuid „kokkulangevus“ Renegade’ga ei ületa siiski 85%.

Varustustasemeid on Euroopas neli – Sport, Longitude, Limited ja spetsiaalselt maastikule tuunitud Trailhawk, mis saadaval kombinatsioonis vaid 170 hj diiselmootoriga.

Sõiduomadustelt lööb välja, et Compassi geenid USAst pärinevad. Saksalikku konkreetsust siit oodata ei tasu, rool on maanteesõidul kergevõitu isegi Fiatidelt tuttavat linnarežiimi sisse lülitamata. Oodatult avab Compass end kõige paremast küljest maastikul ja seda eelkõige Trailhawk-versioonina. See erineb lisaks „kurjemale“ välimusele ka tehniliselt, olles oma maastikuomadustelt omas klassis selgelt üks kõige võimekamaid – ehk siis just see, millisena me Jeepi nägema oleme harjunud. Trailhawki sõidurežiimide valikus on täiendavalt spetsiaalne Rock-režiim, auto on teistest versioonidest pisut kõrgem, varustatud teistsuguste rehvidega, varustuses on aeglusti, mägipidur jne.

Eestisse peaks uus Compass jõudma juba lähinädalate jooksul. Eelinfo kohaselt peaks auto hinnatase Euroopas algama umbes 25 000 euro juures, ulatudes kuskil 40 000 euro kanti.

Sarnased artiklid