Juhe seina ja teele! Millal?
Tõnu Ojala
05.09.2009

Selles TMi numbris on juttu Nissani ja Renault’ kavast reaalselt tuua teedele kauaoodatud elektriautod. Autonduse algusaegadel pakkusid elektriautod nn tavaautodele kõva konkurentsi ja mingil perioodil oli maailmas elektriautosid enamgi kui sisepõlemismootoriga sõidukeid. Kas nüüd lõpuks saab ka elektriautost tõsiseltvõetav alternatiiv nn tavaautodele?

Ehkki seejärel tagaplaanile jäänud, pole elektriautod ka täna üldse haruldused, kuid siiani on tegu siiski nišitoodetega (kas friikidele või mingiks eriliseks otstarbeks loodud sõidukitega). Nii pole aga elektriautol lootustki läbi lüüa – elektriauto saab massidesse jõuda ainult siis, kui temast saab reaalne alternatiiv sisepõlemismootoriga liikurile ja juht ei pea oma sõiduharjumusi seepärast muutma, et tema auto bensiini või diislikütuse asemel elektrit tarbib. Elektriauto tuleb sobitada inimeste harjumustega, mitte vastupidi!
Tänase elektriauto üheks suureks probleemiks on väike läbisõit. Kui Nissani esimene tarbeelektriauto Leaf järgmisel aastal teedele jõuab, tuleb arvestada, et vähemalt praeguse seisuga ühe laadimisega üle 160 km sõita ei saa. Linnas liikumiseks sellest enamasti piisab, kuid pikemateks sõitudeks mitte. Seega on võtmetähtsusega vastava infrastruktuuri loomine, aga siin põrkume nõiaringile – autosid ei ole, kuna ei ole laadimisvõimalusi (ehk siis „tanklaid”), tanklaid pole aga seetõttu, et pole autosid! Nii et ehkki elektriautod oleks igapäevaselt sõidukõlblikud juba praegu, ei saa me neid ometi kasutada. Siin ootavadki autotehased abi väljast (seda eelkõige käivitusfaasis) – vastasel korral jäädaksegi olukorda, kus nokk kinni, saba lahti.
Mitmel pool ongi erineva taseme valitsused elektriautod südameasjaks võtnud – riikidest on ses suhtes esirinnas Portugal ja Monaco, suurematest linnadest arendab elektriautode asja aktiivselt London. Nii plaanitakse Portugalis 2011. aastaks rajada enam kui 1100 laadimispunkti ning on võetud sihiks, et selleks ajaks on 20% avaliku sektori kätte minevatest uutest autodest elektriautod (seda muidugi eeldusel, et autotehased, kel praegu mitte kõige paremad ajad, sammu peavad).
Ka väike Eesti oleks ideaalne paik, kus autonduse elektrifitseerimist testida. Siinsed vahemaad on suhteliselt väikesed ja elektriautode tarbeks justkui loodud – Tallinnast Tartusse sõitmisel tuleb küll kohvipaus teha ja autole pisut lisasärtsu anda, aga 15–20 minutit selja sirutamist ei tee niikuinii halba. Suure plussina on eestlased ka parajalt autohullud ning altid kõikvõimalikke tehnikauuendusi omaks võtma. Paraku ei ole me Euroopa Liidu viie rikkama riigi seas ning pole ka näha, et me sinna lähiajal jõuaks. Järelikult midagi pole teha – sellise julge ettevõtmise tarvis on vaja PALJU raha…
Ka Portugal pole kuigi rikas riik, kuid seal on härjal sarvist haaratud ja alustatud ettevalmistusi riiki katva laadimisvõrgu rajamiseks. Nii et asi on ka tahtmises – kuni meie veel oma Nokiat otsime, hakkavad portugallased oma “nokiatega” juba ringi sõitma!

Sarnased artiklid