Jimmie Johnson x4
Rein Luik
10.01.2010

Neljas meistritiitel järjest tähendab igas maailma tippsarjas märkimisväärset saavutust, kuid niivõrd tasavägises ja konkurentsitihedas sarjas nagu seda on NASCAR Sprint Cup tähendab Jimmie Johnsoni järjekordne tiitel uut ja uskumatut rekordit.

Tiitlite arvult tõusis Jimmie Johnson nüüd ühele pulgale oma tiimikaaslase ja mentori Jeff Gordoniga ning neist kahest on tiitleid rohkem vaid kahel endisel legendaarsel staaril – Richard Pettyl ja Dale Earnhardtil, kellel neid mõlemal seitse. Kuid samal ajal märgivad asjatundjad, et 1960ndatel–1980ndatel aastatel, mil Petty ja Earnhardt tiitleid noppisid, oli seda kergem teha, kui tänapäeval. Ja seetõttu võib Jimmie Johnsonit pidada peafavoriidiks kõigi aegade parima NASCARi sõitja nimetusele.

Pingutus õigel hetkel
Nagu viimastel aastatel tavaks, selgitati ka mullu Sprint Cupi meister 36etapilise sarja põhjal, kus viimast kümmet etappi sisaldavasse nn lõpuspurti ehk „Chase for the Cup” pääsesid punktitabeli tosin parimat. Selle algul aga n-ö nulliti kõigi nende punktid ja lisati boonuspunkte iga etapivõidu eest.
Kui nüüd esile tõsta Johnsoni mingit erilist omadust, mis on aidanud sel 34aastasel ameeriklasel märkimisväärse tulemuseni jõuda, siis esmalt kargab silma tema oskus endast Chase’i ajaks veel üks lisakäik leida. Näiteks esimese 26 etapi jooksul võitis Johnson vaid kolm etappi, aga kümneetapilisest lõpuspurdist koguni neli. Esimest korda kogu hooaja jooksul tõusis ta sarja liidrikohale alles 30. etapi järel, ja sealt edasi seda kohta ta enam kellelegi ei loovutanud.

Supertiimi ülekaal
Jimmie Johnsoni tiimile Hendrick Motorsports oli 2009. aasta meistritiitel juba üheksas ja seegi on NASCAR Sprint Cupi rekord. Kuid veelgi võimsamaks rekordiks oli tiimi sõitjate kolmikvõit. Mullu comebacki teinud 50aastase Mark Martini jaoks oli see hooaeg nagu teine noorus, sest ta võitis kokku viis etappi ja saavutas sarjas teise koha. „Mu auto oli täpselt sama hea, aga mina ise mitte,” avaldas vanameister tunnustust oma tiimikaaslasele Johnsonile. Sprint Cupi kolmas koht kuulus aga kuulsale Jeff Gordonile, kelle arvele jäi seekord üks etapivõit. Hendrick Motorsportsi sõitjatekolmiku autodeks olid Chevrolet Impala SS-id.

Chevrolet valitseb
Kuigi tänavu oodati, et Toyota suudab lõpuks edukalt konkureerida tootjate tiitlile, polnud Jaapani autotootjast Chevrolet’le tõsist vastast. Toyota Camryga võideti küll 11 etappi, kuid see tulemus jäi ikkagi kaugele maha Chevrolet’ 18 etapivõidust. Parim Toyota sõitja oli sarjas Denny Hamlin, kes punktitabelis hõivas lõpuks viienda koha. Veelgi üllatavam oli aga Fordi langemine, sest Fusioniga võideti vaid kolm etappi ja selle tulemusega jäädi alla isegi Dodge’ile, mille sõitjad noppisid hooaja jooksul neli etapivõitu. Parim Dodge Chargeril kihutanud sõitja oli sarjas neljanda koha saavutanud Kurt Busch. Seitsmenda kohaga lõpetanud Greg Biffle oli parim Fordi sõitja.

Parim, aga mitte populaarseim
Nii üllatav, kui see ka pole, ei ole Jimmie Johnsonit veel kordagi valitud fännide poolt aasta populaarseimaks sõitjaks. Ja isegi oma rekordilise neljanda tiitli järel ei jõudnud ta fännide küsitlusel esikoha lähedalegi, mille hõivas juba seitsmendat aastat järjest hoopis tema tiimikaaslane Dale Earnhardt jun. Milles siis asi? Aga selles, et kuigi NASCAR Sprint Cup on geograafiliselt laienenud nii etappide kui sõitjate arvu poolest üle kogu USA, siis traditsiooniliselt peetakse sarja ikkagi lõunaosariikide pärusmaaks. Seal piirkonnas on sarja vaadatavus suurim ja sealt piirkonnast sõitjad ka kõige populaarsemad. Johnsoni „probleemiks” ongi tema päritolu – nimelt on ta sündinud ja elab Californias. Kuigi Dale Earnhardt jun jäi sarjas alles 25. kohale, on ta lisaks populaarsusele liider ka omanimeliste fännitoodete müügiedetabelites ja seetõttu sarjas kõige enam teeniv sõitja!

Kõneaineks ohutus
Palju kõneainet pakkus mullu maikuus toimunud raskete tagajärgedega avarii Talladega superovaalil. Carl Edwardsi auto tõusis õhku ja lendas vastu publikut eraldavat piirdeaeda pärast seda, kui oli ühelt autolt saadud müksu mõjul pöördunud rajal ringi ja seejärel põrganud kokku ka teise konkurendiga. Väiksemaid vigastusi said kaheksa pealtvaatajat. Sõitjate arvates peitus põhjus nii Talladega superovaali (ja superovaalidel ka üldiselt) vananenud rajas, liialt suurtes kiirustes ja reeglites. Igatahes on NASCARis nüüd superovaalide ohutuse teemal tõsine debatt õhus.

Dopinguskandaali seebiooper
Maikuu algul rabas NASCARi ringkondi sensatsiooniline teade, et sarja üks tippsõitjaid Jeremy Mayfield on saanud võistluskeelu dopinguainete tarvitamise eest. Nimelt olevat tema verest leitud jälgi metamfetamiinist. Mayfield ise väitis, et ainet oli tema verre sattunud retsepti alusel saadud allergiaravimist. Üllatav oli asjaolu, et vihje aine tarvitamise kohta tuli Mayfieldi sugulaselt. Peagi kaebas Mayfield otsuse edasi ja saavutas õiguse radadele naasta. Selle otsuse kaebas aga edasi taas NASCAR ja järgmine kohtunik taastaski võistluskeelu. Kohtuasjad kestavad tänaseni ja kõige seebiooperlikum nendest on kindlasti Jeremy Mayfieldi kohtuasi oma ämma vastu, kelle tunnistuse põhjal ta algselt süüdi mõisteti!

Sarnased artiklid