Jaguar XKR
Tõnu Ojala
03.10.2011

Jaguar XK polnud oma 385 hj V8-mootoriga kaugeltki nõrguke, kuid ometi leidus neid, kes seda näitu väikeseks pidasid. Neid kriitikuid silmas pidades on nüüd mudelirivis XKR, millel hobujõudude arv viidud ülespoole maagilist 500 joont.

Ehkki Jaguar läks koos Land Roveriga mõned aastad tagasi India tööstusgigandi Tata omandusse, ei ole uued peremehed hakanud kunagistest Briti autotööstuse pärlitest oma maitse järgi curryt keetma ning tänane Jaguar (nagu ka Land Rover) on hoopis paremas seisus, kui ta seda viimastel aastakümnetel hoopis nimekamate nn Vana Maailma omanike käe all oligi. Äsja imbus automeediasse plaane kunagise legendaarse E-Type’i tagasitoomise kohta, kuid riburada mööda tehakse täiendusi ka Jaguari praegusesse mudelivalikusse – ja vägagi edukalt!
Paar aastat tagasi, kui Jaguar uue XK turule tõi, ei olnud kriitikud kiidusõnadega kitsid. Jaguar oli kokku saanud suurepärase terviku – seda nii tehnilise poole pealt kui ka auto efektset kujundust silmas pidades. Sarnasus ülieksklusiivsete Aston Martinitega ei olnud seejuures juhuslik, sest XK valmis joonistanud Jaguari peadisainer Ian Callum jõudis enne seda kümmekond aastat just Aston Martineid valmis joonistada.
XK tavamudeli pea ideaalseks timmitud veermik lausa nõudis selle optimaalsemaks ärakasutamiseks lisavõimsust (vt TM, 5/2009) ja nüüd on see nõudmine täidetud. XKR-i liigutav 5liitrine V8 on tegelikult sama mootor, mis tuttav juba XKlt. Kuid seal on tegu vabalthingava versiooniga, millel võimsust 385 hj ja momendinäit 515 Nm, XKR-il on need numbrid tänu turbokompressorile kerkinud 510 hj ja 625 Nm-ni. Ja see ei ole veel piir, sest tegelikult ei ole ka XKR mudelirea ülemine piir – eksisteerib ka XKR-S, kus võimsus- ja momendinäitajad veel vastavalt 8 ja 9% ülespoole kruvitud (550 hj ja 680 Nm).
Ehkki olemuselt sportauto, kannatab XKR-ga erinevalt paljudest teistest sama masti autodest igati ka tavasõitu teha – tihti sobib sportauto vaid nn pühapäevasõidukiks, seda siis kas olematu mugavuse, varustuse, ökonoomsuse või mõne muu näitaja tõttu. Ka väärib igati kiitust Jaguari inseneride oskus juhti abistav elektroonika diskreetselt tööle panna – ehkki 510 hj taltsutamine võiks kergelt ekstreemsustesse kalduda, toimetab see XKRil ülimalt viisakalt, juhti otseselt segamata, kuid samas autot kindlalt optimaalseimas režiimis hoides. Loomulikult tähendab see head pardaarvuti ja elektrooniliselt seadistavate amortisaatorite koostööd ja selles osas ei ole inseneridele vähimatki ette heita.
100 km/h kiiruse saavutamiseks vajab XKR 0,6 s vähem kui XK – kolmekohaline kiirusnäit kuvatakse spidomeetrile 4,6 sekundi möödudes. Kui lõppkiirus on enamikel Euroopa autodel elektrooniliselt piiratud 250 km/h-ga, siis Speed Packiga vääristatud XKR kogub hoogu kuni 280 km/h-ni välja (XKR-Sil tuleb piir kätte alles 300 km/h juures). Eesti oludes on neil teadmistel küll pigem statistiline väärtus, sest selliste kiirusteni jõudes on juhiload suure tõenäosusega niikuinii juba pikaks ajaks hoiule antud…
Rahalises väljenduses ilmneb R-tähe mudelitähisesse lisandumine ümmarguselt 15 000 lisaeuros – kui kupeekerega XK saab kätte 90 600 euroga, siis Supercharged-versiooni hind küünib 105 720 euroni (avaautol aga juba 114 000 euroni).

Sarnased artiklid