Jaapani imed kahel rattal
Toni Jalovaara, Tõnu Ojala
01.03.2008

Jaapanlaste nägemuses liiguvad mootorrattad tulevikus mitte bensiini, vaid hoopis kütuseelementide abil ning selleks ajaks on ammu unustatud ka vajadus käike vahetada.

Tuleviku Jaapani mootorratast saab Jaapani inseneride-disainerite nägemuses kirjeldada umbes nii: “automaatkastiga mootorratas, mis liigub kütuselementide (või äärmisel juhul hübriidjõuallika) abil.” Viimaste tõusva päikese maal aset leidnud näituste-esitluste põhjal näivad jaapanlased igatahes üsna kindlad olevat, et fossiilsete kütuste põletamine mootorratastes lõpeb enne kui autotööstus nii kaugele jõuab.
Kui sügisene Pariisi mootorrattanäitus keskendub uutele ja uuendatud seeriaratastele, siis maailma teises servas veidi hiljem aset leidval Tokyo messil on rõhk futuristlikel tulevikuratastel, mis heal juhul alles aastate (kui mitte aastakümnete) pärast reaalsuseks saavad.
Nagu autotööstus, nii on ka kaherattaliste sõidukite loojad oma südameasjaks võtnud keskkonnateema – seda rõhutab ka massiline üleminek kahetaktilistelt jõuallikatelt neljataktilistele ning uusimate toitesüsteemide levik. Autodega samas taktis liigutakse ka hübriidjõuallikate arendamisel – nagu Toyota või Honda hübriidautode puhul, võetakse ka kaherattalistel kütusekulu ja saasteainete vähendamise huvides appi elektrimootor.
Samuti nagu automaailmas, on ka siin esitlusküpsed esimesed kütuselementidel töötavad sõidukid – tõsi, veel mitte seeriatoodetena, küll aga juba igati sõidukõlblike prototüüpidena.
Lisaks tulevikus rattaid liikuma paneva jõu otsingutele tegelevad insenerid teisegi põhimõttelise küsimusega – kas käike peaks vahetama juht või automaatika. Et tänapäeval Jaapanis müüdavatest autodest on üle 90% automaatkäigukastiga, siis on vähemalt Jaapanis vaid aja küsimus, millal automaatne käiguvahetus ka kaherattalistel valitsevaks saab.

Sarnased artiklid