IAA 2009 - kas pidu katku ajal?
Tõnu Ojala
05.10.2009

Ehkki leidus mitmeid autofirmasid, kes rasketele majandusoludele viidates seekordselt IAA-lt kõrvale jäid, oli paaritutel aastatel toimuv Frankfurdi automess (paarisaastatel kogunetakse sügiseti Pariisis) siiski endiselt automaailma tippsündmuseks.

Vt ka pildigaleriid ja videot

Nagu TM kevadel ennustas, jäigi märtsikuine Genfi automess viimaseks nn vana kooli näituseks, kus kõik arvestatavad autotootjad kohal olid. Vahepeal on mitmed automargid omanikke vahetanud, kunagisest maailma suurimast autotootjast General Motorsist „lõigatakse” järgemööda tükke vähemaks ning mõned USA turule mõeldud margid on hoopis likvideeritud. Ka Chrysleril pole kaugeltki parimad ajad ja nii oli loogiline, et suuremat osa USA automarkidest seekord IAA-l polnudki.
Rasketele aegadele viidates järgivad kokkuhoiupoliitikat ka jaapanlased – Mitsubishi teatas juba kevadel, et neid sel aastal Frankfurdis ei näe ning sama otsuse tegid riburada mööda ka Honda, Nissan, Infiniti ja Daihatsu.
Samas avas mõnede automarkide kõrvale jäämine paremaid võimalusi teistele enda näitamiseks. Nii tundus, et näiteks korealased ei tea majanduskriist mitte kui midagi – Kia stendis oli mudeliuudiseid koguni viis! Päris uue nimena lisandus Kia mudelirivvi väike mahtuniversaal Venga, uuenesid cee’d ja Sorento. Lisaks näidati esmakordselt Euroopas uue Forte hübriidmudelit ning esitleti uut kaubamärki EcoDynamics (samalaadne ökosari domineeris ka Kia sõsarmargi Hyundai stendis, kandes seal nime Blue Drive).

Seevastu vahepealsetel aastatel suure hurraaga maailma vallutama kippunud hiinlased on tempot alla võtnud – ega pelgalt plagiaadiga ikka läbi ei löö! Kui pea viimasel kümmekonnal aastal on erinevaid Hiina autotehaseid nii Genfis, Pariisis kui Frankfurdis lausa hulgi olnud, siis seekord leidis vaid ühe – eelmise põlvkonna Toyota RAV4 kopeeriva Jonway. Aja märgina ei tehtud neist seekord enam väljagi – erinevalt eelmistest messidest, kus hiinlasi pidevalt uudishimulike hordid piirasid.
Oodatult andsidki kõige kõvema kogupaugu siiski koduseinte toel esinenud sakslased ning seekordse IAA tähtsaimaks uudiseks võib tituleerida uut Opel Astrat. Aga tõsiselt pingutasid teisedki – Audi tähistas suurejooneliselt oma 100. sünnipäeva, VW esitles kevadel debüteerinud Polo kolmeukselist versiooni, ülivõimsaid R-seeria Golfe ja Sciroccosid ning üliökonoomseid uusi BlueMotion-seeria autosid.
Porsche näitas uut 911 Turbot, mitmeid põnevaid ökonoomseid ja keskkonnasõbralikke uudiseid oli nii BMW-l kui Mercedes-Benzil, kel tõsine plaan teha tagasi kaotus jaapanlastele hübriidsõidukite vallas.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WxtCvW8FlZ8
Rikastele ja ilusatele
Vaatamata majanduskriisile leidub maailmas alati neid, kes raha ei loe. Bugatti neljaukselist sedaani Frankfurdis paraku vastupidiselt ootustele küll ei näidatud, kuid siiski jätkus rikastele šeikidele uusi mängukanne ka IAA näitusehallides. Just selliseid kliente silmas pidades esitles Lamborghini oma niigi ülimalt eksklusiivse erimudeli Reventon (selle auto tootmismaht piirdub 20 eksemplariga) veelgi eksklusiivsemat avaversiooni. Rikastel ja ilusatel tasub kiirustada, sest seda järgmisel aastal tootmisse minevat sõidukit plaanitakse toota vaid 15 autot!
Lahtise Reventoni kõrval on Ferrari populaarseima mudeli 430 järeltulija 458 Italia tõeline „rahvaauto” (nagu ka uus Mercedes-Benz SLS AMG, rääkimata Porsche 911 uuest põlvkonnast!). Esimesed Italiad jõuavad Ferrari müügisalongidesse veel selle aasta lõpul ning kuigi mudelitähise põhjal võiks arvata, et senine 4,3liitrine jõuallikas asendub 4,58liitrisega, päris nii see siiski ei ole – uus mudelitähis on tuletatud mootori töömahust (4,5 l) ja silindrite arvust (8).
Kui Lamborghini ja Ferrari juba midagi uut esitlesid, siis ega Maserati kehvem olla saanud – seniste Granturismode ja Quattroportede kõrvale asus GranCabrio, mis nagu nimigi reedab, on avaauto.
Nn gullwing-ustega Mercedes-Benz SLS AMG kujutab endast üht järeltulijat Mercedes-Benz SLR McLarenile – pärast seda kui MB ja McLareni teed uue auto loomisel lahku läksid, arendasid mõlemad firmad välja oma uue supersportauto ning nüüdseks on lisaks SLS AMG-le valmis saamas ka McLaren MP4-12C (seda autot IAA-l väljas siiski ei olnud).
Uus lipulaev on nüüd Bentleylgi – 11 aastat vana Arnage’i vahetas välja Mulsanne. Selle 6,75liitrise V8-mootoriga auto esmaesitlus leidis aset küll juba suvel USAs, kuid nüüd jõudis see esmakordselt ka Euroopa laiema avalikkuse ette.
Samasse kategooriasse kuulub ka uus Rolls-Royce’i „väikeauto” Ghost, mis enne esitlust kandis koodi RR4. Väike see Ghost oma 5,4 m pikkusega muidugi ei ole, kuid võrreldes RR lipulaeva Phantomiga küll – Ghost on siiski 400 mm lühem. Et Ghosti jõuallikaks on 6,6liitrine topeltturboga V12-mootor, millel võimsust tervelt 563 hj, on tegu kõigi aegade võimsaima Rolls-Royce’iga üldse!
Vihjeid Aston Martini neljaukselise sedaani kohta on tehtud juba pikka aega ning aastatagusel Pariisi näitusel oli see auto (või vähemalt osa sellest) isegi kohal. Paraku näidati tookord vaid ühte nurka – auto ise püsis kangekaelselt katte all. Nüüdseks on katted lõpuks langenud ning 6liitrise V12-mootoriga Rapide’ist tõotab saada tige konkurent nii Porsche Panamerale, MB CLSile kui ka tulevasele Audi A7-le.
Jaguar XJ ei olnud küll enam päris ahjusoe uudis, sest seda autot esitleti tegelikult juba suvel. Kuna aga siis oli tegemist vaid nn kohaliku ettevõtmisega Londonis, võis muu maailma poolt vaadates ka XJi näitamist siiski esmaesitluseks pidada.

Särtsakas sügis!
Selle sügise tähtsaimaks märksõnaks on aga mitte „supeauto” vaid hoopis „elekter” – näib, et meid on ees ootamas elektriautode buum ning need on tõusmas arvestavate tegijatena hübriidide kõrvale. Enamik selletüübilisi sõidukeid kannab täna küll veel silti „Concept”, aga vaevalt et kauaks. Elektri-Nissanitest oli pikemalt juttu juba eelmises TMis, IAA-l esitlesid omi elektromobiile mitmed teisedki autotehased.
Nii on Renault valmis saanud nii Kangool baseeruva uue elektriauto kui ka elektriversiooni äsja esitletud uuest sedaanist Fluence. See pole muidugi ka teab mis ime – Renault on Nissaniga samas kontsernis ja seega hakatakse sama tehnoloogiat kasutama nii ühes kui teises. Aga on oodata ka elektri jõul liikuvat Toyota pisiautot iQ ja selle peamist konkurenti Smart EV-d ning oma linnasõidu elektriauto iOn, mis valmib Mitsubishi iMieV-i baasil oli esitlusküps ka Peugeot’l.
Seeriaküps oli ka elektri jõul liikuv pisiauto Hyundai i10 Electric, mis jõuab Koreas müüki juba järgmisel aastal. Täiesti teisest äärmusest pärineb seevastu elektri jõul liikuv Audi R8, ehkki e-tron’i nime kandev sõiduk on täna veel ideeauto (nagu ka 2012. aastal tootmisse jõudev Tesla Model S).
Siiski ei jäeta tähelepanuta ka nn vanu hübriidautosid. Seni on siin esimest viiulit mänginud jaapanlased, kuid nüüd hakkavad teisedki kannale astuma. Nii oligi sel alal huvipakkuvaimaks uudiseks BMW ideeauto Vision EfficientDynamics – ülikiire 351 hj hübriidsportauto, millel kasutusel kolmesilindriline 1,5liitrine diiselmootor ja elektrimootor.
Püssi pole põõsasse visanud ka jaapanlased (loe: Toyota, kuna Hondat seekord kohal ei olnud). Esimesed Toyota Aurise pistikuhübriidid peaksid Euroopa teedele jõudma järgmisel aastal ning Toyota loodab, et hübriid-Aurisest kujuneb konkurent Priusest märgatavalt odavamale Honda Insightile.
Samal ajal laienes ka Priuse enese mudelivalik – lisaks senisele tavahübriidile hakatakse seda autot nüüd tootma ka nn pistikuhübriidina.
Hübriidautode alal laiendab oma tegevust ka Toyota sõsarmark Lexus, kelle LF-Ch peaks saama konkurendiks BMW 1. seeriale ja Audi A3-le. Uus premium-klassi väikeauto luuakse USAs müüdava Lexus HS250h baasil. Täna on tegu veel kontseptversiooniga, seeriaautot näeme järgmise aasta kevadel Genfi automessil.
Hübriidautod pole aga enam kaugeltki vaid Jaapani ja Euroopa duellandid – seda tõestas kas või Hyundai ideeauto ix-Metro debüüt, aga ka USA päritolu Fisker Karma, ehk siis peagi seeriatootmisse minev neljakohaline sportsedaan.

Põnevaid seeriaautosid
Ülikallid eksklusiivautod ja kõikvõimalikud elektri- ja hübriidajamiga sõidukid on siiski nišiautod, mis siis, et Lamborghinid ja Rolls-Royce’id on ühes ning elektromobiilid teises. Nn tavainimene ostab reeglina tavaautosid ning ehkki paljud skeptikud on arvanud, et seoses majanduskriisiga on uute autode tulekul mõneks ajaks kriips peal, tõestas IAA-l nähtu, et nii see kaugeltki ei ole.
Opel Astrast kui seekordse IAA tähtsaimast uudisest tavaautode vallas oli juba juttu. Oli aga teisigi. Nii vahetas Saab lõpuks ometi oma mudelireas välja juba 12 aastat vana 9-5 ja asendas selle uue põlvkonnaga, Škoda esitles Superbi universaalversiooni, VW tutvustas oma uusi üliökonoomseid BlueMotion-seeria autosid ning R-seeria Golfe ja Sciroccosid. Üle pika aja trügib veidi suuremate sedaanide poole Renault – uus Fluence on plaanis müüki tuua siiski vaid valitud Euroopa riikides (Eesti sealhulgas!). Peugeot’ turundajatele annab aga peamurdmist uue mahtuniversaali 5008 positsioneerimine, mis olles küll pisut suurem, kipub üsna samasse segmenti äsja meilegi jõudnud Peugeot 3008-ga.
BMW maasturirivi täiendab aga edaspidi X1-ga ning kes seda autot liiga kalliks peab, siis neile on alternatiiviks Hyundai Tusconi välja vahetanud iX35. Toyota-lembelistele Eesti maasturihuvilistele peaks aga heaks uudiseks olema Land Cruiseri uuenemine.
Mõndagi põnevat pakuti sedapuhku ka mahtuniversaalide fännidele – nt Peugeot 5008-st oli juba juttu, ei saa aga unustada ka uut Ford C-Maxi, mida nüüd hakatakse tootma kahes suuruses.
Kes aga soovivad endale nn premium-väikeautot, sellele pakub Citroën nüüd alternatiivi Minile oma uue DS3 näol (vähema pretensioonikuse astmega kundedele peaks sobima ka tavaline C3). Mini ise aga plaanib lähiajal oma mudelivaliku järjekordset laiendamist – selle tõestuseks oli esialgu ideeauto staatuses olnud kupee-Mini esmaesitlus.
Näituse plusspoolele saab kanda ka uue Fiat Punto, mis nüüd kannab pretensioonikat lisanime Evo, samuti täna küll veel ideeauto staatuses oleva universaalkerega Seat Ibiza ja Dacia Sandero „poolmaasturi” Stepway.

Lisa leiad oktoobrikuisest Tehnikamaailmast.

Sarnased artiklid