Honda Fit EV
03.02.2012

Hondal sai valmis oma seeriatootmise elektriauto, kuid paraku ei tooda seda (vähemalt esialgu) Euroopasse. Nii pole Hondal meil kuni 2012. aasta lõpuni kehtivast elektriautode maksusoodustusest endale midagi loota.

Auto ise on seevastu aus ja võib vaid kahetseda, et Euroopa Jaapani turundusspetsialistide silmis sedavõrd väheoluline on. Kui Nissan läks oma esimest massitootmise elektromobiili – Leafi – luues seda teed, et ehitas ta algusest peale elektriautoks, siis Honda läks oma rada. Võeti tavaline sõiduauto – antud juhul Fit (meie kandis tuntud kui Jazz) – ning ehitati ta ümber elektriautoks. Täpset sama loogikat rakendas meil laineid lööva i-MiEVi loomisel ka Mitsubishi, kuid baasmudeliks võeti mitte täiemõõduline sõiduauto, vaid nn kei-auto (Jaapanis laialt levinud alla 700 cm3 töömahuga pisiautode klass). Seetõttu Fit EV-d ja Mitsubishi i-MiEV-i (nagu ka tema sõsarmudeleid Citroën C-Zerot ja Peugeot iOn’i) tegelikult omavahel võrrelda ei saagi.
Et Hondal on pikaajalised kogemused nii hübriid- kui kütuselementidel töötavate autodega, on loogiline, et saadud kogemused on nüüd ka „päris“ elektriauto juures ära kasutatud. Kes hübriid-Hondadega lähemalt tuttav, neile pakub äratundmisrõõmu kas või armatuurlaual asuv sõidurežiimide lülitusnupp. Muus osas erinevad aga tava- ja elektri-Fit sõitjateruumid vaid pisiasjades – suurimaks erinevuseks on muidugi näidikuplokk, kuna elektriautol läheb tarvis veidi teisi mõõteriistu.
Sõitmine ise ei erine seevastu millegi poolest tavalise automaatkastiga auto omast – käik sisse ja teele! Et elektrimootori kogu pöördemoment on saadaval hetkega, on tõmme selline, millest bensiinimootoriga Fiti omanikud vaid unistada võivad. Hea minek jätkub ka suurematel kiirustel. Päris „segast panna“ Fit siiski ei luba, auto lõppkiiruseks on seatud 144 km/h ja see on igati praktiline piirang nii auto suurust kui ressurssi arvestades, sest ülisuurtel kiirustel hakkab ka läbisõiduressurss kiiresti kahanema. Tavakiirusel lubab Honda ühe laadimisega kuni 200 kilomeetrini ulatuvat läbisõitu, ehk siis veidi enam tänaste elektriautode standardiks kujunenud 100 miili ehk 161 km.
Honda marketingitrikki, et Fit EV laadimiseks kulub kodustes oludes vaid 3 tundi (tavaline näitaja on tänastel elektriautodel 6–8 tundi), ei saa kahjuks tõena võtta. Jah, see on võimalik, kuid eeldab, et peakaitse on tavalise 16 A asemel 32 A, ning kui hakata rääkima 16 A „keeles“, siis läheb ka Fit EV laadimisaeg konkurentide omaga samasse suurusjärku.
Paraku on mõistatus, millal (ja kas üldse…) Fit EV Euroopas rattad maha paneb. Küll aga on selge, et nii Jaapanis kui Põhja-Ameerikas on elektri-Hondad saadaval alates suvest.

Sarnased artiklid